آفتاب

مسکو: تدابیر تقویتی ناتو برای نجات جان مردم اروپا کافی نبودند

مسکو: تدابیر تقویتی ناتو برای نجات جان مردم اروپا کافی نبودند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار کرد، اگر چه ناتو مساله امنیت را هدف اصلی‌اش اعلام کرده اما این ائتلاف نظامی نتوانست جلوی حملات تروریستی در پاریس را بگیرد و در عین حال مسکو همچنان آماده همکاری با بروکسل برای مقابله با تهدیدها است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز(شنبه) در مصاحبه‌ای اظهار کرد، ناتو به رغم تقویت زیرساخت‌هایش در اروپا نتوانست از جان مردم فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در مقابل حملات تروریستی محافظت کند.

زاخارووا گفت: ناتو سازمانی است که امنیت و مساله امنیت شهروندان کشورهای عضو در آن را به عنوان هدف اول خود ذکر کرده است. این باید یک مزیت باشد. اما زمانی که صدای شلیک گلوله و انفجار در هفت مکان در شهر پاریس شنیده شد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کجا بود؟ این یک وضعیت غم‌انگیز است.

زاخارووا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه اظهار کرد: زیرساخت‌هایی که اکنون به شکلی بسیار فعالانه توسط ناتو به کار گرفته می‌شود تا نیروهای این سازمان در اینجا و آنجای اروپا تقویت شوند برای نجات جان مردم کافی نبودند. وی در ادامه افزود: روسیه معقد است باید با چالش‌های جهانی نوظهور به شکلی مشترک مقابله کرد اما این به عهده بروکسل است که تصمیم بگیرد شورای ناتو-روسیه را احیا کند یا خیر. زاخارووا اظهار داشت: شما باید این سوال را از همکاران ما در ناتو بپرسید. ما هیچ دری یا مجرایی را به روی گفت‌وگو نبسته‌ایم. باید برای همه روشن شده باشد که تهدیدهایی وجود دارند که تنها به طور دسته جمعی می‌توان با آنها مقابله کرد.

شورای روسیه-ناتو شورایی است که در 28 مه 2002 در جریان اجلاس روسیه-ناتو در شهر رُم ایتالیا تشکیل شد اما در آوریل 2014 وزرای خارجه ناتو به دلیل بحران اوکراین به حال تعلیق در آمد.

زاخارووا همچنین در این مصاحبه اظهار کرد، انگلیس باید برای هرگونه حمله هوایی که در سوریه اجرا کند با روسیه همکاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت، مسکو طرفی است که بیشترین تمایل را برای حل‌وفصل بحران اوکراین دارد. زاخارووا گفت: امروز این تلقی بسیار شایع وجود دارد که تحولات سوریه در صدر دستور کار دولت روسیه قرار دارد در حالی که همه مساله اوکراین را فراموش می‌کنند. در درجه اول باید گفت این مساله مساله‌ای است که روسیه توجه زیادی به آن دارد. من به شما می‌گویم که هر هفته صرف نظر از پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، ما مشخصا مساله اوکراین را در دستور کار بحث‌ها قرار می‌دهیم.

وی افزود: با بیشترین تمایل را به نسبت همه طرفهای دیگر به حل و فصل این مساله و رها نکردن آن در مرحله درگیری داریم و این دلایل زیادی دارد. گروه تماس اوکراین که شامل نماینده روسیه نیز هست تقریبا هر روز روی این مساله کار می کند.

انتهای پیام

کد N1037646

وبگردی