آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر شکنجه زندانیان در زندان‌های بحرین را تایید کرد

دیده‌بان حقوق بشر شکنجه زندانیان در زندان‌های بحرین را تایید کرد

دیده بان حقوق بشر در گزارشی با اعلام اینکه رژیم آل خلیفه در جریان بازجویی بازداشت شدگان را شکنجه کرده، ادعاهای دولت انگلیس مبنی بر اینکه این شبه جزیره نیروهای امنیتی خود را اصلاح کرده و پاسخ‌دهی را بهبود بخشیده متزلزل کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، این گزارش دیده بان حقوق بشر همان بدرفتاری‌های پرسنل بحرینی را افشا می‌کند که توسط یک کمیسیونر رسمی تحقیق که پس از اعتراضات مردمی علیه دولت بحرین در سال 2011 میلادی ایجاد شده بود، ثبت شده‌اند.

گزارشات درباره بدرفتاری با زندانیان ادعاهای چهره‌های اپوزیسیون بحرینی را مبنی بر اینکه انگلیس چشم‌هایش را بر اقدامات غیرقابل قبول نیروهای امنیتی و دولتی بحرین می‌بندد، تقویت خواهد کرد.

دیده بان حقوق بشر با 10 زندانی مصاحبه کرده که گفتند، از سال 2012 میلادی در اداره تحقیقات جنایی وزارت کشور و پاسگاه‌های پلیس بازجویی‌های اجباری را تجربه کرده‌اند. دیده بان حقوق بشر همچنین با چهار تن از زندانیان سابق زندان “Jaw” مصاحبه کرده که گفتند، به تازگی یعنی در مارس سال جاری میلادی شکنجه شدند.

محمد بادر که در سال 2014 میلادی هنگامی که از سوریه به بحرین بازگشته بود، بازداشت شد، به دیده بان حقوق بشر گفت: در جریان بازجویی‌ام طعم مشت و لگد را چشیدم، سرتا پا عریان شدم و دست‌ها و چشم‌هایم بسته بود. من اعتراف نامه‌ای را زیر این شکنجه‌ها امضا کردم.

دیگر زندانیان نیز گفته‌اند که در جریان بازجویی‌هایشان شوک الکتریکی، معلق ماندن در موقعیت‌های دردناک، سرپا نگهداشتن اجباری، سرمای شدید و سوء استفاده‌های جنسی را تجربه کرده‌اند. شش تن از آن‌ها گفتند، بازجویی‌های اداره تحقیقات جنایی وزارت کشور بحرین برای تحمیل درد به بازداشت شدگان در بیان آواره خودشان لاف می‌زدند.

این مصاحبه‌ها از طریق تماس تلفنی و اسکایپ انجام شده چرا که به این محققان ویزای سفر به بحرین داده نشده است.

فعالان می‌گویند، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس نشست برنامه‌ریزی شده با چهره‌های اپوزیسیون را که قرار بود قبل از دیدار با همتای بحرینی‌اش صورت گیرد، لغو کرد.

یکی از زندانیان سابق گفت: بازجویم به من گفت نشانت خواهم داد که چرا جنبش اپوزیسیون "وفاق" بحرین را پایتخت شکنجه می‌نامد.

یکی دیگر از زندانیان گفت: یکی از افسران اداره تحقیقات جنایی وزارت کشور بحرین چیزی را جلوی بینی من گرفت و گفت این خون افرادی است که همکاری نمی‌کنند.

بحرین می‌گوید که کامل و بی نقض نیست اما توصیه‌های کمیسیون مستقل تحقیقات را در راستای اصلاح نیروی پلیس، سیستم قضایی و سرویس زندانش دنبال می‌کند.

جو استورک، معاون رئیس بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفت: ادعاهای بحرین و متحدانش مبنی بر اینکه مقامات به شکنجه در بازداشتگاه‌ها پایان داده‌اند، بی‌پایه و اساس و نامعتبر است.

انگلیس اصرار دارد که بحرین نیروی امنیتی و مکانیزم‌های پاسخ دهی‌اش را اصلاح کرده اما دیده بان حقوق بشر عملیات این مکانیزم‌ها را کاملا ناقص توصیف می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر به دولت انگلیس توصیه می‌کند تا کمک مالی برای اصلاح سرویس امنیتی بحرین را به حالت تعلیق درآورد.

این در حالی است که انگلیس تاکید دارد که روابط تجاری و سرمایه‌گذاری قوی و همکاری‌های نزدیک امنیتی و اطلاعاتی به اصلاحات و ارتقاء ثبات در بحرین کمک می‌کند. روابط نزدیک انگلیس با عربستان سعودی و امارات نیز در ماههای اخیر به خاطر حملات تحت رهبری عربستان در یمن و افزایش نقض‌ حقوق بشر زیر ذره بین قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N1040231

وبگردی