آفتاب
برای تقویت روابط بغداد-توکیو؛

ابراهیم جعفری عازم ژاپن شد

ابراهیم جعفری عازم ژاپن شد

وزیر خارجه عراق در راستای تقویت روابط بغداد - توکیو، رسیدگی به موضوعات مشترک دو کشور و نیز بررسی فرصت‌های حمایت ژاپن از اقتصاد عراق در تمامی زمینه‌ها روز یکشنبه در قالب سفری رسمی بغداد را به مقصد توکیو ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه شبکه خبری سومریة نیوز عراق، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق پیش از آغاز سفرش به توکیو اعلام کرد که سفرش به ژاپن در راستای گسترش روابط بغداد - توکیو و بررسی مسایل مشترک دو کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ژاپن کشوری مخالف با تروریسم و دارای جایگاه خوبی در جهان است، تاکید کرد: می‌توان از این موضعگیری‌ها در راستای حمایت از عراق بهره برد.

جعفری افزود: در این سفر با توجه به شرایط ویژه عراق، فرصت‌های حمایت دولت ژاپن از اقتصاد خود در تمامی زمینه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: ژاپن ویژگی‌های متعددی به خصوص در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله تولید، صنعت، کشاورزی و تجارت دارد. ژاپن کشوری موفق است زیرا تولیدات این کشور در بازارهای جهانی و حتی بازار آمریکا راه یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بر این باوریم که ژاپن می‌تواند در زمینه تجهیز وسایل حمل و نقل داخلی چه خودرو، چه قطار و یا هر مورد دیگری به عراق کمک کند.

عراق و ژاپن روابط دوستانه بسیاری دارند که ریشه‌های آن به نیمه اول قرن بیستم باز‌می‌گردد. ژاپن در نوامبر 1939 کنسولگری خود را در بغداد گشود و در دسامبر 1955 نیز عراق کنسولگری خود را در ژاپن افتتاح کرد.

دولت توکیو از سال 2003 در حمایت از دولت جدید عراق نقش به سزایی داشت و در کنفرانس مادرید سال 2003 تعهد کرد مبلغ پنج میلیارد دلار به شکل 1.5 میلیارد دلار کمک مالی بلاعوض و 3.5 میلیارد دلار به صورت وام به عراق پرداخت کند.

انتهای پیام

کد N1040104

وبگردی