آفتاب

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره توقیف 2 هواپیمای حامل سلاح در فرودگاه بغداد

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره توقیف 2 هواپیمای حامل سلاح در فرودگاه بغداد

وزیر دفاع عراق در دیدار با سفیر روسیه،ضمن بررسی روند عملیات نظامی ارتش علیه داعش، جامعه جهانی را به حمایت از عراق در این نبرد دعوت کرد. در همین حال کمیسون دفاعی در پارلمان عراق از تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب برای بررسی مساله توقیف دو هواپیمای آلمانی حامل سلاح و پول در فرودگاه بغداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور روز یکشنبه با ایلیا مورگونف، سفیر روسیه در عراق و وابسته نظامی سفارت روسیه در این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار العبیدی، سفیر روسیه را در جریان عملیات نظامی نیروهای عراقی علیه گروه تروریستی داعش در نواحی مختلف و شرایط میدانی قرار داد.

وی در این دیدار، بار دیگر جامعه جهانی را به افزایش تلاش‌ها برای کمک و حمایت از عراق در نبرد با داعش فراخواند.

وزیر دفاع عراق در نشست جداگانه با هیاتی از کمیسیون روابط خارجه پارلمان انگلیس نیز خلاصه‌ای از روند عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی و پیروزی‌هایی که به دست نیروهای عراقی در جبهه‌های مختلف ثبت شده را ارائه کرد.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش تلاش جامعه جهانی برای کمک به دولت عراق و حمایت از آن در راستای تحقق پیروزی‌های دیگر در نبرد با گروه‌های تروریستی گفت: این حمایت‌ها باید در تمامی زمینه‌های نظامی و انسانی صورت گیرد.

وزیر دفاع عراق ادامه داد: جامعه جهانی باید در نبرد با گروه‌های تروریستی در تمامی زمینه‌ها با قدرت حضور یابد و علاوه بر مقابله نظامی با این گروه‌های تروریستی به مبارزه عقیدتی و رسانه‌ای، مقابله با حامیان آن‌ها و خشکاندن منابع مالی تروریسم اهمیت بدهد.

از سوی دیگر، حاکم الزاملی، رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در کنفرانسی مطبوعاتی که در مقر پارلمان برگزار شد، از تشکیل کمیته حقیقت یاب در مورد توقیف چند فروند هواپیمای آلمانی حامل سلاح‌های ممنوعه و مبالغ زیادی پول توسط نیروهای عراقی خبر داد و اعلام کرد این کمیته کار خود را در زمینه این پرونده آغاز کرده است و به زودی چهره دولتی که این هواپیماها را ارجاع داده محاکمه خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در ادامه اظهار داشت: روز شنبه دو فروند هواپیمای آلمانی حامل سلاح‌ و نیز مبالغ پنج میلیون دلار و نیز دو میلیون یورو کشف و این هواپیماها به جای توقیف به کشور خود بازگردانده شدند.

وی با تاکید بر محاکمه و مجازات عاملان اصلی ارجاع این هواپیماها اعلام کرد مبال مالی به دست آمده ضمن پرونده پولشویی و نابودی امنیت کشور قرار می‌گیرند.

الزاملی با اشاره به اینکه این هواپیماها وابسته به "ائتلاف آمریکایی ضد داعش" بوده‌اند، گفت: آیا نابودی داعش به سلاح‌های ممنوعه نیاز دارد؟ این چهارمین هواپیمایی است که کشف و شناسایی شده است. در 28 اکتبر نیز «هواپیما یکی متعلق به سوئد و دیگری کانادا که حامل سلاح تک تیرانداز مجهز به صدا خفه کن و هفت تیرها با صدا خفه کن بود، شناسایی شدند اما به جای توقیف آنها ارجاع دادند.

از سوی دیگر، نصیرنوری محمد، مشاور رسانه‌ای وزارت دفاع عراق و سخنگوی این وزارتخانه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری "اسپوتنیک" از بررسی قراردادهای تسلیحاتی با روسیه خبر داد و اعلام کرد: پیشنهادهای مسکو شامل قرارداد خرید جنگنده، تانک و راه‌اندازی مراکز حفاظت از انواع سلاح در عراق به ارزش دو میلیارد دلار است.

وی افزود: هیات نمایندگان شرکت‌های روسی که حدود دو ماه قبل به عراق سفر کرده بودند، به وزارت دفاع عراق پیشنهاد دادند که مبالغ این قراردادها را بعدا و در طول‌های آتی طی اقساطی پرداخت کند و روسیه پیشنهاد کرد با توجه به وخامت شرایط اقتصادی عراق، قسط اول این مبالغ در سال‌های آتی پرداخت شود.

سخنگوی وزارت دفاع عراق تصریح کرد، بغداد قصد دارد با بررسی شرایط اقتصادی خود از توان پرداخت این مبالغ در آینده اطمینان حاصل کند.

انتهای پیام

کد N1040120

وبگردی