آفتاب

تشویق و تنبیه مالی راهکاری برای کاهش اشتباه داوران

تشویق و تنبیه مالی راهکاری برای کاهش اشتباه داوران

یک کارشناس داوری می‌گوید زرگر در بازی استقلال خوزستان و گسترش فولاد به اشتباه پنالتی گرفته است. او معتقد است صالحی به جز یک صحنه، بازی استقلال تهران و فولاد را به خوبی قضاوت کرده است.

محمد ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اشتباه‌هایی که در داوری فو‌تبا‌ل رخ می‌دهد، اظها‌ر کرد: فکر نمی‌کنم به این سادگی بتوان وضعیت داوری کشور را درست کرد. به یاد دارم که در جا‌م جها‌نی ایتالیا که سپ بلاتر به تازگی آمده بود برای بهبود وضعیت داوری سه تغییر را در داوری‌ها انجام داد.

وی افزود: دو تغییر از آن سه تغییر را همه کشورها اعمال کردند. یکی از آن تغییرها این بود که گفته شد داور باید در سن 45 سالگی بازنشسته شود و تغییر دیگر این بود که کار کمک داور و داور باید تخصصی شود.

این کارشناس داوری ا‌دا‌مه‌ داد: تغییر سوم، "حر‌فه‌ای کردن داورها" بود که بعضی از کشورها این کار را انجام دادند و بعضی دیگر مثل کشورهای آفریقایی و آسیایی انجام ندادند و همچنان مشکل‌هایی دارند.

ریاحی ا‌ضافه‌ کرد‌: منظور از حر‌فه‌ای کردن این است که به داور پول خوب بدهند تا انگیزه خوبی داشته باشد و دیگر کارهای خود را رها کند و تمرکز خود را روی داوری بگذارد.

او با اشاره به این که تنها راه بهتر شدن وضعیت داوری جریمه مالی است، افزود: من پیشنهاد می‌کنم اگر داوری و کمک داوری به خوبی در زمین بازی قضاوت کرد مبلغی اضافه بر مبلغ ثابتی که می‌گیرد پاداش دریافت کند و اگر قضاوتش با اشتباه همراه بود نصف مبلغ ثابتی که قرار بود بگیرد را از دستمزدش کسر کنند.

ریاحی با اشاره به اشتباه‌هایی که در داوری رخ می‌دهد، خاطر‌ نشان کرد: نیم قرن است که در مورد آموزش، کلاس‌های توجیهی و دوره‌ تخصصی داوری صحبت می‌شود، ولی این کلاس‌ها وضعیت را به سامان نکرده و همچنان در داوری شاهد اشتباه‌های فاحش هستیم، در نتیجه‌ باید با پاداش و جریمه سعی کنیم اشتباه‌ها را کاهش دهیم.

او درباره صحنه‌های بازی استقلال – فولاد تصریح کرد: در دقیقه 35 داور به خرسندی‌نیا به علت خطای خشنی که روی بازیکن فولاد انجام داد به درستی اخطار داد. همچنین در دقیقه 40 داور بازی (احمد صالحی) خطای بازیکن استقلال را گرفت و این بازیکن با خشونت توپ را به زمین کوبید. ما می‌دانیم هر اعتراضی به تصمیمات داور اخطار دارد و داور نیز به درستی به او اخطار داد.

این کارشناس داوری ا‌دا‌مه‌ داد: در دقیقه 87 قبل از این که گل به ثمر برسد روی بازیکن فولاد خطایی صورت گرفت و استقلال صاحب توپ شد و همان توپ به گل تبدیل شد.

وی با اشاره به قضاوت خوب صالحی در تمام لحظات بازی، خاطر‌ نشان کرد: با توجه به این که داور تمام صحنه‌ها را به خوبی سوت زد می‌توانست قبل از ورود توپ به دروازه خطای بازیکن استقلال را بگیرد. البته این موضوع یکی از بدشانسی‌های داور است که همان توپی که قبلش خطایی صورت گرفته بود به گل تبدیل شود.

ریاحی گفت: صالحی در این بازی قضاوت متعادلی را انجام داد که مورد قبول تمام کارشناس‌ها است.

او با اشاره به اینکه زرگر یکی از پدیده‌های داوری است، گفت: زرگر در دو، سه سال اخیر به خوبی قضاوت کرده و بعد از طی کردن محرومیتش به تازگی بازی گسترش فولاد و استقلال خوزستان را قضاوت کرد.

این کارشناس داوری ا‌ضافه‌ کرد‌: زرگر در این بازی یک پنا‌لتی‌ گرفت که به هیچ وجه پنا‌لتی‌ نبود، چرا که مهاجم استقلال خوزستان سرعت داشت و پایش روی توپ رفت و توپ باعث زمین خوردنش شد در نتیجه‌ هیچ خطایی رخ نداد، ولی روی این صحنه پنا‌لتی‌ اعلام شد که همان پنا‌لتی‌ باعث شد استقلال خوزستان برنده بازی شود.

انتها‌ی‌ پیا‌م

کد N1038511

وبگردی