آفتاب

انگلیس به حملات هوایی علیه داعش می پیوندد

انگلیس به حملات هوایی علیه داعش می پیوندد

ایرنا نوشت: منابع انگلیسی روز یکشنبه گزارش دادند که دولت دیوید کامرون مصمم است تا ظرف چند هفته آینده حملات هوایی انگلیس را علیه گروه تروریستی داعش به سوریه گسترش دهد.

به گزارش ایرنا، این منابع عنوان کردند که کامرون به منظور جلب نظر نمایندگان مجلس عوام، در حال آماده کردن یک راهبرد مشخص برای دخالت نظامی در سوریه و نیز طرحی برای آینده این کشور است.

روزنامه ساندی تلگراف دراین مورد نوشت: منابع داونینگ استریت( نخست وزیری انگلیس) گفته اند که اعتقاد دارند که کامرون خواهد توانست که نظر مجلس عوام را برای حمایت از گسترش حملات هوایی به سوریه به دست آورد.

به نوشته روزنامه ساندی تلگراف، کامرون قرار است ظرف روزهای آینده 'راهبرد جامع ' خود را برای شکست داعش در عراق و سوریه ارائه کند.
این روزنامه افزود: کامرون همچنین به تلاش های خود برای به دست آوردن حمایت فرا حزبی نمایندگان مجلس عوام برای حملات هوایی انگلیس افزوده است.
ساندی تلگراف نوشت: روز دوشنبه کامرون برای گفت وگو با هم پیمان نظامی اش 'فرانسوا اولاند' رییس جمهور فرانسه به پاریس می رود و این در حالی است که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه قرار است برای گفت وگو در مورد بحران سوریه به ایران سفر کند.
این روزنامه افزود: متخصصان نظامی انگلیس در همین حال به کامرون توصیه کرده اند که استفاده از نیروی زمینی برای شکست گروه داعش که مسوولیت حمله تروریستی اخیر به پاریس را پذیرفت، در نظر بگیرد .
ساندی تلگراف افزود: لرد دانات رییس پیشین ستاد مشترک ارتش انگلیس حتی پیشنهاد کرده است که از آوارگان سوری در کمپ های واقع در مرزهای سوریه پس از آموزش، برای نبرد علیه داعش استفاده شود.
لرد دانات در یادداشتی که روز یکشنبه در ساندی تلگراف منتشر شد، عنوان کرده است: موفقیت نظامی تنها از طریق هوا بدست نخواهد آمد.
وی ضمن درخواست از کامرون برای فراخواندن هرچه سریع تر نمایندگان مجلس عوام برای دادن رأی به حملات هوایی این کشور در سوریه ، افزود: 'هر ناظر آگاهی قطعاً بر این مساله واقف است که در طول تاریخ، مسایل تنها بر روی زمین حل وفصل شده است.'
ساندی تایمز نیز روز یکشنبه نوشت: نخست وزیر انگلیس خواهان شروع حملات هوایی این کشور علیه گروه تروریستی داعش در سوریه ظرف دو هفته آینده است.
این روزنامه افزود: کامرون در حال انجام آخرین تلاش های خود را برای جلب حمایت نمایندگان پارلمان است و انتظار می رود نمایندگان مجلس عوام ظرف دو هفته آینده رأی خود را در این خصوص بدهند.
ساندی تایمز نوشت: اولین بمباران های هوایی جنگنده های انگلیسی علیه مواضع داعش در سوریه، ساعاتی بعد از رأی مثبت نمایندگان مجلس عوام شروع خواهد شد.
به نوشته این روزنامه، کامرون در نشست های خصوصی اش با نمایندگان پارلمان عنوان کرده اگر انگلیس خواهان شکست تروریسم است، نیاز به اقدامی شبیه 'چرچیل ' و نه 'چمبرلین' دارد.
ساندی تایمز نوشت: منابع نخست وزیری به این روزنامه گفتند که کامرون در حال آماده کردن هفت طرح مشخص برای این دخالت نظامی ازجمله پیش نویسی برای آینده سوریه است.
این روزنامه افزود: این اقدام کامرون پاسخ به درخواست کمیته امور خارجی مجلس عوام است که هشدار داده بود که مخالف هرگونه مداخله نظامی در سوریه خواهد بود مگر آنکه راهبردی بین المللی برای یافتن صلح و پایان دادن به اختلافات در سوریه وجود داشته باشد.
مجلس عوام انگلیس در سال گذشته، با حمایت حزب کارگر با دخالت نظامی این کشور در عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش موافقت کرد اما این مصوبه قابل گسترش به کشور سوریه نیست.
دیوید کامرون پیش از این روشن ساخته است تا زمانی که نتواند حمایت کامل پارلمان انگلیس را به دست آورد، درخواستش برای گسترش حملات هوایی این کشور در سوریه، به رأی نمایندگان نخواهد گذاشت.

در حال حاضر نخست وزیر انگلیس برای گسترش حملات هوایی این کشور علیه داعش در سوریه به دلیل اکثریت ضعیف حزب محافظه کار در مجلس عوام ، به حمایت نمایندگان حزب کارگر نیاز دارد، اما جرمی کوربین رهبر این حزب تاکنون با این دخالت نظامی مخالفت کرده است.
در تابستان سال 2013 میلادی، تلاش دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس برای جلب نظر پارلمان جهت آغاز حمله نظامی به مواضع دولت سوریه با مخالفت حزب کارگر متوقف شد.
بااین حال، دولت کامرون در حال حاضر در تلاش برای عملی کردن طرح خود برای انجام حملات هوایی به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه است.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر روز شنبه گذشته در سخنانی در جمع اعضای این حزب در شهر جنوبی بریستول گفت: این حزب از هر اقدامی برای محافظت از مردم انگلیس حمایت می کند و به همین جهت پیشنهادهای دولت محافظه کار و نیز گزارش کمیته فرا حزبی پارلمان که در آن با حملات نظامی در سوریه مخالفت شده است، را بررسی می کند.
رهبر حزب کارگر در همین حال به رغم صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد مقابله با گروه تروریستی داعش، خواستار رویکردی متفاوت در سیاست خارجی انگلیس و حل جامع مناقشه سوریه شد.
کوربین ضمن هشدار نسبت در خصوص لزوم جلوگیری از تکرار اشتباه های گذشته ( دخالت نظامی در عراق در سال 2003 میلادی ) گفت که حزب کارگر تنها زمانی از این حمله دفاع می کند که 'برای حفاظت از مردم انگلیس' این اقدام کاملا ضروری ' بوده و یک 'مداخله خارجی ' شمرده نشود .

52261

کد N1038565

وبگردی