آفتاب
/گزارش-نیویورک تایمز/

شک و تردید پنتاگون نسبت به اطلاعات ارائه شده از داعش

شک و تردید پنتاگون نسبت به اطلاعات ارائه شده از داعش

"هنگامی که تروریست‌های داعش سال گذشته میلادی به تعدادی از شهرهای عراق حمله کردند، تحلیل‌گران در فرماندهی مرکزی آمریکا ارزیابی‌های محرمانه‌ای را برای مقامات اطلاعاتی ارتش و سیاست‌گذاران نوشتند که عقب نشینی تحقیرآمیز ارتش عراق را نشان می‌داد. اما پیش از آنکه این ارزیابی‌ها نهایی شوند، مقامات سابق اطلاعات اعلام کردند، مافوق‌های این تحلیل‌گران تغییرات مهم و چشمگیری را در این تحقیقات صورت دادند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: « در این اسناد که مورد تجدیدنظر و تحریف قرار گرفتند، ارتش عراق به هیچ وجه عقب نشینی نکرده و سربازان تنها استقرار دوباره یافته‌اند.

چنین تغییراتی در بطن تحقیقات داخلی گسترش یافته پنتاگون توسط فرماندهی مرکزی آمریکا صورت می‌گیرد؛ جایی که به گفته تحلیل‌گران، مافوق‌هایشان نتایج این تحقیقات را با هدف سرپوش گذاشتن بر برخی ناکامی‌های ارتش آمریکا در آموزش نیروهای عراقی و شکست داعش تغییر داده و در آن‌ها تجدیدنظر کرده‌اند. این تحلیل‌گران می‌گویند: مافوق‌هایمان می‌خواهند تصویر مثبت‌تری از نقش آمریکا در این درگیری را به نسبت آنچه تضمین شده ترسیم کنند.

بازرس کل پنتاگون در هفته‌های اخیر گنجینه‌ بزرگی از اسناد و ایمیل‌ها را از سرورهای ارتش مصادره کرد تا این ادعاها را بررسی کند و تعداد محققان این تحقیقات را نیز افزایش داد.

حملات تروریستی هفته گذشته در پاریس حاکی از آن بود که داعش که زمانی تنها برتصرف قلمروهایی در عراق و سوریه متمرکز بود، تمرکزش بر حمله به غرب را افزایش داده است. این فایل‌های الکترونیکی مصادره شده در تحقیقات پنتاگون داستان ظهور و رشد داعش را از دیدگاه فرماندهی مرکزی آمریکا که بر عملیات‌های ارتش در سراسر خاورمیانه نظارت دارد، بیان می‌کند.

محتوای دقیق این اسناد نامشخص است اما علنی نخواهد شد چرا که چنین اطلاعاتی محرمانه محسوب می‌شوند.

به گفته یکی از مقامات ارشد کنگره که خواست نامش فاش نشود، مقامات ارتش آمریکا به کنگره گفته‌اند که ممکن است برخی از این اسناد و ایمیل‌ها پیش از آنکه به دست بازرسان برسد، پاک شده باشند.

این در حالی است که مقامات کنونی و سابق ارتش نیز که خواستند نامشان فاش نشود به طور جداگانه ادعاهای مشابهی را به روزنامه نیویورک تایمز مطرح کردند. اگرچه قانونگذاران خواستار پاسخ‌هایی برای این ادعاها هستند، اما مشخص نیست که بازرس کل پنتاگون قادر به تایید این ادعاها هست یا خیر.

در همین حال سخنگوی بازرس کل پنتاگون نیز هیچ اظهارنظری نکرد. این در حالی است که اعضای کمیته گزینش دائمی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز درحال بررسی دقیق گزارشات اطلاعاتی چند سال اخیر فرماندهی مرکزی آمریکا و مقایسه آن‌ها با ارزیابی‌های آژانس مرکزی اطلاعات، آژانس اطلاعات دفاعی و دیگر آژانس‌ها هستند. این کمیته نه تنها گزارشات مربوط به عراق، سوریه و داعش بلکه گزارشات مربوط به افغانستان و دیگر مناطق تحت نفوذ فرماندهی مرکزی آمریکا را نیز بررسی می‌کنند. این قیام در داخل مرکز فرماندهی، فصل مهمی در داستان مربوط به نحوه واکنش آمریکا به افزایش تهدید داعش محسوب می‌شود. در تابستان گذشته گروهی از تحلیل‌گران فرماندهی مرکزی آمریکا نگرانی‌های خود را درباره اقدام مافوق‌هایشان به بازرس کل پنتاگون مطرح کرده و گفتند، اسناد و مدارکی دارند که نشان می‌دهد مقامات ارشد، ارزیابی‌های اطلاعاتی را تغییر داده تا در پیشرفت حملات هوایی آمریکا علیه داعش اغراق کنند.

به گفته مقامات کنونی و سابق ارتش، این تحلیل‌گران می‌گویند: مشکلات در عراق در اختلافات عمیق مذهبی و سیاسی ریشه دارد که به راحتی با یک کمپین نظامی حل نمی‌شود.

هنوز مشخص نیست که آیا این ارزیابی‌های فرماندهی مرکزی به طور چشمگیر دیدگاه‌های دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به داعش را تغییر داده یا خیر؟ در حالی که فرماندهی مرکزی عمدتا نسبت به دستاوردهای آمریکا خوش بین و مثبت اندیش بود، اما دیگر آژانس‌ها بیشتر بدبین بودند. کاخ سفید عمدتا در ارزیابی‌هایش سنجیده شده است.

اما اوباما و مقامات ارشد اطلاعاتی اذعان کرده‌اند که ظهور سریع داعش آن‌ها را متعجب و حیرت زده کرده است. اما دست کم این دورنما که مقامات ارشد به صورت عمدی نتایج اطلاعات را تحریف کرده‌اند، سوالاتی را درباره اینکه چقدر اوباما، کنگره و عامه مردم می‌توانند ارزیابی‌های ارتش را باور کنند، به وجود آورده است.

این سوالات از زمان حملات تروریستی در پاریس فوریت جدیدی یافته است؛ حملاتی که تصمیم جدید داعش را برای انجام حملات تروریستی در خارج از خاک عراق و سوریه که در آن "خلافت" ا علام کرده، نشان داد. از این رو فشارها بر کاخ سفید برای طرح یک استراتژی قوی‌تر برای نابودی این گروه تروریستی افزایش یافته و گروهی از قانونگذاران جمهوری خواه و نامزدهای ریاست جمهوری سال 2016 میلادی آمریکا خواستار عملیات زمینی آمریکا در سوریه شده‌اند.

قانونگذاران ارشد تحقیقات خودشان را درباره سیستم اطلاعاتی ارتش آغاز کرده‌اند. مک تورنبری، سناتور جمهوری خواه از تگزاس که ریاست کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان را به عهده دارد، در مصاحبه‌ای می‌گوید: این کمیته در حال بررسی ارزیابی‌های اطلاعاتی فرماندهی مرکزی و دیگر فرماندهی‌های ارتش است تا پی ببرد که آیا یک مشکل نظام مند مبنی بر اینکه فرماندهان ارشد ارتش صداهای مخالف را سرکوب می‌کنند وجود دارد یا خیر؟

او می‌افزاید: هر زمان که ادعایی درباره تحریف در اطلاعات مطرح شود، نگرانی‌های جدی به وجود می‌آید.

کنگره باید مراقب باشد تا مانع پیشرفت محققان تعیین شده توسط بازرس کل پنتاگون نشود اما قانونگذاران نیز وظیفه‌ای دارند.

قانونگذاران ابتدا گفتند که تحقیقات فرماندهی مرکزی آمریکا طی چند هفته تکمیل می‌شود. اما محققان پنتاگون متوجه شدند که این تحقیقات زحمت زیادی دارد و ممکن است چند ماه طول بکشد.»

انتهای پیام

کد N1040073

وبگردی