آفتاب
در بی‌توجهی به انتقادهای جهانی؛

دادگاهی سعودی یک شاعر فلسطینی را به اعدام محکوم کرد

دادگاهی سعودی یک شاعر فلسطینی را به اعدام محکوم کرد

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که دادگاهی در عربستان به رغم انتقادهای بین‌المللی از صدور حکم‌های اعدام در این کشور بار دیگر یک شاعر فلسطینی را به ادعای «الحاد» محکوم به اعدام کرد، اما این حکم قابل فرجام‌خواهی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آدام کوگل، محقق دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه اعلام کرد که یک دادگاه بدوی روز سه‌شنبه حکم اعدام اشرف فیاض را صادر کرد.

وی عنوان داشت: نخستین حکمی که در حق اشرف فیاض در سال 2014 صادر شد، چهار سال حبس و 800 ضربه شلاق بود اما پس از فرجام‌خواهی این حکم، دادگاه حکم اعدام وی را صادر کرد.

کوگل در ادامه افزود: من اسناد این دادگاه را خوانده‌ام. یک گروه مسئول بررسی مناقشات فرهنگی در شهر ابها در جنوب غرق عربستان شکایتی را علیه فیاض ارائه داده بود.

کوگل تصریح کرد: اشرف می‌گوید که اختلافاتی با اعضای آن گروه داشته است.

یکی از اعضای این گروه مدعی شده است که شنیده که فیاض چیزهایی علیه خدا می‌گوید.

این در حالی است که یک عالم دینی وی را به «الحاد» در مجموعه شعری‌ای که 10 سال قبل آن را سروده بود، متهم کرده است. دادگاه نیز مدعی شده است که وی در دیوان شعرش به ذات الهی ابزار تردید کرده است.

در محاکمه نخست، شاهدان در دادگاه اعلام کردند: مردی که علیه فیاض شکایت کرده است می‌خواهد از وی انتقام بگیرد اما در مورد اتهام دوم، فیاض این مساله را تکذیب کرد که دیوان شعرش مظامینی در مورد الحاد داشته باشد اما وی نسبت به این مساله عذرخواهی کرد که این مجموعه اینطوری تفسیر شده است. بنابراین دادگاه حکم اعدام وی را صادر نکرد.

اما جلسه دوم محاکمه در روز سه‌شنبه گفته شاهدان در دادگاه نخست را مدنظر قرار نداد و اعلام کرد که «توبه فقط در نزد خدا صورت می‌گیرد» و حکم اعدام وی را صادر کرد. امکان فرجام‌خواهی این حکم وجود دارد. همچنین برای اجرای حکم اعدام باید پادشاه عربستان با آن موافقت کند.

عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است، هفته گذشته اعلام کرد: در سال جاری 151 تن در عربستان اعدام شده و این تعداد بالاترین آمار اعدام از سال 1995 در این کشور است که در آن 192 تن اعدام شدند.

انتهای پیام

کد N1037274

وبگردی