آفتاب

ناگفته‌های اشتاین‌مایر از شب حملات پاریس؛ فکر کردم آتش‌بازیست!

ناگفته‌های اشتاین‌مایر از شب حملات پاریس؛ فکر کردم آتش‌بازیست!

وزیر امور خارجه آلمان که در زمان وقوع حملات مرگبار پاریس برای تماشای فوتبال دوستانه آلمان و فرانسه در استادیوم به سر می‌برد، گفت که صدای اولین انفجار را با صدای آتش‌بازی اشتباه گرفته بود، اما خیلی زود متوجه شد که حمله‌ای تروریستی به وقوع پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان در اولین یادآوری از حملات سیزدهم نوامبر پاریس به روزنامه بیلد گفت: ما اصلا دودی ندیدیم و فکر کردیم که صدایی که به گوشمان رسید، آتش‌بازی برخی از هواداران غیرمسوول است.

در زمان حملات مرگبار پاریس و وقوع دو انفجار که استادیوم "استاد دو فرانس" را لرزاند، اشتاین‌مایر در کنار فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در استادیوم نشسته بود. بمبگذاری‌ها و حملات انتحاری پاریس در آن شب بیش از 130 کشته بر جای گذاشت.

اشتاین‌مایر در یادآوری آن شب می‌گوید: اولاند شوکه شد اما در همان حال متمرکز و مصمم به نظر می‌رسید.

در همان زمانی که مقام‌ها در حال تماشای فوتبال بودند، مهاجمان دیگری به سالن کنسرت باتاکلان و نیز بارها و رستوران‌هایی در پاریس حمله کردند.

اشتاین‌مایر گفت: زمانی که هنوز در استادیوم بودیم، خبر رسید که سه عامل انتحاری خودشان را در نزدیکی استادیوم منفجر کرده‌اند. آنها نمی‌دانستند که آیا در چنین شرایطی می‌توان تماشاگران را بی‌خبر نگاه داشت و آیا باید بازی را متوقف کرد یا خیر.

وی افزود: هر دو دقیقه یکبار خبرهای حملات می‌رسید. دو مرد اندکی صندلی‌های خود را برای گفت‌وگو ترک کردند اما به اصرار مقام‌های امنیتی سر جایشان برگشتند تا از انتشار هرگونه استرس در فضای ورزشگاه جلوگیری شود. زمانی که متوجه وقوع حملات در پاریس شدیم، هیچ کس نمی‌دانست که آن شب چگونه به پایان می‌رسد. خیلی نگران بودم و می‌ترسیدم که ترس به جان حدود 80 هزار تماشاگر حاضر در استادیوم بیفتد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان افزود: وقتی بحران آشکار شد، اولاند فورا استادیوم را ترک کرد اما از تیم امنیتی او خواسته شد تا در استادیوم بماند و مانع از نگران شدن جمعیت و بدتر از آن، ترسیدن آنها شود. پس از نیمه اول، ما به صندلی‌های خود بازگشتیم و برای 45 دقیقه طوری رفتار کردیم که انگار خیلی مشتاق دیدن بازی هستیم!

انتهای پیام

کد N1040237

وبگردی