آفتاب

نبود رهبری، عامل اصلی سقوط قندوز

نبود رهبری، عامل اصلی سقوط قندوز

بازرسان افغان نبود رهبری قدرتمند را دلیل اصلی تصرف شهر قندوز توسط طالبان در ماه سپتامبر اعلام کردند. یافته‌های به دست آمده نگرانی‌های شدیدی را درباره توانایی دولت در تامین امنیت ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تصرف شهر شمالی افغانستان توسط طالبان بزرگ‌ترین شکست برای دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور بوده است.

امرالله صالح، رئیس پیشین آژانس ملی اطلاعات کشور در کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد: این بزرگ‌ترین شکست برای رهبران کشور است.

وی ادامه داد: در روز وقوع این بحران، هیچ کس نمی‌داند چه کسی مسئول بوده است!

صالح که توسط غنی برای انجام تحقیقات در این باره انتخاب شده است، هیچ یک از مقامات نظامی یا دولتی کشور را مقصر اصلی این حادثه ندانست اما وی پیشنهاد اصلاح شورای امنیت ملی را داد. رئیس جمهور در راس این شورا قرار دارد که بر امنیت ملی کشور نظارت می‌کند.

صالح اضافه کرد: حملات هوایی آمریکا مانع تصرف فرودگاه قندوز توسط طالبان شده است اما وی اشاره‌ای به اشتباه جنگنده‌های آمریکایی در حمله به یک بیمارستان در قندوز نکرد.

همچنین تیم وی هیچ گونه شواهدی مبنی بر کمبود یا نبود مهمات و مواد غذایی در میان نیروهای دولتی در قندوز پیدا نکرده است اما وی از ساختارهای پیچیده دولتی در این باره انتقاد کرد.

سخنگوی دولت درباره نتایج این تحقیقات هنوز اظهار نظری نکرده است.

انتهای پیام

کد N1038878

وبگردی