آفتاب
96 روز تا انتخابات

چه خبر از فعالیت‌های انتخاباتی؟

چه خبر از فعالیت‌های انتخاباتی؟

عملکرد درست احزاب زمینه افزایش مشارکت مردم را در انتخابات فراهم می‌کند و ایجاد انسجام و وحدت درونی میان عناصر و نیروهای سیاسی احزاب در راستای برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت حداکثری است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به اذعان دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، تاکید و نگاه دولت نیز به حضور حداکثری مردم در انتخابات با ایجاد فضای امن انتخاباتی و اعلام بی‌طرفی است.

اجازه نمی‌دهیم مراسمی غیرقانونی برای برهم زدن مراسم‌های دیگر رخ دهد

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور گفت: در برگزاری انتخابات شاهد برخی تخلفات هستیم که مثلاً برخی با یک شناسنامه دو سه بار رای می‌دهند، مهر شناسنامه را پاک می‌کنند یا اینکه با شناسنامه اموات رأی می‌دهند که همه این تخلفات در نتیجه نهایی تعیین کننده نیست و فکر نمی‌کنم به زیر نیم درصد هم برسند.

وی گفت: اگر بحث الکترونیکی اخذ رأی به تایید شورای نگهبان برسد در حوزه انتخابیه‌ای مانند تهران که فکر می‌کنیم حداقل 1500 نفر نامزد شوند، طی 4 تا 5 ساعت بتوان نتیجه را اعلام کرد در حالیکه در سال‌های گذشته سه تا چهار روز این زمان طول می کشید.

وزیر کشور همچنین گفت: لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات نامزدها و احزاب را تقدیم مجلس کرده‌ایم و انتظار ما این است که در مجلس تصویب شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد با تبلیغات زودهنگام گفت: تبلیغات زودهنگام در قانون تعریف دارد و مردم بالاخره می‌دانند که چه کسی نامزده شده است. نمی‌توانیم به نامزدها بگوییم که در خانه خودشان جلسه‌ای نگیرند و آنچه اهمیت دارد تبلیغات در عرصه افکار عمومی است.

مشارکت مردم در انتخابات تثبیت اقتدار نظام است

محمدرحیم نوروزیان معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در راستای تثبیت اقتدار نظام و تفسیر کننده ارتباط درست مردم با نظام است.

وی در نشست با احزاب استان خراسان شمالی اظهار کرد: ایجاد فضای امن انتخاباتی و برگزاری انتخابات بی‌طرفانه و پرشور با حضور مشارکت حداکثری مردم از اهداف اصلی دولت در انتخابات حساس پیش روست. چشم‌انداز فضای انتخابات در خراسان شمالی خوب است اما پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان فضای مطلوبتری را می‌طلبد.

وی افزود: دولت تدبیر و امید دولتی فراجناحی است و و نگاه ما نگاه حاکمیتی و مدیریت مسائل سیاسی است و بنابراین پذیرای تمام سلایق و جریان‌های سیاسی هستیم و اگر جریانی رغبت به مشارکت در امور نداشته باشد اشکال در خود آن جریان است.

کاندیدا نمی‌شوم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی مدیر مسوول موسسه اطلاعات گفت: هیچ انگیزه‌ و آمادگی برای کاندیدا شدن ندارم.

ویدر مراسم نکوداشت پهلوان عطا احمدی سردار مدرسه‌سازی استان با اشاره به این‌که «برخی خیال می‌کنند دلیل این‌که من برای برگزاری مراسم نکوداشت پهلوان عطا احمدی تلاش می‌کنم، انگیزه‌ای برای کاندیدا شدن از سوی نهادی است» ادامه داد: در حالی‌که به روح امام قسم می‌خورم که هیچ انگیزه‌ و آمادگی برای کاندیدا شدن از سوی هیچ جریانی را ندارم.

کشور در آستانه انتخابات متکثر می‌شود

علی‌محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس با بیان این‌که «احتمال دستیابی به وفاق بین جریانات سیاسی مختلف در زمان نزدیک به رأی‌گیری بیشتر است» گفت: جریانات سیاسی نهایتا در قالب دو گفتمان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی ظهور پیدا می‌کنند.

وی با بیان این‌که «کشور ما در آستانه انتخابات متکثر می‌شود» گفت: هر چه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم چون جریانات مختلف احساس خطر بیشتری می‌کنند، تفکرشان بهم نزدیک‌تر می‌شود، لذا همه این‌ها در مجموع در قالب همان دو گفتمان اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی ظهور و بروز پیدا می‌کنند.

احمدی درباره‌ چگونگی فعالیت جریانات حاضر در مجلس هم گفت: این جریانات بیشتر در قالب همان جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی هستند که در بین اصولگرایان گروه‌هایی مانند جبهه پایداری یا اصولگرایان سنتی فعالیت دارند و در طرف مقابل هم اصلاح‌طلبان بیشتر به طیف متعادل تقسیم می‌شوند که ما تقریبا در مجلس در جبهه اصلاح‌طلبی چندان گفتمان تندرو را مشاهده نمی‌کنیم.

امسال فضای بهتری نسبت به انتخابات مجلس نهم وجود دارد

محمد کرمی‌راد نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت که امسال فضای بهتری نسبت به انتخابات دوره نهم مجلس ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: اگر طرح جامع قانون انتخابات تصویب و نقطه نظرات جدید به آن اضافه شود می‌توان چشم انداز بهتری نسبت به فضای انتخاباتی کشور متصور شد.

کرمی‌راد گفت: امیدوارم با ایجاد فضای مثبت انتخاباتی مردم با ایجاد آگاهی و بصیرت بیشتر بتوانند کاندیدای اصلح را تشخیص دهند و با دقت نسبت به این وظیفه الهی عمل کنند تا ان‌شاءالله حماسه سیاسی دیگری در انتخابات اسفند امسال ایجاد شود.

رسما در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان حضور نداریم

غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در مورد احتمال ائتلاف اعتدالیون با اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات پیش رو گفت:‌ تصمیم گرفته‌ایم که رسما در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان حضور نداشته باشیم، اما در معرفی مصادیق با آنها تعامل خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: طی ماه‌های آینده شاهد ارائه لیست نامزدهای انتخاباتی مجلس از سوی 4 جریان اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل، جریان پایداری و اعتدالیون خواهیم بود.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در مورد ائتلاف این حزب با احزاب مستقل نیز اظهار کرد: اعتدال و توسعه، بخشی از اعتدالیون را در مستقل‌ها می‌بیند اما هر روشی را اعتدالی نمی‌داند، بنابراین در انتخابات پیش رو قطعا از گروه‌های مستقل اعتدالی حمایت خواهد کرد.

عقلای دو جناح در برابر تندروها ایستادگی کنند

محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار گفت: راه مبارزه با تندروها این است که عقلای دو جناح در برابر آنها ایستادگی کنند، تندروها باعث افول اخلاق اجتماعی هستند.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس و فعالیت‌های احتمالی گروه‌های تندرو تصریح کرد: طبیعتاً یکی از کارویژه‌های این گروه‌ها دو قطبی کردن فضای انتخابات است. آنها با خشونتی که به جامعه تزریق می‌کنند، هزینه کنش سیاسی را بالا می‌برند و کنش‌گران را با تهدید به عدم حضور در فعالیت‌های سیاسی سوق می‌دهند.

از شفافیت منابع مالی انتخابات استقبال می‌کنیم اما...

حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس ضمن انتقاد از عملکرد دولت در ارائه لایحه شفافیت منابع مالی انتخابات گفت که بنده شخصاً و بسیاری دیگر از نمایندگان از شفافیت منابع مالی انتخابات استقبال می‌کنیم اما هر چیز سازوکاری دارد.

انتظار می‌رود مشارکت مردم در انتخابات رشد تصاعدی داشته باشد

سیدرضا عقدایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان نیز به دسته‌بندی‌های جدید انتخاباتی در فضای سیاسی و رای گیری الکترونیکی پرداخت.

فعالیت احزاب فقط معطوف به زمان انتخابات نشود

سیدعلی اکبر پرویزی استاندار خراسان‌شمالی گفت: احزاب سیاسی نقش مهمی در برگزاری انتخابات و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی دارند بنابراین فعالیت احزاب تنها معطوف به زمان انتخابات نباشد، بلکه حضور آنان باید پایدار و مداوم باشد.

وی در نشست با احزاب استان اظهار کرد: تقویت نقش احزاب در جامعه موجب پیش‌بینی رفتارهای اجتماعی مردم در حوزه‌های مختلف است.

وی با بیان این‌که «عملکرد درست احزاب زمینه افزایش مشارکت مردم را فراهم می‌کند» افزود: پاکسازی درونی باید در میان احزاب صورت گیرد و در فضای همدلی با یک وفاق عمومی حمایت لازم را از یکدیگر داشته باشند.

انتهای پیام

کد N1039257

وبگردی