آفتاب
قائم‌مقام وزیر نظارت چین:

فساد به سیاست و اقتصاد جامعه خسارت می‌زند

فساد به سیاست و اقتصاد جامعه خسارت می‌زند

قائم مقام وزیر نظارت جمهوری خلق چین گفت: فساد برای سیاست و اقتصاد جامعه خساراتی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لیو جی آن چا او قائم مقام وزیر نظارت جمهوری خلق چین در نشستی با حضور سراج گفت: مبارزه با فساد امر مهمی است. فساد خساراتی برای اقتصاد و سیاست جامعه به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: کشور من مخالف با موضوع فساد است. همانطور که ایران فعالیت‌های خوبی را در این راستای انجام می‌دهد امیدواریم در این زمینه بتوانیم در سطح بین‌المللی نیز همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

قائم مقام وزیر نظارت جمهوری خلق چین خاطرنشان کرد: امیدواریم دو کشور ایران و چین نقش نظارت و بازرسی مهمی را ایفا کنند؛ چرا که این موضوع از پایه‌های همکاری به حساب می‌آید.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه از منزل یکی از ژنرال‌های چینی 7 کامیون اسکناس کشف شد سرنوشت این فرد به کجا رسید، اظهار کرد: در مورد اینکه تعداد کامیون‌ها چقدر بوده اطلاع دقیقی ندارم اما فسادش اثبات شد و اموالی که قانون تشخیص داد از راه فساد به دست آمده، ضبط کرد.

وی ادامه داد: کشور من در راه مبارزه با فساد از قانون جامع و کاملی برخوردار است و در مقابله با موارد این چنینی پاسخ را قانون می‌دهد.

قائم مقام وزیر نظارت جمهوری خلق چین تصریح کرد: فکر می‌کنم حکم قطعی وی هنوز صادر نشده زیرا این فرد مبتلا به سرطان است و حین تحقیقات و بازرسی از وی فوت شد و به مرحله اجرای حکم نرسید.

وی در پاسخ به این پرسش که فساد در سطح کلان در کشور چین به چه مقدار کاهش یافته است؟ گفت: دولت و حزب حاکم در چین مبارزه با فساد را یکی از اهداف خود می‌داند؛ زیرا این مبارزه یکی از راههای پیشرفت اقتصادی است؛ بنابراین امر بسیار مهمی برای ماست.

قائم مقام وزیر نظارت جمهوری خلق چین گفت: فساد مهمترین عامل متزلزل کردن جامعه است و همه نهادها با تمام قوا از فساد جلوگیری می‌کنند و اگر اختلاسی صورت گیرد باید فردی که چنین اقدامی را انجام داده شخصا و صراحتا پاسخگو باشد. ما یک نوع گفتار در مقابله با فساد داریم و می گوییم ببر و مگس با هم وارد فساد می شوند. ببر به سراغ قدرت‌های بالا می‌رود و مگس به سراغ پایین دستی ها می‌رود.

وی تصریح کرد: آماری که برای مبارزه با فساد داشتیم بیش از 150 مورد بوده که تا حد معاونان وزیر هم مورد بازرسی قرار داده‌ایم، خوشبختانه میزان فساد در کشور چین رو به کاهش است و دولت مورد حمایت و تشویق مردم قرار گرفته است؛ لذا مبارزه با فساد ما رو به پیشرفت قرار دارد.

قائم‌مقام وزیر نظارت جمهوری خلق چین در پاسخ به این سئوال که وضعیت فساد در چین چگونه است و چند درصد از فساد در چین کاهش یافته گفت: اقدامات مبارزه با فساد در چین به صورت جامع انجام می‌شود؛ بنابراین گفتن درصد بسیار سخت است اما می‌توانم بگویم که ما صد درصد به موارد فساد رسیدگی می‌کنیم. ما جایی را نداریم که مورد غفلت باشد و حتی با خیلی از ماموران متخلف نیز برخورد کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از عوامل فساد در چین به یک کشور خارجی فرار کرده اند و ما تلاش می‌کنیم تا آن‌ها را به کشور بازگردانیم. همچنین اقدامی به نام شبکه آسمانی را طراحی کرده ایم تا عوامل فساد را به کشور بازگردانیم.

قائم مقام وزیر نظارت جمهوری خلق چین در پاسخ به این سئوال که چه تعداد دولتمردان لخت در چین هستند و شما چه اقداماتی را در خصوص آن‌ها انجام داده اید خاطرنشان کرد: شخصی که در کشوری به تنهایی زندگی می‌کند مستعد انجام فساد است چرا که پایگاه امنی در خارج از کشور دارد که می‌تواند به راحتی فرار کند. ما از دولتمردان می خواهیم که خانواده‌های‌شان را به کشوری که خودشان در آن حضور دارند منتقل کنند تا پایگاه امنی در خارج از کشور نداشته باشند اما اگر فسادی رخ داد و فرد متواری شد امر پیگیری و بازگردان هر چه سریعتر آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که در حال حاضر در ایران فردی به نام بابک زنجانی دادگاهی شده و بخشی از اتهاماتش به خرید و فروش نفت در چین مربوط می‌شود، آیا این فرد در کشور شما پرونده‌ای دارد؟ که وی در پاسخ اظهار کرد: اگر شخص مذکور خلافی را در چین انجام داده باشد که مغایر با قانون چین باشد، حتماً برخورد می‌شود و اگر مرتکب خلاف در کشور ایران شده باشد و به کشور چین متواری شده باشد نیز اقدامات لازم انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N1039450

وبگردی