آفتاب
شریعت‌نژاد:

وزارت جهاد کشاورزی برنامه عملی برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع داشته باشد

وزارت جهاد کشاورزی برنامه عملی برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع داشته باشد

نماینده مردم تنکابن با تاکید بر استفاده از روش‌های تشویقی و ترویجی در توسعه فعالیت‌های کشاورزی و جلوگیری از برخوردهای قضایی و فیزیکی در این رابطه گفت که وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه عملی برای حفاظت از جنگل ها و مراتع داشته باشد و از تخریب آن‌ها جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)،‌ شمس الله شریعت‌نژاد در نطق میان دستور در صحن علنی امروز یکشنبه با تبریک هفته بسیج و محکومیت اقدامات تروریستی و عوامل استکبار جهانی در لبنان، فرانسه و مالی و اقدامات تفرقه افکنی آن‌ها در کشورهای اسلامی ، از سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به مازندران قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که رویکرد و نگاه به استان‌های شمالی کشور تغییر کند.

وی حفاظت از منابع پایه همچون آب و خاک را دارای اهمیت ویژه‌ای خواند و گفت:‌ با بررسی میزان کاهش ظرفیت آبی سدهای ساخته شده و شدت فرسایش سالیانه خاک در کشور این موضوع مشخص می‌شود که شاهد تخریب پوشش گیاهی و ضعف شدید اقدامات کنترلی در حوزه مدیریت منابع طبیعی و مدیریت آب ها و رودخانه‌ها هستیم. به طوری که این عدم مدیریت در استان مازندران به گونه‌ای است که پل های ساخته شده یکی پس از دیگری به جهت بی تدبیری و جلوگیری از برداشت شن و ماسه و عدم اقدامات برای جلوگیری از عمیق وعریض شدن رودخانه ها سقوط کرده و تلفات مالی و جانی به جای گذاشته است.

شریعت‌نژاد با بیان اینکه تذکرات ملی و استانی و نمایندگان در این رابطه بی فایده بوده است افزود: در حال حاضر برای مهار آبهای رودخانه های پر آب منطقه کمترین اقدامی نشده است به طوری که آب شرب مردم با حفر چاه هایی انجام می‌شود که منبع آب کشاورزی بوده و طبیعتا از کیفیت مناسبی برای آب شرب برخوردار نیست.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت:‌ در حال حاضر شبکه آب رسانی شهرها و روستاها بیش از 25 سال است که بازسازی نشده و عمده لوله های آب درشهرهای شمالی کشور پوسیده است و تلاشی برای بازسازی آن از ناحیه وزارت نیرو با وجود اعتبارات پیش بینی شده در بودجه انجام نمی شود.

نماینده مردم تنکابن با انتقاد از تعطیلی دفتر تقسیمات کشوری در وزارت کشور گفت:‌ در شرایطی که مردم از این وضعیت ناراضی هستند شاهد اصرار بر استفاده از اهرم های فیزیکی در اختیار حاکمیت برای حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی هستیم حال اینکه می توان حفاظت از اراضی و باغات و فعالیت های کشاورزی را از راه های اصولی انجام داد.

وی با بیان اینکه محصولات تولیدی باغداران روی دست تولیدکنندگان مانده و امکان عرضه مستقیم محصولات به دست مصرف کنندگان فراهم نیست گفت:‌در این شرایط امکان صادرات محصولات آن‌ها به کشورهای همسایه نیز وجود ندارد وافقی برای بازیابی محصولات روشن نیست حال اینکه در خبرها می شنویم که مرکبات به شکل قاچاق به کشور وارد می‌شود.

شریعت‌نژاد ادامه داد: در این حالت علیرغم مصوبه دولت هنوز بانک ملت به عنوان بانک عامل اقدامی برای امهال وام های کشاورزان آسیب دیده انجام نداده است و تنها به تملک خانه های ضامنین پرداخته است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا منظور از قانون حفظ کاربری اراضی زراعی باغی حفظ قطعات زیر 1000 متر مربع در بافت روستاهاست گفت: طبق بخش نامه وزارت کشور به اراضی کمتر از 3 هزار مترمربع هیچ گونه تسهیلات اختصاص نمی یابد که این باعث نارضایتی مردم شده است. سوال این است که آیا روش های تشویقی و ترویجی در توسعه فعالیت های کشاورزی تعطیل شده و تنها تشکیل پرونده های قضایی و برخورد فیزیکی و کشاورزی اجباری در دستور کار قرار گرفته است؟

نماینده مردم تنکابن با انتقاد از وزیر جهاد کشاورزی برای عدم توجه به وضعیت جنگل ها و مراتع و نبود برنامه عملی برای اعمال مدیریت و منابع گفت:‌ آیا این اقدامات در راستای فرمایشات رهبری در خصوص حفاظت منابع است آن هم در شرایطی که شاهد مصادیق زیادی از تخریب منابع و اراضی هستیم و در این حالت بانیان آن در امان ماندند و تنها آنانی که تنها صد متر مربع زمین به ارث برده و قصد ساختن منزل برای خود و فرزندانشان دارند با مخالفت به بهانه نبود سند و یا کشاورزی بودن مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه بهره گیری از دریا و مزیت هایش در حوزه گردشگری و آبزی پروری منوط به داشتن اسکله مناسب است،‌گفت:‌ در این شرایط به دلیل تنگ‌نظری ها و اختلاف نظری ها حتی یک هتل مناسب به هتل های قبل از انقلاب اضافه نشده است و شاهد افزایش رشد تجارت و بازرگانی برای صادرات محصولات زراعی وباغی نیستیم و صنایع موجود نیز تنها رو به تعطیلی می‌رود.

به گفته شریعت نژاد در این شرایط متاسفانه شاهد ترویج و توزیع فرهنگ مصرف گرایی و حمایت از مافیای خودروسازی هستیم به طوری که آن‌ها قریب به 3 هزار میلیارد تومان وام کم بهره گرفته‌اند.

وی با انتقاد از رفتارهای غیر معقول نیروهای دولتی در غرب استان مازندران و به دنبال تشکیل پرونده های قضایی علیه مردم به بهانه های مختلف از جمله حفظ حریم های رویایی برای جاده‌ها و حفاظت کاربری و مطالبات بانک ها گفت: این ابهامات و مشکلات و حجم بیکاری باعث مهاجرت مردم شده است، انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید بعد از اقدامات موثرش در مهار تورم و ارتقای سطح سلامت و سیاست های بین‌المللی برنامه‌ای برای رفع مشکلات داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1039061

وبگردی