آفتاب
معاون وزیر خارجه چین:

گشت زنی‌های آمریکا در دریای چین جنوبی برای محک پکن است

گشت زنی‌های آمریکا در دریای چین جنوبی برای محک پکن است

معاون وزیر امور خارجه چین امروز در سخنانی گشت زنی های آمریکا در دریای چین جنوبی را فراتر از قانون دریانوردی آزاد اعلام و محک زدن پکن را از اهداف واشنگتن در این اقدام برشمرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، معاون وزیر امور خارجه چین در اظهارات امروز خود اعلام کرد که آمریکا در حال دامن زدن به اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی است.

«لیو ژنمین» ( Liu Zhenmin) معاون وزیر امور خارجه چین که برای شرکت در اجلاس اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا معروف به «آسه آن» در «کوالالامپور» پایتخت مالزی به سر می برد در این باره به خبرنگاران گفت: گشت زنی های اخیر کشتی های آمریکایی در حوالی جزایر مصنوعی چین واقع در دریای چین جنوبی نوعی اقدام تحریک آمیز سیاسی و برای آزمایش چین در این راستا قلمداد می شود.

در این راستا، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ۲۷ آبان ماه سال جاری در کنفرانس کشورهای آسیا اقیانوسیه (اَپک) وعده حضور نظامیان این کشور در آبهای منطقه را رسماً ارائه کرد.

این در حالی است که طی ماههای اخیر حضور ناوهای جنگی آمریکا در دریای جنوب چین تنش هایی بین آمریکا و چین ایجاد کرده است. چینی ها ادعای مالکیت بر جزایر این دریا دارند.

اوباما با حضور در عرشه یک کشتی آمریکایی از حضور طولانی مدت نظامیان آمریکایی در آبهای دریای جنوب چین و منطقه اقیانوسیه خبر داد و گفت: دیدار من از این محل، تاکیدی بر تعهدات مشترک در مورد آب های این منطقه و آزادی کشتیرانی است.

گفتنی است اقدام پکن در مورد ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به اختلاف با کشورهای منطقه، از جمله مجمع الجزایر فیلیپین منجر شده است.

کد N1039530

وبگردی