آفتاب

چالش جدید در روابط هند و آمریکا

چالش جدید در روابط هند و آمریکا

با وجود روابط گرم هند و آمریکا به خصوص پس از سفر نارندا مودی، نخست وزیر هند به واشنگتن، یک منبع دیپلماتیک از بروز مشکلاتی در روابط دو کشور در پی تلاش آمریکا برای اعزام دو دیپلمات ارشد به هند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، واشنگتن به دنبال اعزام سوزان کاپج، نماینده آمریکا در امور ضد قاچاق انسان و رندی بری، نماینده ویژه هم جنس‌گراها به دهلی نو در این ماه است.

مساله قاچاق انسان یکی از موضوعات چالش برانگیز میان هند و آمریکا است. همچنین همجنسگرایی در هند ممنوع اعلام شده است.

یک منبع خبری که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به سفر این دو دیپلمات آمریکایی گفت: این مساله می‌تواند روابط دو کشور را دچار مشکلاتی کند.

وی ادامه داد: این سفر برنامه‌ریزی شده‌ است، این بدین معناست که مسائلی در این باره وجود دارد.

در همین راستا، اگرچه وزارت خارجه آمریکا از پاسخ رسمی به سوالی در این باره خودداری کرد اما یک مقام وزارت خارجه در این باره اعلام کرد که هر دو طرف درباره بهترین زمان برای انجام این سفرها همکاری می‌کنند.

همچنین وزارت خارجه هند درباره این مساله از بیان هرگونه اظهارنظر خودداری کرد اما آرون سینک، سفیر هند در آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سفر کاپج گفت: خواهیم دید!

وی ادامه داد: زمانی که شما از یک مقام آمریکایی درباره ویزای کسی که قصد سفر به آمریکا دارد می‌پرسید، آنها همواره می‌گویند بررسی‌های خود را در این باره انجام می‌دهیم. من نیز نمی‌توانم در این باره جز تکرار اظهارات مقامات آمریکا چیز دیگری بگویم.

با این حال سفیر هند با کم اهمیت نشان دادن مساله قاچاق انسان در روابط دو کشور اعلام کرد که روابط دو کشور در سطح خوبی قرار دارد.

مساله قاچاق انسان در سال 2013 باعث شده بود که یک دیپلمات هندی بازداشت شود.

دویانی خوبراگید، معاون سرکنسول هند در نیویورک در تاریخ 12 دسامبر 2013 از سوی مقامات آمریکایی به اتهام دروغگویی در زمینه درخواست روادید برای خدمتکارش و دادن حقوق کم به وی بازداشت شد. بدرفتاری با وی حین بازداشت، خشم دولت هند و مردم این کشور را در پی داشت.

انتهای پیام

کد N1037123

وبگردی