آفتاب
عضو کمیسیون اقتصادی:

رنگ تسهیلات خرید خودرو را نه خودروساز و نه مردم نخواهند دید

رنگ تسهیلات خرید خودرو را نه خودروساز و نه مردم نخواهند دید

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی بدون پراخت یک ریال، پول خریداران خودرو را جمع کرد اما نه خودرو‌ساز و نه مردم رنگ تسهیلات 25 میلیونی را نخواهند دید.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی بدون پراخت یک ریال، پول خریداران خودرو را جمع کرد اما نه خودرو‌ساز و نه مردم رنگ تسهیلات 25 میلیونی را نخواهند دید.

عطاالله حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: دولت لطف کرد و تعهد خود به خودروسازان را به نحو احسنت عمل کرد.

نماینده مردم رودبار در مجلس افزود: وزارت صنعت خودروهای بی کیفیت انبار شده را به مردم قالب کرد، این وزارت‌خانه در حالی فروش110 هزار دستگاه انواع خودرو را به شیوه جدید به مردم فروخت که این شیوه از نظر علم اقتصاد کاملا غلط است، چرا که اگر قرار بر حمایت از صنعت خودروسازی بود باید خودروساز حمایت می‌شد، نه مصرف کننده.

وی 3000 میلیارد تومان تسهیلات خرید خودرو را در بحث تبادلات بانکی یک اعتبار دانست و توضیح داد: چرا وزارت صنعت تسهیلات 25 میلیون تومانی را درست بعد از تشکیل کمپین نخریدن خودروی داخلی وضع کرد؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایده پرداخت تسهیلات ارزان قیمت خرید خودرو دست در جیب مردم کرد و خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت را به مردم فروخت. این وزارتخانه صرفا یک خط اعتباری تعریف کرده است که نه تولید کننده و نه مصرف کننده رنگ پول را نخواهند دید. این اعتبار در قالب اسناد بانکی از بانک مرکزی به خودروسازان رد و بدل می‌شود اما دین این تسهیلات به گردن مصرف کنندگان می‌ماند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت در این طرح هیچ پولی به اقتصاد تزریق نمی‌کند بلکه از طریق پیش پرداخت دریافتی اقساط خودرو ازجامعه پول هم جمع می‌کند.

حکیمی تسهیلات خرید خودرو را موجب افزایش کیفیت خودروهای ایرانی ندانست و افزود: وزارت صنعت با اختصاص این تسهیلات امتیاز ویژه‌ای را به خودروسازان داد در حالی که صنایع فولاد سازی که مواد اولیه شرکت‌های خودرویی را تامین می‌کند نیاز شدید به منابع مالی دارد.وزارت صنعت و بانک مرکزی باید پاسخ دهند چرا تسهیلات مشابهی برای تامین ما یحتاج ضروری زندگی مثل خرید یا اجاره مسکن برای زوج‌های جوان پیش‌بینی نکردند؟

نماینده مردم روبار در مجلس تاکید کرد: وزارت صنعت زمانی می‌تواند ادعا کند که تسهیلات خرید خودرو می‌تواند روی کیفیت تولیدات خودرو سازان اثر مثبت بگذارد که خودرو سازان خطوط تولید را لااقل در حد تولید خودرو اوبتیما ارتقاء دهند در غیر این صورت هیچ تاثیر کیفی بر تولیدات داخلی نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N1037336

وبگردی