آفتاب

النشره:‌ ایجاد "منطقه امن" آنطور هم که ترکیه تصور می‌کند راحت نیست

النشره:‌ ایجاد "منطقه امن" آنطور هم که ترکیه تصور می‌کند راحت نیست

در سایه عملیات نظامی کنونی در سوریه، به نظر می‌رسد که ترکیه عملا اجرای طرح‌ قدیمی و در عین حال جدید خود را آغاز کرده است که به ایجاد منطقه امن در حومه شمالی حلب می‌انجامد و ترکیه این اقدام را از طریق گروه‌های مسلح خود بالاخص "الجبهه الشامیه"، "احرار الشام" و همچنین گروه‌های ترکمانی که مستقیما دستور عملیات خود را از آنکارا می‌گیرند، انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، در طول ماه‌های پیشین، دولت ترکیه این هدف را در راس اولویت‌های خود قرار داده بود، اما همواره با موانع متعددی مواجه شده بود که از برجسته‌ترین آنها مخالفت مستقیم آمریکا بوده است، اما در دوره اخیر داده‌ها تغییر کرد، بویژه پس از این که جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که توافقی با آنکارا حاصل شده است که در مورد پاکسازی سایر مرزها با سوریه از وجود نیروهای داعش است، اما تناقض در سخن مطرح شده در مورد نقش فرانسه در این خصوص است که چند روز پس از حملات تروریستی در پاریس مطرح شده است.

در همین راستا، منابع ناظر تاکید کردند که روزهای اخیر با خود شاخص‌هایی را به همراه داشته است که بر نزدیک شدن زمان آغاز این طرح تاکید دارد که هدف اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به شمار می‌آید. همزمان از آنکارا اطلاعاتی فاش شده است که نشان می‌دهد منطقه حائل در طول یک هفته اجرا می‌شود و در سایه سیطره نیروهای حمایت مردمی کرد بر بیشتر مرزهای سوریه با ترکیه، از شهر جرابلس در شرق تا اعزاز در غرب، ادامه خواهد داشت و ترکیه می‌خواهد دست کم در مرحله نخست، مانع از ارتباط میان مناطق کردی با یکدیگر شود، بدون این که باعث برخورد شود، چرا که نیروهای کرد از حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردار هستند.

در حالی که آنکارا تلاش می‌کند این گونه ترویج دهد که هدف اصلی آن از این اقدام مبارزه با تروریسم داعشی است و همچنین بحران پناهجویان را از طریق بازگرداندن آنها به سوریه حل کند، اما همان منابع تاکید می‌کنند که نخستین هدف ترکیه سیطره بر این مناطق است تا مشارکت در هر گونه سازش سیاسی در آینده تضمین شود، همچنین به کردها این اجازه داده نشود تا نظام بزرگی را در مرزهای سوریه با ترکیه تشکیل دهند، چرا که در صورت تحقق این امر، نتایج فاجعه باری بر اوضاع داخلی ترکیه می‌گذارد.

در همین حال، به نظر می‌رسد که ترکیه این ماجراجویی‌ را در اعزام نیروهای خود به صحنه عملیات نظامی خلاصه نخواهد کرد، بلکه به گروه‌ها و گردان‌های مسلح حامی ترکیه تکیه خواهد کرد و ترکیه حمایت هوایی و توپخانه‌ای از این گروه‌ها به عمل می‌آورد و این مساله در جریان درگیری‌ها کاملا آشکار شده است، چرا که در اواخر ماه میلادی گذشته در دو روستای حرجله و دحله در حومه شمالی حلب، این گروه‌ها و گردان‌ها با حمایت شش جنگنده ترکیه‌ای و پنج جنگنده و سه هواپیمای شناسایی آمریکایی توانستند داعش را بیرون برانند و این اقدام نخستین گام برای ایجاد منطقه امن بود.

با وجود این تحولات، اما مسائل به آن آسانی که آنکارا گمان می‌کند، نیست، چرا که منابع آگاه تاکید کرده‌اند که از جمله خطراتی که ترکیه احتمالا با آنها مواجه می‌شود، حضور روسیه در منطقه است. پس از این که جنگنده‌های روسی کوه‌های ترکمان را در حومه لاذقیه هدف قرار دادند که به درگیری دیپلماتیک میان دو طرف انجامید و این مساله آنکارا را واداشت تا سفیر روسیه در ترکیه را احضار کند و همچنین تظاهراتی از سوی قومیت گراهای ترکیه‌ای در محکوم کردن اقدامات مسکو برگزار شد. همچنین خطر دیگر علیه ترکیه، حضور کردهایی است که در مرحله کنونی احساس خطر می‌کنند، به ویژه این که آنکارا بر این باور است که از بین بردن نیروهای حمایت مردمی کرد اولویتی است که از اولویت از بین بردن داعش نیز برای ترکیه ارجحیت دارد، در نتیجه هیچ کس نمی‌تواند این ضمانت را بدهد که صحنه عملیات به مرزهای مناطق مجاور کشیده نشود.

در واقع ترکیه علاوه بر خطر گروه‌های تندرو باید دامنه نزاع با کردها را که بیشتر می‌شود، در نظر بگیرد. با این فرضیه مقابله با مسکو و همپیمانانش نیز چالش دیگر ترکیه است، بویژه این که مسکو بر این باور است که ترکیه علت اصلی رشد گروه‌های تروریستی در سوریه بوده است، دیگر چه برسد به این که دولت سوریه اردوغان را نوک پیکان در جنگ علیه خود می‌داند.

در روزهای آتی تحولات سریع و مهمی رخ خواهد داد که چه بسا برجسته‌ترین رخداد پیش از کنفرانس وین باشد، اما مساله قطعی این است که همگان به دنبال نقشی برای خود با عنوان مبارزه با تروریسم هستند.

انتهای پیام

کد N1040831

وبگردی