آفتاب

آلمان با مرکل قدرتمندتر از گذشته

آلمان با مرکل قدرتمندتر از گذشته

"آنجلا مرکل" با گذشت یک دهه از صدراعظمی خود توانسته تا بار دیگر آلمان را به موتور محرکه قوی نه تنها برای اروپا که در عرصه بین الملل تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر ،مرکل در طول این ۱۰ سال توانست چهره آلمان را قدرتمند تر از قبل در عرصه بین الملل نشان دهد بگونه ای که با مدیریت در مسایلی مانند بحران اوکراین،بحران مالی در اروپا،موضوع پناهندگی کمک شایان توجهی به قاره سبز کرد.

 اولین صدراعظم زن آلمان به آنچنان محبوبیتی در سطح جامعه این کشور دست پیدا کرد که با وجود تنش های سیاسی موجود به خصوص موضوع پذیرش انبوه پناهجویان خارجی هیچ رقیب سیاسی قدرتمندی برای جانشینی او وجود ندارد. 

آلمان در دوره قدرت مرکل توانست در بخش اقتصادی چهره ای جدید از خود ساخته و حتی پس از بحران مالی اروپا نشان داد که بهبود وضعیت اقتصادی در این کشور تا چه اندازه برای وی اهمیت دارد.

دولت مرکل با در پیش گرفتن سیاست پرداخت وام  نه تنها تا حد زیادی توانست به حل بحران مالی در این کشور کمک کند،بلکه باکاهش هزینه ها توانست به اقتصاد کشورهای حوزه یورو نیز کمک کند.

در حوزه سیاست خارجی نیز مرکل همزمان با شروع سومین دور از صدراعظمی خود توانست تحولاتی را ایجاد کند. نقطه عطف این موضوع به بحران میان روسیه و اوکراین بر می گردد ،زمانی که برلین توانست با میانجی گری های خود ارامش را به این عرصه باز گرداند.

 از سوی دیگر باید گفت علی رغم آنکه آلمان از اعضای فعال ناتو به شمار می آید اما تمایل چندانی برای حضور نیروهای نظامی خود در بیرون از مرزهای این کشور نداشته و خواهان ارسال اسلحه به مناطق درگیر نیست.

 هنگامی که آنجلا مرکل در سال ۲۰۰۵ میلادی سکان قدرت را در دست گرفت نرخ بیکاری در این کشور ۱۱ درصد و ۴.۵ میلیون بیکار داشت. این در حالی است که پیشتر بیکاری در آلمان به بالای ۱۲ درصد هم رسیده بود.
 
صدراعظم آلمان توانست اقتصاد آلمان را در دوران بحران جهانی اقتصاد در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ حفظ کرده و با اجرای طرح های اشتغال زایی، افزایش نرخ بیکاری را مهار کند.
 
مرکل پس از قریب به ۴۰ سال توانست برای نخستین بار بودجه ای متوازن را بدون دریافت وام در آلمان تنظیم کند که حداقل دستاورد آن کاهش چشمگیر نرخ بیکاری و رسیدن رقم آماری ان به ۶ درصد از کل جامعه شد.

گزارش های مختلفی که در آستانه یازدهمین سال صدرات اعظمی مرکل منتشر شده نتوانسته بوضوح به این سوال پاسخ دهد که آیا وی خواهان کاندیداتوری برای چهارمین دوره صدراعظمی آلمان هست یا خیر؟آنچه تاکنون مشخص شده هنوز هیچ سیاستمدار و هیج گروهی نه تنها توانایی بلکه علاقمندی برای رقابت لا مرکل را نشان نداده است.

وی  در سال ۲۰۱۳ میلادی زمانی که برای سومین بار صدراعظم شد، در حزب خود نیز رقیبی جدی نداشت. حزب سوسیال دموکرات، دیگر حزب بزرگ آلمان، سال هاست که زیر سایه مرکل نتوانسته است بیش از ۲۵ درصد از آرای انتخابات های سراسری را به دست آورد. 

در حال حاضر هلموت کهل با سابقه ای ۱۶ ساله رکورد دار صدارت اعظمی در آلمان است .

کد N1038827

وبگردی