آفتاب

معاون ستاد حقوق بشر: نقض حقوق مردم در ایران به صورت سیستماتیک کذب است

معاون ستاد حقوق بشر: نقض حقوق مردم در ایران به صورت سیستماتیک کذب است

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: اینکه می‌گویند ایران به صورت سیستماتیک حقوق مردم را نقض می‌کند اشتباه محض است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم غریب‌آبادی با حضور در دومین مجمع حقوقدانان وکلای نیکوکار که امروز شنبه 30 آبان‌ماه در کمیته امام خمینی (ره) برگزار شد افزود:‌ حقوق بشر پدیده مقدسی است که در دین مبین اسلام به آن تاکید شده است. در واقع حقوق بشر منشا تمام حقوقی است که ما برای افراد قائل هستیم.

او خاطرنشان کرد: بیش از 4 قرن پیش دین اسلام تاکید بر کرامت انسانی را داشته است. در و اقع ما مخالف حقوق بشر نیستیم و این دردآور است که ما را به نقض حقوق بشر متهم کنند.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم حقوق‌هایی هم‌چون حقوق بشر ایجاد شد در حالی که دین اسلام بیش از 14 قرن پیش به کرامت انسانی و حقوق بشر اهمیت می‌داد. هم‌چنین نقشی که برای زنان از صدر اسلام قائل بوده و هستیم نشان می‌دهد که حقوق بشرمان از سایر کشورها پیش‌رو است.

وی با بیان این که حقوق بشر هرچند مفهوم سیاسی پیدا کرده اما در جمهوری اسلامی ایران ارزش بسیار زیادی دارد، گفت: حقوق اجتماعی، فرهنگی نیز جزء حقوق بشر است. حقوق بشر بسیار گسترده است. برای مثال محیط زیست و آموزش نیز در زمره حقوق بشر قرار دارد. هر سال یک‌بار به شورای حقوق بشر در رابطه با این مسائل گزارش‌های خود را ارائه می‌دهیم.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: کرامت و شان انسانی منشا تمام حقوقی است که ما برای افراد قائل هستیم شاید یکی از تفاوت‌هایی که در حقوق بشر اسلامی و بین‌المللی با آن مواجهیم این است که ما حقوق را از منظر اسلامی به صورت فطری و طبیعی برای مردم قائل هستیم ولی در حقوق بشر بین‌المللی این یک مبنای قراردادی است.

غریب‌آبادی خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی را در ستاد حقوق بشر طراحی کرده‌ایم که در رابطه با آموزش همگانی در راستای شناخت حقوق فردی است. این که می‌گویند ایران به صورت سیستماتیک حقوق مردم را نقض می‌کند اشتباه محض است. روزانه طرح‌هایی برای آگاهی بخشی افراد ارائه می‌شود.

وی در پایان گفت:‌ جامعه‌ای که نسبت به همه مسائل روز آگاه باشد درهای پیشرفت به سویش باز خواهد شد و ما می‌توانیم نمونه و الگویی در زمینه حقوق بشر برای سایر کشورها باشیم.

انتهای پیام

کد N1037917

وبگردی