آفتاب

پکن آمریکا را مقصر تحریک سیاسی در دریای چین جنوبی دانست

پکن آمریکا را مقصر تحریک سیاسی در دریای چین جنوبی دانست

با افزایش تنش‌ در مسیرهای استراتژیک دریایی، معاون وزیر امور خارجه چین امروز (یکشنبه) اعلام کرد که آمریکا با گشت‌زنی در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی تحریکات سیاسی انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لیو ژنمین، معاون وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خبری خود در کوآلالامپور گفت: چین همچنان به ساخت تاسیسات نظامی در جزایر مصنوعی در دست ساخت، ادامه می‌دهد. این تاسیسات برای محافظت از این جزایر لازم هستند. واشنگتن با تشدید اصرار بر آزادی دریانوردی در مسیرهای آبی استراتژیک در حال محک زدن پکن است. ‌

چین تقریبا بر کل دریای غنی از انرژی دریای چین جنوبی ادعا دارد و تپه‌های دریایی در مجمع‌الجزایر اسپارتلی را به جزایر مصنوعی تبدیل می‌کند و باند پرواز و سایر تاسیسات روی آنها می‌سازد. این اقدامات با افزایش نگرانی همسایگان چین همراه بوده است که می‌گویند پکن تلاش‌ دارد تا به ادعاهای خود در دریای چین جنوبی رنگ و بوی نظامی بدهد.

اوایل ماه جاری میلادی بمب‌افکن‌های بی 52 آمریکا در نزدیکی جزایر مصنوعی به پرواز درآمدند که از قاطعیت واشنگتن برای به چالش کشیدن ادعاهای پکن حکایت داشت. در اواخر اکتبر نیز ناوشکن مسلح به موشک هدایت‌شونده یو‌اس‌اس لاسن محدودیت‌های اطراف این جزایر را زیر پا گذاشت.

معاون وزیر امور خارجه چین گفت: این بار آمریکا کشتی‌های نظامی را به 12 مایلی جزایر و تپه‌های دریایی چین اعزام کرده است. این اقدام فراتر از آزادی دریانوردی است. این تحریک سیاسی است و هدف از آن آزمودن واکنش چین است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه از کشورهای درگیر این منطقه خواست تا جزیره‌سازی و نظامی‌ کردن آنها را متوقف کنند.

وی گفت که ایالات متحده آمریکا همچنان بر حق آزادی دریانوردی در این آب‌ها تاکید دارد. در همین حال ژاپن از عملیات‌های آمریکا در دریای چین جنوبی حمایت کرد اما گفت که قصد ندارد نیروهای دریایی خودش را برای پشتیبانی از عملیات‌ها اعزام کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در حاشیه نشست اپک در مانیل به اوباما گفته است که اعزام کشتی‌های ژاپنی برای پشتیبانی از عملیات‌های آمریکا در این منطقه را بررسی می‌کند.

انتهای پیام

کد N1039174

وبگردی