آفتاب
در پی حملات پاریس؛

فرانسه دست به دامن کشورهای مغرب عربی شد

فرانسه دست به دامن کشورهای مغرب عربی شد

فرانسه از مراکش، الجزایر و تونس خواست تا سطح همکاری اطلاعاتی خود را برای زیر نظر گرفتن اتباع کشورهای مغرب اسلامی که مظنون به عضویت در گروه‌های تروریستی هستند، افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، فرانسه از کشورهای مغرب عربی (به مجموع پنج کشور واقع در شمال و شمال غربی آفریقا اطلاق می‌شود) خواسته تا اعضایی از سازمان اطلاعات خود را برای زیر نظر گرفتن اتباعشان به فرانسه اعزام کنند چراکه دستگاه اطلاعات پاریس در تحت تعقیب قرار دادن و زیرنظر گرفتن تروریست‌ها ضعیف است.

منابع اروپایی عالی‌رتبه اعلام کردند که این مساله مربوط به برنامه اروپایی فراگیری است که شامل چندین کشور در این قاره است.

از سوی دیگر، الجزایر و مراکش سطح همکاری خود را با پاریس پس از انفجارهای 13 نوامبر افزایش داده و افسرانی را برای مشارکت در تحقیقات به پاریس اعزام کرده‌اند.

با وجود معروف بودن سازمان اطلاعات کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه در فعالیت‌های اطلاعاتی اما قدرت کافی را برای مقابله هوشمند با تروریست‌ها به دلایل زیادی ندارند. از جمله این دلایل محدود بودن نیروهای با تابعیت کشورهای مغرب عربی (اسلامی) در سرویس‌های اطلاعات اروپا و از جمله فرانسه است. افراد با تابعیت مغرب عربی پست‌های پایینی در پلیس و ارتش فرانسه دارند و به آن‌ها اجازه ارتقا داده نمی‌شود.

همچنین افراد با تابعیت مغرب عربی نمی‌توانند عضو سازمان اطلاعات شوند چراکه اروپایی‌ها می‌ترسند این‌ها به "ستون پنجم" برای خدمت به کشورهای مادر تبدیل شوند.

سرویس‌های اطلاعات اروپایی از جمله هلند و بلژیک اروپایی‌ها با تابعیت مراکشی را که در پست‌های امنیتی مثل پلیس فعالیت داشتند به اتهام جاسوسی برای مراکش بازداشت کرده بودند.

اروپایی‌ها در قبال این اقدامات نسل متخصص در زمینه مبارزه با تروریسم را تربیت نکردند بلکه تنها به تدابیر امنیتی اکتفا کردند که هوشمندی اطلاعاتی را برای مقابله با پدیده پیچیده تروریسم به همراه ندارد.

اولین دلیل که فرانسه و کشورهای اروپایی روی سازمان اطلاعات کشورهای مغرب عربی حساب باز کرده‌اند این است که این کشورها بر اتباع خود در کشورهای اروپایی برای نظارت بر اسلام گراها و فعالان سیاسی و حقوقی نفوذ دارند.

اخبار حاکی از این است که سازمان اطلاعات مراکش در کمک به سازمان اطلاعات فرانسه برای زیر نظر گرفتن باند "سان دونی" پس از حملات تروریستی پاریس نقش داشته است.

دلیل دوم این است که تروریسم دشمن مشترک مغرب عربی و اتحادیه اروپا است. دلیل سوم خطری است که از سوی تندروهای کشورهای مغرب عربی این کشورها را تهدید می‌کند.

انتهای پیام

کد N1040298

وبگردی