آفتاب

ظریف: برای نخستین بار روزنه امیدی برای حل بحران سوریه در افق دیده می‌شود

ظریف: برای نخستین بار روزنه امیدی برای حل بحران سوریه در افق دیده می‌شود

وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که سیاست تهران در قبال بحران سوریه از آغاز بر پایه سه اصل احترام به اراده مردم سوریه، عدم مداخله خارجی در امور این کشور و مخالفت با به‌کارگیری تروریسم به عنوان ابزار رسیدن به اهداف سیاسی نهاده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد جواد ظریف در مقاله‌ای در روزنامه السفیر لبنان با عنوان "راه‌های خروج از بحران سوریه" چندین پیشنهاد را به عنوان گام‌های مقدماتی برای حل مسالمت‌آمیز این بحران مطرح کرد.

ظریف در مقاله خود آورده است: بحران سوریه بر اثر تحولات اخیر و نشست‌های وین وارد مرحله جدیدی شده است و برای نخستین بار روزنه امیدی برای پایان دادن به یکی از بزرگترین فجایع بشری در جهان معاصر در افق دیده می شود.

وی گفت: به عقیده من حل این بحران دنباله دار باید براساس اصولی انجام شود که مهم‌ترین آن مربوط به لزوم احترام به اراده مردم سوریه و نظر آن است و هیچ کدام از بازیگران خارجی حق ندارند به نام مردم سوریه سخن بگویند.

ظریف گفت: گام نخست در روند حل بحران در توقف فوری درگیری‌ها و پایان دادن به خونریزی و هماهنگی بین‌المللی فراگیر برای مبارزه با تروریسم و تندروی نهفته است. این اقدام مسیر مذاکرات سوری-سوری را با هدف رسیدن به توافق سیاسی و تحقق منافع ملی هموار خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تمامی بازیگران و شرکایی که در حل بحران سوریه مشارکت می‌کنند باید سیاست‌های بی فایده و غیر کارآمد خود را کنار بگذارند، از برچسب خوب و بد زدن به تروریسم دست بردارند و انواع و اشکال تروریسم را رد کنند.

ظریف به نقش عربستان و کشورهای دیگر در گسترش تروریسم و حمایت از آن اشاره کرد و گفت: بازیگرانی که پول‌های هنگفتی خرج حمایت از تروریست‌ها کردند و با سیاست های خود سوریه، منطقه و جهان را دچار بی ثباتی و ناامنی کردند باید چنین سیاست‌هایی را کنار بگذارند.

وی گفت: اولویت در اینجا امتناع از خرید نفتی است که داعش آن را می‌فروشد. اولویت دیگر ممانعت از ورود تروریست‌های خارجی به منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان مبارزه فراگیر و طولانی مدت علیه تروریسم را به لزوم ایجاد راهکار فراگیر و عمیق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ربط داد و گفت: بدون این مسئله راهکارهای نظامی و حتی راهکارهای سیاسی موقت و غیر دائم باقی می‌مانند.

ظریف بر مقابله با اسلام هراسی و توقف توجیه اهانت به مقدسات اسلامی در غرب تاکید کرد و گفت که لازم است جلوی ترویج افکار تکفیری را گرفت؛ افکاری که با نام دین اسلام پول های هنگفتی برای ترویج آن در سرتاسر جهان خرج می‌شود.

وی تاکید کرد: مسئله ضروری که نباید آن را نادیده گرفت رفع نیازهای فوری پناهجویان سوری در داخل و خارج از این کشور است.

انتهای پیام

کد N1040125

وبگردی