آفتاب

عباس اعتراف کرد که با طرح سازش المرت مخالفت کرده است

عباس اعتراف کرد که با طرح سازش المرت مخالفت کرده است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعتراف کرد که با طرح پیشنهادی نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در سال 2008 مبنی بر تحت نظارت بین‌المللی قرار گرفتن قدس شرقی مخالفت کرده است زیرا المرت به وی اجازه بررسی نقشه تبادل اراضی در کرانه باختری را نداده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، در گفت‌وگوهای جداگانه‌ شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ایهود المرت، نخست وزیر سابق این رژیم، هر دو طرف مذاکرات دو جانبه خود را جدی توصیف کردند.

همچنین عباس و المرت با تاکید بر امکان امضای توافقنامه‌ صلح وجود داشت، اعلام کردند: این مذاکرات در زمان به نسبت پرتنشی برگزار شده و المرت درگیر رسوایی فسادی بوده که در نهایت وی را مجبور به کناره گیری کرد.

در این گفت‌وگو المرت اظهار داشت که در نشست خود با عباس در 16 سپتامبر پیشنهادی برای تحقق بیشتر خواسته‌های فلسطینی‌ها ارائه کرده است.

وی در این خصوص گفت: به او (عباس) گفتم این سخنان را به خاطر بسپار تا 50 سال آینده هم هیچ نخست وزیری در تل‌آویو، پیشنهادی بهتر از این به شما نخواهد کرد. پس این فرصت را از دست نده.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی افزود: من در این طرح پیشنهاد تقریبا عقب‌نشینی از کرانه باختری را با حفظ 3 / 6 درصد اراضی (اشغالی) در راستای حفظ کنترل شهرک‌های بزرگ دادم. همچنین به فلسطینی‌ها پیشنهاد ارائه معادل 8 / 5 درصد از کرانه باختری و نیز یک کانال که کرانه باختری را به غزه متصل می‌کند، دادم.

المرت در ادامه با اشاره به اینکه در این طرح پیشنهاد عقب‌نشینی اسرائیل از محله‌های عرب نشین قدس شرقی و قرار گرفتن این شهر تحت نظارتی بین‌المللی را دادم، تاکید کرد: پیشنهاد من برای صرف نظر از کنترل اسرائیل بر بخش قدیمی شهر سخت‌ترین تصمیم زندگی‌ام بود.

عباس نیز در گفت‌وگوی جداگانه خود با شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: از طرح تبادل اراضی حمایت می‌کنم. اما المرت بدون اینکه اجازه دهد من نقشه پیشنهادی وی را بررسی کنم، مرا برای اعلام موافقت با این طرح تحت فشار گذاشت.

عباس گفت: المرت نقشه را مقابل من گذاشت اما آن را به من نداد. من به نظر او احترام می‌گذارم اما چگونه می‌توانم طرحی را امضا کنم که اصلا بررسی نکرده و ندیده‌ام.

نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز تایید کرد که آن روز عباس را برای توافق اولیه با طرحش تحت فشار گذاشته است. این در حالی است که عباس نیز گفت: احساس می‌کنم که پیشنهاد المرت برای موافقت با بازگرداندن تعداد قابل توجهی از آوارگان داخل سرزمین‌های اشغالی هرگز مساله را حل نخواهد کرد زیرا تعداد نوادگان پناهندگان فلسطینی به میلیون‌ها تن می‌رسد و آنها در تمامی منطقه پراکنده شده‌اند.

وی افزود: مذاکرات ادامه یافت اما مشکلات قانونی که المرت ایجاد کرد باعث توقف آن شد و ما می‌دانیم که المرت به دنبال این مساله به فساد متهم و به چند سال زندان محکوم شد و در حال حاضر در مرحله پیگیری تجدیدنظر در حکم حبس خود است.

با این حال عباس این مذاکرات را بسیار جدی‌تر از توافقنامه اوسلو دانست که در سال 1993 در دوره نخست وزیری اسحاق رابین حاصل شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه داد: احساس می‌کنم المرت ترور سیاسی شد مانند رابین که واقعا ترور شد در حالی که اگر این مذاکرات چهار یا پنج سال دیگر ادامه می‌یافت، توافقنامه واقعی به امضا می‌رسید.

المرت ضمن پرداختن به جزئیات طرح خود برای صلح و جزئیات جدید آن گفت: وقتی که فهمیدم ادامه کنترل و نظارت بر محله‌های فلسطینی شهر قدس غیرقابل اجراست، در سال‌های اخیر دوره فعالیتم در سمت شهردار قدس،‌ من به یک کبوتر سیاسی تبدیل شدم.

انتهای پیام

کد N1037510

وبگردی