آفتاب

دو قطعنامه اخیر سازمان ملل از طنزهای تلخ روزگار است

دو قطعنامه اخیر سازمان ملل از طنزهای تلخ روزگار است

وزیر امور خارجه کشورمان صدور قطعنامه های اخیر حقوق بشری از سوی کمیته حقوق بشر سازمان ملل را از طنزهای تلخ روزگار دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد که عصر امروز در مرکز مطالعات وزارت خارجه برگزار شد، گفت: هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل فرصتی را فراهم می‌کند که بر تلاش‌های این سازمان در همه حوزه‌ها ارج نهیم، چرا که معمولا در محیط‌هایی که دیدگاه سیاسی و امنیتی بر اقدامات سازمان ملل غالب می‌شود، زحمات این سازمان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه گفت: هفتادمین سالگرد سازمان ملل فرصتی فراهم می‌کند که توفیقات و ناکامی‌های این سازمان را برای پیشبرد توسعه حقوق بشر و همچنین جلوگیری از جنگ را مورد بررسی قرار دهیم و این گونه نگاه کنیم که اگر سازمان ملل نمی‌بود، چه اتفاقی می‌افتاد که اگر نبود بسیاری از کشورها این توان را نداشتند که مشکلات خود را از طریق گفتگو حل کنند.

ظریف اظهار داشت: البته توجه به این موضوع مانع از این نمی‌شود که کاستی‌های سازمان ملل متحد را در نظر نداشته باشیم، من قصد اشاره به کاستی‌ها ندارم، اما کاستی‌ها نیز فراوان است، همچون سیاسی شدن برخوردهای ملل متحد؛ البته نه اینکه سازمان غیرسیاسی است، بلکه این به معنای حاکم شدن ملاحظات سیاسی بر نگرانی‌های واقعی است.

وی با اشاره به دو قطعنامه اخیر سازمان ملل در حوزه حقوق بشر گفت: این دو قطعنامه‌ها از طنزهای تلخ روزگار است.

ظریف گفت: کشورهایی که از قانون اساسی و انتخابات خبر ندارند، از انتخابات آزاد در سوریه صحبت می‌کنند، کسانی که داعش را پرورده‌اند نسبت به کسانی که با داعش مبارزه می‌کنند، خرده می‌گیرند و متاسفانه به دلیل برخی ملاحظات رأی می‌آورند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این مسائل، نگرانی‌های عمده‌ای است که در برخورد با ملل متحد و در رسیدگی به ساز و کارهای ملل متحد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با طرح این سئوال که بعد از هفتاد سال چه انتظاری می‌توان از سازمان ملل داشت، افزود: آیا امکان دارد از وضعیتی  صحبت کنیم که سازمان ملل مسئولیت بهتری در پیگیری اهداف داشته باشد و در دوران پرچالش گذار بتواند نقش مثبتی ایفا کند؟

ظریف با اشاره به اصول سازمان ملل متحد، تصریح کرد: اصل عدم مداخله، عدم توسل به زور و اصل برابری حاکمیت‌ها از اصول اصلی سازمان ملل است و هرگز سازمان ملل نمی‌تواند این اصول اولیه خود را برای مدیریت شرایط زیر پا بگذارد؛ چرا که دیگر سازمان ملل متحد نیست و دیگر یک سازمان جدیدی می‌شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز در دوران سیال انتقالی به سر می‌بریم، گفت: ما در شرایطی هستیم که یک سازمان تروریستی می‌تواند امنیت‌زدایی کند و برای بزرگترین قدرت‌های جهانی نگرانی امنیتی و حیاتی ایجاد کند.

وی افزود: باید در فهم شرایط بین‌المللی توجه داشته باشیم که بازیگران، متعدد و متکثر شده‌اند و دیگر سازمان ملل نمی‌تواند بدون توجه به کنشگران جدید، تصمیم‌گیری کند.

ظریف تاکید کرد: سازمان ملل باید بتواند با حفظ چارچوب‌ها و اصول اولیه خود، مدیریت تحول در روابط بین‌الملل را نیز رقم بزند.

تعیین شرط برای مبارزه با تروریسم، نشان‌دهنده باقی ماندن در تفکر زنگ‌زده جنگ سرد است

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه سازمان ملل باید نگرش خود را تغییر دهد و نه اصول خود را، تصریح کرد: اصول سازمان ملل مورد توافق همه کشورها قرار گرفته و نمی‌توان آن را عوض کرد و اصول دیگری را جایگزین آن کرد؛ چرا که این اصول می‌تواند اجماع جهانی را برای برخورد معضلات در بر داشته باشد، اما باید در نگرش جامعه جهانی تغییر ایجاد شود.

وی تاکید کرد: اینکه رهبر یک کشور قدرتمند، مبارزه با تروریسم را مشروط به شرایطی می‌کند، نشان‌دهنده باقی ماندن بر تفکر قدیمی و زنگ‌زده جنگ سرد است که امروز دیگر کارآمدی ندارد.

امنیت را نمی‌توان به قیمت ناامنی دیگران خرید

ظریف گفت: همان‌طور که تغییرات آب و هوایی مرز نمی‌شناسد، همان‌گونه نیز امنیت را نمی‌توان به قیمت ناامنی دیگران خرید.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز مردم فرانسه به خوبی دریافته‌اند که مبارزه با داعش جزو اولویت اساسی است؛ چرا که خطر تکفیری محدود به یک کشور و یک منطقه نیست، خطر تفکر تکفیری، خطری است که همه دنیا را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به خطر موجود در دوران انتقالی گفت: با توجه به تعدد کُنشگران، اشتباه محاسبه یکی از خطرات دوران انتقالی است. اشتباه محاسبه می‌تواند باعث نابودی چند کشور شود.

ظریف ادامه داد: شرایط کنونی (دوران سیاسی انتقالی)، اجازه اشتباه محاسبه و اینکه از دشمن واقعی، ابزار موقتی بسازید نمی‌دهد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما نیاز به تغییر در اصول نداریم، تصریح کرد: بعد از مدتی تلاش، مذاکره و گفتگو، باز هم به همان اصولی که در منشور سازمان ملل آمده خواهیم رسید و بعید است مفاهیم ماده ۵۱ و بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل تغییر کند، اما می‌توانیم نگرش‌ها را نسبت به مشکلات جهانی عوض کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خطر همگانی است، گفت: فقر در کنار رفاه و امنیت در کنار ناامنی در جهان کنونی امکان‌پذیر نیست و ما باید با این روش دوران گذار و تحول را مدیریت کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: نیاز است این واقعیت را بپذیریم که فراتر از همه شعارهایی که می‌دهیم، دنیای ما به هم پیوسته است، یا همه امنیت دارند یا هیچکس امنیت ندارد، یا همه در رفاه زندگی می‌کنند و یا هیچکس نمی‌تواند مفهوم رفاه را درک کند.
کد N1037632

وبگردی