آفتاب

زیباترین جاذبه طبیعی شرق کشور را دیده‌اید؟

زیباترین جاذبه طبیعی شرق کشور را دیده‌اید؟

یک کارشناس زمین شناسی در خراسان جنوبی گفت: وجود کوه‌های مینیاتوری در6 کیلومتری جنوب غرب شهرستان نهبندان، این منطقه را به زیباترین جاذبه طبیعی شرق کشور تبدیل کرده است.

محمود رضا هیهات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی اظهار کرد: کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌های مریخی که در چابهار و نهبندان وجود دارد کوه‌هایی با سنگ‌های رسوبی هستند که بیشتر در مناطق خشک دیده می‌شوند.

وی افزود: کوه‌های مریخی مناظری از کوههای کره ماه را برای انسان تداعی می‌کنند و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاص کوه‌ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است. این کوه‌ها که چاک چاک هستند، شکل‌های نامانوس دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند و به خاطر غیرعادی بودن‌شان، در سال‌های اخیر و در میان گردشگران، به کوه‌های مریخی شهرت یافته‌اند.

هیهات تصریح کرد: با توجه به اینکه این کوه‌های فاقد هرگونه پوشش گیاهی و بارندگی‌های این مناطق سیلابی است به سرعت فرسایش می‌یابد. این کوه‌ها بیشتر متشکل از مارن (رس و آهک) و مقداری ژیپس (گچ) هستند. گچ و مارن باعث می شود هیچ پوشش گیاهی در این کوه‌ها رشد نکند.

استاد دانشگاه بیرجند ادامه داد: کوه‌های مرخی خراسان جنوبی در نهبندان در مسیر دهسلم قرار دارند که از نظر زمین شناسی عمر کمی دارند. رنگ‌های قرمز موجود در این کوه‌ها به دلیل وجود رس و آهن در خاک این کوه‌هاست. بیشتر این کوه‌ها به رنگ توسی، سفید، قرمز و زرد هستند.

وی یادآورشد: این کوه‌ها بیشتر در مناطق گرم و خشک دیده شده که دو نمونه آن در سیستان و بلوچستان و در چابهار و در خراسان جنوبی در مسیر دهسلم نهبندان دیده شده است. این کوه‌ها در جنوب شرق لوت و حد فاصل بین نهبندان و روستای چاهداشی واقع شده‌اند.

انتهای پیام
کد N1038271

وبگردی