آفتاب

رئیس جمهوری اسبق کره جنوبی درگذشت

رئیس جمهوری اسبق کره جنوبی درگذشت

کیم یونگ سام رئیس جمهوری دهه ۱۹۹۰ کره جنوبی در سن ۸۷ سالگی به دلیل ایست قبلی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کره هرالد، ایست قلبی به حیات کیم یونگ سام رئیس‌ جمهوری اسبق کره‌ جنوبی در سن ۸۷ سالگی پایان داد.

وی طی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ ریاست جمهوری کره جنوبی را برعهده داشت. کیم در سال ۱۹۹۲ به ریاست جمهوری کره جنوبی انتخاب شد و به حاکمیت سه دهه ژنرالهای ارتش پایان داد.

وی در دوران ریاست جمهوری خود با چالش های فراوانی از سوی نظامیان و حتی دو کودتای ارتش روبرو شد که همگی را پشت سر گذاشت. از دیگر مشکلات رئیس جمهوری اسبق، دستگیر پسرش به اتهام رشوه و فرار از مالیات بود.

کیم در خاطرات خود از بمباران مرکز نظامی یونگبیون در کره شمالی توسط جنگنده های آمریکا یاد می کند که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون صورت گرفت. وی همچنین به این نکته اشاره کرده است که هواپیماهای آمریکایی شهرهای مرزی کره جنوبی را نیز بمباران کردند که با واکنش سئول روبرو شده بود.

رئیس جمهور اسبق کره جنوبی در یک خانواده ثروتمند در جزیره گئوجدو متولد شد که در آن زمان هنوز در اشغال ژاپن بود. در سال ۱۹۵۴ کیم به عنوان جوانترین عضو مجلس ملی فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد. در آن زمان اولین رئیس جمهوری کره جنوبی سینگمن ری قدرت را در دست داشت.

در سال ۱۹۷۹ کیم از مجلس ملی کره جنوبی به خاطر فعالیت های ضد دولت کره جنوبی اخراج شد. وی صاحب دو فرزند پسر و سه فرزند دختر است که همراه بیوه اش در کره جنوبی زندگی می کنند.

کد N1038295

وبگردی