آفتاب

سودای انزوای پوتین به گل نشست/ "الهه دو رو" در نشست جی 20 چه کسی بود؟

سودای انزوای پوتین به گل نشست/ "الهه دو رو" در نشست جی 20 چه کسی بود؟

کرملین می خواهد از شدت تنش در روابط با اروپا و اتحادیه اروپا بکاهد که این تلاش ها با استقبال رهبران غرب روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روزنامه ر ب کا روسیه در گزارشی از نشست جی 20 با عنوان "پوتین در جو کاری" به تحلیل اجماع گردهمایی کشورهای عضو پرداخته است و معتقد است آنها به هدفشان یعنی انزوای پوتین نرسیده اند.
در ادامه این گزارش توشته شده است که از شرکت ولادیمیر پوتین در اجلاس گروه 20 در آنتالیا نتیجه می گیرند که کرملین می خواهد از شدت تنش در روابط با اروپا و اتحادیه اروپا بکاهد که این تلاش ها با استقبال رهبران غرب روبرو شده است. نویسندگان برخی اظهارات ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری پایانی را می آورند ولی اعتراف می کنند که معلوم نشد توافقات درباره تشکیل ائتلاف واحد ضد تروریستی حاصل شده است یا خیر.

با این حال نشانه های واکنش مثبت رهبران غرب به پیشنهادهای رئیس جمهور روسیه به اندازه کافی مشاهده شده است. در این شرایط کنستانتین کاساچف رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون اظهار عقیده کرد که باراک اوباما هم متوجه شده است که:

اولاً نمی تواند روسیه را منزوی کند؛ ثانیاً، این انزوا غیر سازنده است و با منافع خود آمریکا سازگار نیست چرا که روسیه عضو سازنده روند بین المللی می باشد.

آندری کارتونوف مدیر شورای امور بین الملل روسیه خاطرنشان می کند که در مرحله اخیر اظهارات محتاطانه رئیس جمهور روسیه درباره غرب شنیده شده و علاقه وی به برگزاری ملاقات ها و رسیدن به توافق با غربی ها آن هم نه فقط برای حل مسأله سوریه، مشاهده شده است.

روسیه از مواضع اصولی خود در زمینه اوکراین و سامانه سپر ضد موشکی آمریکا امتناع نمی کند ولی در روسیه و کشورهای دیگر نگرانی از افزایش بی ثباتی و بی نظمی در امور بین الملل رشد می کند که همین امر روسیه را به نزدیکی روابط با غرب سوق می دهد.

خانم تاتیانا استانوایا از مرکز فناوری های سیاسی هدف همه اظهارات اخیر پوتین را به عنوان دست دراز کردن به غرب و پرداختن به مبارزه با خطرات جهانی از طریق همکاری در سوریه تعبیر می کند. به گفته این کارشناس ، از روز سخنان ولادیمیر پوتین در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل روز شماری خط سیاسی جدید روسیه شروع شد که سعی می کند از دستور روز اوکراینی فاصله گرفته و به غرب بینش جدید خطرات را پیشنهاد کند. اکنون پوتین از دریچه وسیع فرصت ها و امکانات  برخوردار شده است و می تواند با اصرار بیشتری رفتار کند تا حرف او شنیده شود. کشورهای اروپایی در شرایط جدید مجبورند حسابگری بیشتری به خرج دهند.


مهمان الهه دو رو ‌

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  روزنامه ایزوستیا روسیه در سرمقاله خود درباره نشست جی 20 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را مهمان الهه دورو در این نشست نامیده است.
نویسنده این مقاله از حضور ولادیمیر پوتین در اجلاس گروه 20 در آنتالیا نتیجه می گیرد که خط انزوای روسیه که قدرت های انگلیسی زبان به ریاست آمریکا در اجلاس یک سال پیش گروه 20 در استرالیا اتخاذ کرده بودند، به طور منطقی شکست خورده است.

گفتگوی نیم ساعته ولادیمیر پوتین با باراک اوباما در حاشیه اجلاس اخیر به علامت مهمی برای کشور هایی تبدیل شد که در سیاست خود به واشنگتن گرایش دارند. به ویژه با توجه به اینکه باراک اوباما به اهمیت تلاش های نظامی روسیه در سوریه اشاره کرد.

بعد از آن نخست وزیران بریتانیا و ایتالیا بر تشریک مساعی با روسیه در زمینه سوریه تأکید نمودند.

نویسنده این مقاله احتمال می دهد که کشورهای زیادی سعی کنند روابط با مسکو را که طی یک سال گذشته تیره شده است، بهبود بخشند. وقتی آمریکا نشان می دهد که بی میل نیست آشتی کند، کشورهای کوچک تر هم می توانند از او دنباله روی کنند.

البته روسیه انتقام اجلاس گروه 20 در بریسبن را از استرالیا گرفت: با اصرار روسیه این کشور را برای شرکت در  مذاکرات وین درباره سوریه دعوت نکردند.

داعش، دولت-شرکت معاصر

نویسنده بخش دیگر مقاله خود را به مسأله تروریسم داعش اختصاص می دهد و خاطرنشان می کند که داعش با وجود چهره قرون وسطایی، به یک دولت – شرکت معاصر شباهت دارد که سعی می کند از دارایی موجود سود هرچه بیشتری ببرد. داعش نفت خود را به قیمت 49% پایین تر از میانگین قیمت جهانی می فروشد که به تعبیر نویسنده ترکیه بیشتر از همه از این تجارت سود می برد. نفت داعش در حد زیادی از طریق شهر کوبانی سوریه به ترکیه منتقل می شد. ترکیه در جریان نبردها بین کردها و داعش بر سر این شهر بر خلاف دعوت های متعدد بدان ضربات وارد نکرد ولی وقتی این شهر به دست کردها افتاد ناگهان به حومه های کوبانی ضربه وارد کرد.

روشن است که ترکیه در مبارزه با داعش کارشکنی می کند ولی نویسنده معتقد است که اردوغان کسی نیست که تمام جهان را به چالش بکشاند. او برای این رفتار اجازه دارد که غیر از آمریکا کسی نمی توانست به او این اجازه را بدهد. برگزاری اجلاس در ترکیه به رهبران جهانی فرصت داده است طرف میزبان را به اصلاح رفتار خود متقاعد کنند. نویسنده معتقد است که نه ملاقات نیم ساعته پوتین و اوباما بلکه گفتگوی شبانه رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان که غیر علنی بود، از همه مهمتر است. به عقیده نویسنده، رهبران دو کشور به توافق رسیدند زیرا صبح روز بعد آلکسی میلر رئیس گازپروم اعلام کرد که طرح جریان ترکی می تواند صرف نظر از فقدان موافقتنامه دوجانبه در اسرع وقت اجرا شود.

نویسنده در خاتمه اضافه می کند که تغییرات کیفی در سیاست آنکارا تنها زمانی پدید خواهد آمد که اردوغان از بلوک انگلیسی زبان ضمانت هایی در زمینه خودمختاری کردی دریافت کند زیرا این موضوع برای او حساس است. نویسنده همچنین اظهار امیدواری می کند که کشورهای غرب بعد از حملات تروریستی در پاریس بر بی اعتمادی دیرینه خود به روسیه غلبه کرده و در برخورد با تروریست ها و حامیان آنها مواضع واحدی اتخاذ کنند.


نگاه متفکرانه پوتین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روزنامه ماسکوفسکی کمسمولتس هم به نشست جی 20 واکنش نشان داده است این روزنامه در سرمقاله خود خاطرنشان می کند که ولادیمیر پوتین به عنوان رهبر کشوری که در سوریه از همه فعال تر است، در اجلاس سران گروه 20 در آنتالیا مورد تقاضای زیادی بود. وی طی دو روز حد اقل با 10 نفر از رهبران جهانی، آن هم سه بار با باراک اوباما  دیدار و گفتگو کرد.

البته دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور به روزنامه نگاران توصیه کرد درباره نوسازی روابط روسی – آمریکایی نتیجه گیری شتاب زده ای نکنند در حالی که خود پوتین تأکید نمود که روسیه همیشه درها را باز نگه داشته است. در عین حال، نمایندگان ترکیه که مسئول انعکاس تلویزیونی ملاقات ها و تمام حضور رهبران 20 کشور در اجلاس بودند، اغلب پوتین را تنها و در حالت متفکرانه نشان می دادند که حتی خانم سوتلانا لوکاش مسئول روسی گروه 20 مجبور شد توضیح دهد که پوتین کمتر تنها می ماند.

نویسنده هم که در این مقاله و مقالات گذشته خود درباره سفرهای پوتین همیشه در چهره وی نشانه های نارضایتی کشف می کرد (برای مثال، وی اعتقاد دارد که ولادیمیر پوتین با سوء ظن اسنادی را مطالعه می کرد که نخست وزیر ژاپن به او داد)، اعتراف نمود که عکاسان ترکی گاهی چهره های رهبران کشورها را درست منعکس نمی کردند. در این مقاله محتوای اساسی مذاکرات ولادیمیر پوتین با سران کشورها (قسمت اول علنی مذاکرات) تشریح شده و در پایان موضوع بدهی 3 میلیارد دلاری اوکراین به روسیه مطرح شد. گویا رهبران روسیه و امریکا درباره ضمانت های مالی آمریکایی که روسیه می طلب، توافق کرده اند.

52310

کد N1037980

وبگردی