آفتاب
آیت‌الله تسخیری:

فرهنگ زرتشتی، مسیحی و کلیمی جزء لایتجزای تاریخ ایران است

فرهنگ زرتشتی، مسیحی و کلیمی جزء لایتجزای تاریخ ایران است

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: بِر، احسان، قسط و عدل پایه‌های محکم و مهمی برای تعامل بین امت اسلامی و سایر امم و پیروان اسلام با سایر پیروان ادیان اسلامی است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله تسخیری در همایش رونمایی از کتاب «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» اظهار کرد: امروز ایران میزبان پوتین رئیس‌جمهوری روسیه است. من زمانی در روسیه بودم و ایشان اعلام کردند اسلام جزء لایتجزای تاریخ روسیه است، من هم می‌خواهم بگویم که فرهنگ و آیین زرتشتی، مسیحی و کلیمی جزء لایتجزای تاریخ ایران عزیز ما است.

وی با اشاره به این‌که «در طول تاریخ برخی از مورخین حکامی را ستایش می‌کردند که دین را با زور و شمشیر مطرح می‌کردند» گفت: این مورخان این حکام را ستایش می‌کردند در حالی که از خون‌هایی که ریخته می‌شد و نامهربانی‌هایی که صورت می‌گرفت غفلت می‌کردند.

وی افزود: مسأله دین مسأله قلبی است. آیه "لااکراه فی الدین قد تبیّن الرشدُ مِن الغَیّ" نوع رابطه مسلمانان را تنظیم می‌کند. این مدح نیست که کسی توانسته با زور و شمشیر دین و مذهب را یکی کند.

آیت‌الله تسخیری با بیان این‌که «زندگی مسالمت‌آمیز این نیست که همه مذاهب در هم ذوب شوند» اظهار کرد: زندگی مسالمت‌آمیز چند بعد دارد. بعد اول این است که همه اقوام ویژگی‌های اخلاقی مذهب خود را حفظ کنند و همچنین قانون اساسی و فرعی را که مورد توافق حداکثری است رعایت کنند.

وی با اشاره به این‌که «در زندگی مسالمت‌آمیز، حقوق مساوی شهروندی باید شامل همه ادیان و اقوام باشد» خاطرنشان کرد: بعد دیگر زندگی مسالمت‌آمیز این است که باید عبادات و مراسم مذهبی هر قومی بدون خدشه برای دیگری آزاد باشد. همچنین همه از همه زمینه‌های حقوقی، امنیتی و قضایی بهره‌مند باشند و در مشارکت حقوق عامه دخیل باشند. اینها شاخصه‌های زندگی مسالمت‌آمیز هستند.

وی با اشاره به این‌که «اگر مسائل گفت‌وگوی بین ادیان را مطرح کردیم منظور این نیست که هر کس برتری دین خود را بیان کند» اظهار کرد: اگر کسی قرار باشد در گفت‌وگوهای بین ادیان بر حقانیت خود و باطل بودن دیگران تأکید کند به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با اشاره به بیانات رهبری افزود: رهبری می‌فرماید ما در این گفت‌وگوها نمی‌خواهیم که حقانیت یا بطلان یک مطلب را اثبات کنیم بلکه می‌خواهیم به نقاط مشترک برسیم تا بتوانیم با یکدیگر جهاد کنیم.

انتهای پیام

کد N1040466

وبگردی