آفتاب
با عنوان «راهکارهای ادیان برای مقابله با خشونت»

هشتمین گفت‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی کلیساها برگزار شد

هشتمین گفت‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی کلیساها برگزار شد

هشتمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای جهانی کلیساها، با عنوان «راهکارهای ادیان برای صلح و مقابله با خشونت و درگیری‌ها» در ژنو سوئیس برگزار شد.

هشتمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای جهانی کلیساها، با عنوان «راهکارهای ادیان برای صلح و مقابله با خشونت و درگیری‌ها» در ژنو سوئیس برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در افتتاحیه این نشست، کلارا آموس، مسئول گفت‌وگوها و ارتباطات دینی شورای جهانی کلیساها و علی‌محمد حلمی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سخنرانی کردند.

کلارا آموس با اشاره به همکاری‌های خوب و گفت‌وگوهای دینی سازنده و مفید در 20 سال گذشته با مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: اتفاقات تلخی که در جهان رخ می‌دهد، ناشی از کج‌فهمی و عدم برداشت درست از معرفت و معنویت ادیان است و باید به برداشت درست از معرفت و معنویت ادیان دست یافت و باید با تلاش و همکاری خود به عنوان رهبران و اندیشمندان دینی برای برقراری صلح و همزیستی و توقف افراط‌گرایی و خشونت‌ها مسئولیت خود را انجام دهیم.

علی‌محمد حلمی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان نیز با اشاره به سابقه گفت‌وگوهای دینی با شورای جهانی کلیساها، آن را یکی از برنامه‌های مهم و منظم مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران دانست و از تلاش‌ها و فعالیت‌های گسترده شورای جهانی کلیساها برای نزدیکی دیدگاه‌های اندیشمندان مسیحی و مسلمان و همکاری مشترک برای مقابله با گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا که از طریق برگزاری نشست‌ها و صدور بیانیه‌ها و دوره‌های آموزشی انجام می‌شود، تقدیر کرد.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران در صف اول مبارزه با افراط‌گرایی بوده و در سال گذشته نسبت به خطر گروه‌های تروریستی که به نام مسلمان ابزاری برای اهداف قدرت‌های سلطه‌طلب و دیکتاتور منطقه و جهان به ویژه آمریکا و صهیونیست‌ها مبدل شده‌اند، هشدار داد. متأسفانه پس از سال‌ها تخریب و کشتار مردم بی‌گناه منطقه، اکنون برای بسیاری از مردم جهان اثبات شده است که این گروه‌ها مانند داعش، القاعده و ... بویی از دیانت و اسلام نبرده‌اند.

حلمی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و فرمایشات پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) گفت: تعاون و مشارکت، همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به ادیان توحیدی مورد تأکید و سفارش اسلام است. همچنین تلاش برای ایجاد عدالت، برابری، صلح، امنیت و توسعه و مبارزه با سلطه، استثمار، نژادپرستی و هر نوع تلاش برای قطع ریشه‌های تجاوز از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری مشترک ما برای جهانیان است.

محمدعلی شمالی، رئیس مرکز اسلامی لندن نیز گفت: شکی نیست که اتفاقات وحشتناکی به نام اسلام اتفاق می‌افتد، این اتفاقات موجب می‌شود که مردم بی‌گناه صدمه ببینند. این یک واقعیت است که بسیاری از مناقشات و جنگ‌ها در جهان به وسیله دین‌داران انجام می‌پذیرد و حقیقت دیگر آن است که بخاطر فقدان عدالت و جست‌وجو برای عدالت شاهد این اتفاقات در دنیا هستیم. در حالی که برای انسان‌ها بهترین روش‌های زندگی را ارایه داده‌اند.

وی سپس درباره ریشه مشکلات بشری صحبت کرد و مهم‌ترین آن را جهالت و ظلم به یکدیگر دانست و راه حل این مشکلات را روی آوردن به عقل و توازن بین این جهان و جهان آخرت، توازن بین فرد و جامعه، توازن بین معنویت و انجام شعائر و توازن بین فرد و وظایف و مشاغل اجتماعی عنوان کرد.

محمدعلی شمالی در خصوص آموزه‌های شیعه، عقلانیت، معنویت، عدالت و جست‌وجو برای عدالت اجتماعی نیز صحبت کرد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان نیز در این نشست در خصوص همکاری رهبران دینی و سیاسی برای برقراری صلح و امنیت جهانی گفت: صلح و امنیت دو کلمه کلیدی برای رسیدن به زندگی صلح‌آمیز بشری است.

وی سپس در رابطه با صلح در مسیحیت به آیاتی از انجیل اشاره کرد و گفت: گفت‌وگو بهترین راه برای رسیدن به صلح و امنیت جهانی است. اعتماد به خدا، اعتماد به انسان‌ها را موجب می‌شود که موجب زندگی بهتر برای انسان‌هاست. متأسفانه اگر بین ادیان صلح برقرار نشود، صلح و امنیت بین مردم برقرار نخواهد شد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان گفت: مسیح می‌فرماید برکت بر صلح‌طلبان و صلح‌سازان، نام آنها کودکان خدا خواهد بود و ما به عنوان کودکان خدا وظیفه داریم برای برقراری صلح و امنیت در جامعه تلاش کنیم.

عبدالرحیم گواهی، رئیس مرکز پژوهش ادیان جهان نیز در این دور از گفت‌وگوها درباره منشأ خشونت‌ها در خاورمیانه اظهار کرد: شاید ابتدای این خشونت‌ها با «اعلامیه بالفور» در ایجاد یک کشور یهودی در دل سرزمین‌های اسلامی شروع شد.

وی افزود: امروزه منازعات منطقه ابعاد قومی و نژادی و مذهبی یافته است که باید پیش از تشدید و گسترده‌تر شدن آن، چاره‌ای برای آن اندیشید.

بونی ایوان هیلز از کشور انگلستان نیز در سخنان خود در مورد مشکلات مهاجران انگلیسی مطالبی را مطرح کرد و دین را راهی برای حفظ هویت و زندگی بهتر دانست و توجه به جوانان، کودکان و زنان را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست.

بونی ایوان هیلز همچنین گفت: آموزش به کودکان به خصوص آموزش‌های دینی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا اینان نسل آینده ما و جامعه‌ساز هستند.

وی سپس به نقش زنان در جامعه پرداخت و گفت: برای گسترش صلح، زنان نقش مهمی ایفا می‌کنند، زیرا آنان مسئولیت تربیت کودکان را به عهده دارند.

وی در پایان سخنان خود به مشکلات زنان در جامعه اشاره و اظهار کرد: زنان در تمام جوامع حتی در اروپا و آمریکا، مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

زهرا رشیدبیگی، مسئول گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها نیز در مورد دلایل وجود خشونت و ریشه‌های آن همچنین درباره وضعیت خشونت‌دیدگان به خصوص زنان و کودکان پناهنده توضیحاتی ارایه داد و سپس در مورد تجربیات جمهوری اسلامی ایران در خصوص کمک به پناهندگان و آسیب‌دیدگان سخن گفت و در آخر پیشنهاداتی برای کاهش آلام رنج‌دیدگان خشونت مطرح کرد.

انتهای پیام

کد N1037807

وبگردی