آفتاب

دوستم، دوست و دشمن را برای مقابله با طالبان متحد می‌کند

دوستم، دوست و دشمن را برای مقابله با طالبان متحد می‌کند

عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهوری افغانستان همزمان با رشد فعالیت طالبان در مناطق شمالی این کشور به فکر متفق کردن دوست‌ها و دشمن‌ها یا به عبارتی رقبا در افغانستان است تا به مقابله با این گروه شبه نظامی بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال عبدالرشید دوستم که در حال حاضر معاون اول اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان است، در گذشته به خوبی توانسته در مقابله با طالبان به موفقیتهایی دست پیدا کند و اخیرا حمله‌ای تهاجمی علیه طالبان در ولایت فاریاب ترتیب داده و این درحالیست که این گروه نقطه ثقل فعالیت خود را از شمال به سمت مناطق جنوبی افغانستان تغییر می‌دهد.

البته ژنرال دوستم با لباس نظامی به همراه دو تن از چهار پسرش اگرچه در خط مقدم نبرد با طالبان شناخته شده است، اما نتوانسته آنچنان که باید از پیشرفت این شبه نظامیان جلوگیری به عمل بیاورد چون این شبه نظامیان تندرو موفق شده‌اند تا به مناطق حساس دسترسی پیدا کنند.

مهمتر اینکه این ژنرال ازبک که در 40 سال درگیری در افغانستان وفاداری خود را هر از چندگاهی تغییر داده این بار به دنبال پیوند دادن نیروها رقیب در کشور است تا اتحادی غیرمنتظره تشکیل دهد برای مقابله با طالبان.

میلیشیای ازبک وفادار به حزب جنبش ملی به رهبری ژنرال دوستم در کنار جماعت اسلامی می‌جنگند که حزبی با سلطه تاجیک‌هاست و در شمال مبارزه می‌کند.

اتحاد میان این دو حزب گروهی از مردان مسلح و کارآزموده را در کنار یکدیگر می‌آورد که دارای سابقه‌ای طولانی در مبارزات چریکی هستند.

ژنرال دوستم اوایل سال جاری میلادی در اظهارنظری گفته بود: من یک مهندس یا یک پزشک نیستم بلکه ژنرال دوستم دارای مدرک PhD در نابودی طالبان است. من طالبان را به زانو در می‌آورم.

این ائتلاف تاکتیکی، خواه می‌خواهد بماند یا نه، در حال حاضر تاثیر خود را گذاشته است.

حفیظ الله فطرت،‌ رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: اتحاد میلیشیای این دو حزب باعث کم شدن نقض حقوق بشر شده است. این اتحاد به مردم این امیدواری را می‌دهد که این رقبای قدیمی می‌توانند با یکدیگر با یک دشمن واحد بجنگند.

انتهای پیام

کد N1037561

وبگردی