آفتاب

خبرهای رزمایشی فرمانده نیروی دریایی ارتش

خبرهای رزمایشی فرمانده نیروی دریایی ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ظرف هفت سال گذشته 36 ناوگروه به منطقه مسئولیت نیروی دریایی اعزام کرده‌ایم، گفت که ناوگروه 37 این نیرو، 10 آذر به منطقه عزیمت می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیردریادار حبیب‌الله سیاری در نشستی خبری که به مناسبت هفتم آذر سالروز نیروی دریایی ارتش برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: ناوگروه سی و هفتم که 10 آذر اعزام خواهد شد شامل ناوشکن‌های الوند و تنب است.

وی گفت: باعث خوشحالی است که بگوییم در بحث تأمین تجهیزات نیروی دریایی برای انجام مأموریت هایمان در منطقه مسئولیت به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم همه تجهیزات مورد نیازمان را در نیروی دریایی بسازیم.

سیاری با اشاره به اینکه 7 آذر 59 روز پیروزی عملیات بزرگ دریایی مروارید در شمال خلیج ‌فارس است،‌ تصریح کرد: این پیروزی را در هفتمین روز از دفاع مقدس به دست آوردیم و از نتایج آن این بود که نیروی دریایی دشمن کاملاً منهدم شد و همچنین دو پایگاه نفتی مهم دشمن را منهدم کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: از دیگر نتایج پیروزی در عملیات مروارید محاصره دریایی کشور عراق، نشان دادن سیادت جمهوری اسلامی ایران بر خلیج ‌فارس و شمال خلیج فارس، نشان دادن توانمندی دریایی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه و فرامنطقه بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از شکست عراق در عملیات مروارید و انهدام نیروی دریایی دشمن کشورهای دیگر از راه هوا و موشک به عراق کمک می‌کردند تا صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران را از جزیره خارک قطع کنند و همچنین بندر امام را از استفاده خارج کنند، اما نیروی دریایی با طرح جدید عملیات‌های اسکورت نقشه آنها را نقش بر آب کرد و با 150 عملیات اسکورت برای 10 هزار کشتی تجاری و نفتکش باعث ادامه چرخش چرخه اقتصادی مملکت شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با نقش‌های کلیدی نیروی دریایی به عنوان سندهای راهبردی عملکرد نیروی دریایی ارتش اشاره کرد و گفت: هم اکنون اهمیت دریا برای هیچ کس پوشیده نیست چون دریا منابع و منافع متعددی برای کشور از جمله انرژی، غذا، تجارت، پزشکی، گردشگری، مزارع دریایی و... را دربردارد.

وی با اشاره به اینکه بالای یک سوم تجارت‌های جهانی در خلیج عدن انجام می‌شود، گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که تا امروز موفق شده‌اند از هجوم دزدان دریایی در امان بماند و کشتی‌های خود را در این منطقه محافظت کرده و به سلامتی عبور دهند که در این راستا دو محور گشت امام محمد باقر (ع) در خلیج عدن و محور گشت امام جعفر صادق(ع) در اقیانوس هند را برنامه ریزی کرده‌ایم.

سیاری با اشاره به اینکه مأموریت نیروی دریایی حفظ و حراست از مرزهای آبی کشور و حفظ خطوط مواصلاتی کشور است، گفت: تا امروز توسط ناوگروه‌هایمان 700 هزار کیلومتر دریانوردی داشته‌ایم. همچنین 2 هزارو 500 روز دریانوردی در مناطق دریاهای آزاد جهان انجام داده‌ایم و کل کشتی‌هایی که تا امروز در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند اسکورت شده‌اند 3 هزارو 325 فروند بوده است. همچنین 200 مورد با دزدان دریایی درگیری داشته‌ایم و 22 مورد به کشتی‌های کشورهای خارجی کمک کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته 12 مورد تمرین و رزمایش از جمله رزمایش‌های امنیت پایدار و رزمایش‌های تخصصی ناوشکنی، پرتاب موشک، زیردریایی، عملیات ویژه، جنگ‌های الکترونیک و... را داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: دو مورد تمرین یک روزه با کشور هند و با کشور روسیه در دریای خزر داشته‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به برنامه‌های نیروی دریایی ارتش به مناسبت 7 آذر اشاره کرد و گفت: رزمایش‌های تخصصی هوادریا، عملیات ویژه، زیردریایی و موشکی در آذرماه برگزار خواهد شد و همچنین رزمایش بزرگ دریایی ولایت 94 در سه ماهه چهارم سال انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رزمایش مشترک امداد و نجات با کشور عمان در اواخر آذرماه انجام خواهد شد، گفت: سومین همایش توسعه سواحل مکران در اردیبهشت 95 و همایش تبیین اهمیت دریا و نیروی دریایی در سه ماهه چهارم سال برگزار خواهد شد.

فرمانده نیروی دریای ارتش در ادامه به بخش دیگر از برنامه‌های نیروی دریایی ارتش به مناسبت 7 آذر اشاره کرد و گفت: فردا رونمایی از تعدادی پروژه‌های نیروی دریایی را خواهیم داشت و همچنین کنگره شهدای ناجا در این ایام برگزار می‌شود.

امیردریادار سیاری افزود: از مسیرهایی که در دستور کار نیروی دریایی ارتش برای حضور در دریاهای آزاد جهان دارد دور زدن قاره آفریقا و ورود به اقیانوس اطلس و همچنین حضور در آب‌های جنوب شرق آسیا در دستور کار است.

در ادامه این نشست امیر دریادار سیاری در پاسخ به این سوال که نیروی دریایی آمادگی مقابله با تروریست‌ها در سوریه را دارد، گفت: منطقه 20 درصد دریای خزر، کاملاً تحت کنترل ماست و هر تحرکی را در این منطقه رصد می‌کنیم و اخیراً هم هیچ گونه پرتابی از ناحیه ما به سمت آن کشور نبوده است اما هر کجا که به ما دستور دهند آمادگی داریم و کار ما آمادگی است اما تصمیم بنا به صلاحدید سلسله مراتب اتخاذ می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روسیه و فرانسه در مورد سوریه اقدامات مشترکی انجام خواهند داد و آیا جمهوری اسلامی ایران به این منطقه ناو جنگی اعزام خواهد کرد، گفت: تا امروز چنین برنامه‌ای را نداریم که بخواهیم ناو جنگی به این منطقه اعزام کنیم اما ما آمادگی انجام هرگونه مأموریت را داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر اینکه نیروی دریایی برای انجام مأموریت‌ها به منطقه مسئولیت خود توانایی تأمین تجهیزات را دارد، گفت: ارتباط ما با کشورهای دیگر متقابل است و یکطرفه عمل نمی‌کنیم بلکه دنبال روابط متقابل هستیم.

انتهای پیام

کد N1038812

وبگردی