آفتاب
از رؤیا تا واقعیت پس از ۲۰ سال؛

تولید مدار الکترونیکی از گل رز

تولید مدار الکترونیکی از گل رز

تلفیق ماشین آلات و حیوانات، نمایشی موفقیت آمیز از واقعیت یافتن فیلمهای علمی و تخیلی است که سوسکهای مجهز به حسگر از آن جمله اند اما درباره ترکیب ماشین آلات و گیاهان چه می توان گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، تلاش برای پاسخ به این پرسش هیجان انگیز گروهی از دانشمندان را بر آن داشته تا دست به اقدامی بی سابقه در دنیای فناوری های نوظهور بزنند.

تیمی از محققان آزمایشگاه تجهیزات الکترونیک ارگانیکی در دانشگاه لینکوپینگ سوئد نتایج مطالعه بی سابقه ای را در نشریه علمی Science Advances منتشر کرده اند که در آن توضیحات جامعی درباره کشف استفاده جدیدی از گلهای رز ارایه شده است: ساخت مدار الکترونیکی.

محققان این آزمایشگاه طی ۲۰ سال گذشته بر روی این پروژه مشغول به کار بوده اند. آنها در تلاش بوده اند تا تجهیزات الکترونیکی را با گیاهان تلفیق کنند. سابقه آغاز این تلاشها به دهه ۹۰ میلادی باز می گردد اما مشکلات مالی همواره مانع از تداوم بی وقفه این تلاشها بوده است.

اکنون آنها به موفقیتهایی در زمینه ساخت مدارهای الکترونیکی از گل رز دست یافته اند.

مگنوس برگرن محقق اصلی این پروژه می گوید: اکنون می توانیم درباره گیاهان برقی صحبت کنیم. ما به این سطح از توانمندی رسیده ایم که حسگرهایی را در گیاهان تعبیه کرده و از انرژی حاصل از فرآیند کلوروفیل بهره برداری کنیم. ما می توانیم آنتن های سبز و یا مواد جدیدی بسازیم. همه چیز در این فرآیند طبیعی است که طی آن از سیستم های طبیعی و منحصربفرد گیاهان استفاده می شود.

این محققان پلیمر مخصوصی موسوم به PEDOT-S تولید کرده اند که قابلیت جذب توسط سیستم آوندهای گیاه را دارد. این قابلیت دقیقا مانند زمانی است که شاخه گل رزی را در گلدان مملو از آب قرار داده تا شرایط لازم برای مکش آب به درون آوندهای آن و در نهایت شاداب ماندن گل فراهم شود.

پلیمر «سیم»های به خصوصی درون بافت xylem گیاه ایجاد می کند که امکان انتشار سیگنالهای الکتریکی را فراهم می آورد اما نکته اصلی اینجاست که به رغم شکل گیری چنین فرآیندی، گیاه (گل رز) به حیات خود ادامه داده و آب و مواد مغذی مورد نیاز خود را نیز دریافت می کند.

کد N1037281

وبگردی