آفتاب
رییس سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با ایسنا

زراعت 270 هزار هکتاری چوب در کشور/ اعلام آمادگی روسیه برای فروش چوب به ایران

زراعت 270 هزار هکتاری چوب در کشور/ اعلام آمادگی روسیه برای فروش چوب به ایران

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در حال حاضر رقم 270 هزار هکتار از اراضی کشور تحت زراعت چوب قرار دارد.

خداکرم جلالی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که علاوه بر تولید داخل، نیاز به چوب از طریق واردات نیز تامین می‌شود،‌ اظهار کرد: البته بخشی از نیازها را باید از خارج وارد کنیم که بر اساس اعلام آمادگی برخی کشورها مخصوصا روسیه که جنگل‌های خوبی دارد، روی واردات چوب از این کشور حساب می‌کنیم.

وی درباره عدم استقبال بخش خصوصی از زراعت چوب به علت دیر بازده بودن و کمک دولت برای توسعه زراعت، گفت: ورود دولت به این حوزه، کار صحیحی نیست و باید انگیزه لازم را برای مردم ایجاد کرد تا خودشان این کار را انجام دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از آنجا که سود زراعت چوب نسبت به سایر محصولات بالاتر است، انگیزه لازم هم برای کسانی که در این زمینه‌ سرمایه گذاری می کنند، وجود دارد. همچنین کسانی که نیاز به این تولیدات دارند مساعده‌های لازم را به کسانی که زراعت چوب می‌کنند می پردازند و اینگونه به نوعی مشکل دیر بازده بودن حل می شود.

جلالی با اشاره به اینکه توسعه صحیح این نوع زراعت می‌تواند در جلوگیری از برداشت غیر قانونی چوب و تخریب پوشش گیاهی مفید باشد، اذعان کرد: در استان های شمالی که دیگر نیازی به آبیاری ندارند، خصوصا در استان گیلان، بیشتر شاهد زراعت چوب هستیم و سالانه 800 هزار متر مکعب چوب از محل زراعت در استان تولید می‌شود و فکر می‌کنیم در جاهایی که آب وجود داشته باشد با توجه به بازار خوبی که چوب دارد، می‌توان زراعت چوب را گسترش داد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطر نشان کرد: در سال گذشته کشفیات چوب قاچاق 2371 متر مکعب بود که این عدد در هفت ماهه اول امسال به 1700 متر مکعب رسیده است.

انتهای پیام

کد N1039883

وبگردی