آفتاب

بروندی، بلژیک را مقصر توطئه براندازی رییس جمهوری خود دانست

بروندی، بلژیک را مقصر توطئه براندازی رییس جمهوری خود دانست

سخنگوی رییس جمهوری بروندی دولت بلژیک را به سازمان دهی کودتای مه سال جاری میلادی متهم کرد؛ اتهامی که بروکسل آن را مضحک خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از شبکه خبری الجزیره، دولت بروندی، بلژیک را به تلاش برای کودتا در مه 2015 با هدف براندازی دولت پیر انکورونزیزا، رییس جمهوری خود متهم کرده است.

افسران ارتش بروندی از درخواست انکورونزیزا برای به دست آوردن پست ریاست جمهوری برای سومین بار ناراضی بودند و زمانی که وی به تانزانیا رفته بود، علیه‌اش دست به کودتا زدند.

سخنگوی ریاست جمهوری بروندی گفت: ما دولت بروکسل را از عاملان این توطئه می‌دانیم. بلژیکی‌ها به افسران ناراضی ارتش بروندی پیشنهاد دادند و آنها را راهنمایی کردند. ما آنها را مقصر این کودتا می‌دانیم. ما آنها را مقصر نسل کشی 1972 می‌دانیم. این بلژیکی‌ها مسئول تمامی مشکلاتی هستند که امروز ما در کشور با آنها روبرو هستیم.

وی ادامه داد: بلژیکی‌ها بروندی را به دو بخش هوتو و توتسی تقسیم کرده‌اند. آنها مدعی دوستی با ما هستند اما اقداماتشان بویی از دوستی ندارد.

این در حالیست که دولت بروکسل این اتهامات را بی پایه و اساس و پوچ خواند و سخنگوی وزارت امور خارجه بلژیک گفت:‌ این اتهامات مضحک است. ما به دولت بروندی می‌گوییم تا با مخالفان مذاکره کند. ما ترجیح می‌دهیم تا پیام خود را از طریق کانالهای دیپلماتیک ارائه کنیم. اوضاع امنیتی در بروندی نسبت به ماه‌های گذشته رو به وخامت رفته است.

وی ادامه داد:‌ برخی از اتباع بروندی به دنبال پناهجویی در بلژیک هستند. مردم به خاطر وخامت اوضاع از این کشور می‌گریزند.

انکورونزیزا در انتخابات ریاست جمهوری ژوئیه 2015 در حالی روی کار آمد که این انتخابات از سوی اپوزیسیون بایکوت شده بود و به شدت تنش زا بود.

در همین حال، سخنگوی رییس جمهوری بروندی اعلام کرد که اوضاع در این کشور آفریقایی به حالت عادی باز می‌گردد. اوضاع نسبت به پنج یا شش ماه قبل بهتر شده است.

انتهای پیام

کد N1037218

وبگردی