آفتاب

سازمان ملل: ویتنام و چین درباره سرنوشت اتباع کره‌شمالی شفاف‌سازی کنند

سازمان ملل: ویتنام و چین درباره سرنوشت اتباع کره‌شمالی شفاف‌سازی کنند

سازمان ملل نسبت به سرنوشت 9 تبعه کره‌ شمالی که بیم آن می‌رود از ویتنام به چین منتقل و سپس به کشور خود بازگردانده شده باشند، ابراز نگرانی کرده و گفت، ممکن است این 9 تبعه در کره‌شمالی با شکنجه و حتی اعدام مواجه شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بازگرداندن اجباری پناهجویان به کشوری که ممکن است در آنجا تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، براساس معاهده‌های بین‌المللی که چین نیز آن را امضا کرده، ممنوع است.

راونیا شمدسانی، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل گفت: ما نسبت به گزارش‌ها مبنی بر اینکه 9 تبعه کره‌شمالی از جمله یک نوزاد یک ساله و یک نوجوان، ماه گذشته میلادی در ویتنام بازداشت شده و متعاقباً به چین منتقل شده‌اند، هراسان شده‌ایم. این نگرانی وجود دارد که آنها تاکنون به کره‌شمالی بازگردانده شده باشند و در آنجا احتمالاً با خطر نقض جدی حقوق بشر مواجه خواهند شد. این گروه 22 اکتبر سال جاری میلادی در ویتنام بازداشت شدند و گمان می‌رود که به شهر «شنیانگ» چین نزدیک به مرز کره‌شمالی منتقل شده باشند.

در سال‌های اخیر بسیاری از اتباع کره‌شمالی از کشور خود به چین فرار کرده و از آنجا به جنوب شرق آسیا و سپس به کره‌جنوبی یا دیگر کشورها سفر کرده‌اند.

شمدسانی گفت: گمان می‌رود مقامات چین این 9 تبعه کره‌شمالی را همراهی کرده باشند.

وی افزود: این رویدادها حاکی از آن است که این گروه در مواجهه با خطر قریب‌الوقوع بازگردانده شدن به کره‌شمالی قرار دارد و ما به شدت نگرانیم که تاکنون آنها را به پیونگ‌یانگ بازگردانده باشند.

این مقام ادامه داد: ما از مقامات چینی و ویتنامی می‌خواهیم تا علناً درباره سرنوشت این 9 تبعه کره‌شمالی شفاف‌سازی کنند. ما همچنین از تمامی دولت‌های درگیر می‌خواهیم تا از بازگرداندن اجباری افرادی که از کره‌شمالی فرار کرده‌اند، اجتناب کنند.

حقوق بشر سازمان ملل در یکی از تحقیقات سال گذشته میلادی متوجه شد، اتباع کره‌شمالی که بالاجبار به پیونگ‌یانگ بازگردانده می‌شوند عمدتاً مورد شکنجه، بازداشت، اعدام، سقط جنین اجباری و یا خشونت‌های جنسی قرار گرفته‌اند.

کمیته مقابله با شکنجه سازمان ملل در نشست اخیر خود در ژنو سوابق چین را بررسی کرده و نسبت به اقدامات این کشور درخصوص بازگرداندن اتباع کره‌شمالی ابراز نگرانی کرد.

این در حالی است که یکی از مقامات ارشد در وزارت امور خارجه چین به این هیات کارشناسان سازمان ملل گفت: برخی مهاجران غیرقانونی از کره‌شمالی به خاطر دلایلی اقتصادی وارد خاک چین می‌شوند و تحت شرایط این کنوانسیون که مربوط به وضعیت پناهجویان است، قرار نمی‌گیرند. برخی جنایتکاران نیز از قوانین پناهندگی برای فرار از استرداد یا بازگرداندن اجباری سوءاستفاده کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N1037421

وبگردی