آفتاب
در دیدار با وزیر خارجه نیجریه

ظریف: در مرحله پساتحریم چشم‌انداز خوبی را در زمینه‌های بانکی و تجاری شاهدیم

ظریف: در مرحله پساتحریم چشم‌انداز خوبی را در زمینه‌های بانکی و تجاری شاهدیم

محمد جواد ظریف و جفری اونیاما وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیجریه در ارتباط با راههای گسترش مناسبات و همکاریهای دوجانبه و منطقه ای بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ظریف در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های بالفعل دو کشور برای گسترش مناسبات فیمابین در زمینه های اقتصادی و علوم و تکنولوژی‌های نوین اظهار داشت : ایران و نیجریه در چارچوب همکاریهای دوجانبه و منطقه ای می توانند ظرفیتهای اقتصادی و علمی و فن آوریهای خود را روز به روز ارتقا بخشند .

وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین زمینه های جدید همکاریهای دو کشور اظهار داشت : تهران و ابوجا فرصتهای خوبی در زمینه های همکاریهای اقتصادی و دانش بنیان در ارتباط با تبادل تکنولوژیهای جدید و تأسیس شرکت های خصوصی دارند که از طریق تبادل رایزنی مستمر می توان پروژه های فن آوری بین دو کشور را در زمینه الکتریسته و انرژی های جدید و در قالب های همکاری منطقه ای و جهان اسلام شامل D8 تعمیق داد .

ظریف افزود : با اشاره به بازارهای خوبی که فراروی دو کشور در سطوح چند جانبه و منطقه ای فراهم است ، ما با نیجریه می توانیم فرصت زیادی را برای بازرگانان و کارآفرینان دو کشور فراهم سازیم .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آثار توافق برجام بر گشایش های جدید پس از تحریم ها در دی ماه سال جاری خاطرنشان ساخت : ما چشم انداز خوبی درمرحله پساتحریم در زمینه های بانکی و تجاری مشاهده خواهیم کرد و نیجریه می تواند مرکزیت همکاریهای منطقه در آفریقا را شکل دهد .

ظریف درخصوص مخاطرات ناشی از گروههای بوکوحرام و داعش و الشباب گفت : تهدیدات روزافزون افراط گرایی در جهان ریشه در افکار غلط گروههای تکفیری و عدم توجه واقعی به منابع تغذیه مالی و فکری این گروهها دارد .

ظریف با اشاره به آثار منفی اعمال افراطی گرایی در مخدوش ساختن چهره اسلام خاطرنشان ساخت : رویکرد افراط گرایی هیچ ارتباطی با تعالیم ارزشمند اهل تسنن و تشیع ندارد ، بلکه گروهها و فرقه های تکفیری همچون داعش و بوکوحرام با رویکردهای افراط گرایی در سوریه و عراق ، مالی ، نیجریه وجهه واقعی مسلمانان را مورد آسیب قرار می دهند و برای مقابله با آنان ، همبستگی هر چه بیشتر و ارتقای همکاریهای کشورهای اسلامی و آفریقایی راه گشای این مشکلات است .

در این دیدار وزیر امور خارجه نیجریه ، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ با ظرفیتهای متنوع ارزیابی نمود و خواستار تعمیق همکاریهای دو کشور در تمامی سطوح گردید .

جفری اونیاما وزیر امور خارجه نیجریه با اشاره به روابط خوب دو کشور و اولویتهای رئیس جمهوری نیجریه در زمینه گسترش همکاریهای دو کشور در زمینه انرژی و بهره گیری از مزیتهای فراروی حوزه انرژی و فن آوری این موضوع را در مقدمه برنامه های نیجریه قرار داده است و ما آمادگی داریم با رایزنی با یکدیگر امکانات جدیدی را شناسائی نمائیم .

اونیاما با اشاره به آمادگی نیجریه برای توسعه مناسبات تجاری ، فرهنگی خود با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : ما اراده لازم برای گسترش همکاریهای اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران را داریم و در چارچوب موافقتنامه ها و تفاهمنامه های به دست آمده ، می بایست زمینه های جدید و موانع موجود را برای تعمیق مناسبات مرتفع سازیم .

انتهای پیام

کد N1040304

وبگردی