آفتاب

کشف 11 میلیون قرص "مخدر جنگ سوریه" در ترکیه

کشف 11 میلیون قرص "مخدر جنگ سوریه" در ترکیه

پلیس مبارزه با قاچاق مواد مخدر ترکیه بیش از 9 / 10 میلیون قرص مخدر به وزن تقریبی دو تُن را در جریان دو عملیات جداگانه در منطقه هاتای در مرز با سوریه کشف و ضبط کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری حریت به نقل از وزارت کشور ترکیه گزارش داد، ماده مخدر کاپتاگون (Captagon) بر پایه آمفتامین فنتالین یک محرک مصنوعی است که ماده مخدری بسیار محبوب در خاورمیانه است و در سوریه تولید می‌شود.

از آنجا که تولید این ماده مخدر به درآمدی برای طرفین درگیر در سوریه تبدیل شده و شبه‌نظامیان تروریست برای بیدار ماندن و انرژی گرفتن برای طولانی‌مدت از آن استفاده می‌کنند، به این ماده مخدر تحریک‌کننده جنگ داخلی سوریه هم گفته می‌شود. حجم انبوهی از این مخدر هم قاچاق می‌شود و عربستان بزرگترین بازار آن است.

براساس گزارش وزارت کشور ترکیه، 3 / 7 میلیون قرص کاپتاگون در جریان یک حمله و زمانی که برای حمل به کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس آماده شده بود، کشف و ضبط شد. قرار بود محموله از طریق دریا و با جاسازی در 1300 فیلتر روغن منتقل شود. یک محموله 6 / 3 میلیونی از قرص کاپتاگون در یک انبار کشف و ضبط شد.

به گفته وزارت کشور ترکیه، یک شهروند سوری و دو فرد با ملیت ترکیه‌ای به ظن تلاش برای سازماندهی انتقال محموله بازداشت شدند.

دفتر سازمان ملل متحد در امور مواد مخدر و جرایم، قرص کاپتاگون را به عنوان نوعی آمفتامین محرک شناخته است که از ترکیب آمفتامین، کافئین و سایر مواد به دست می‌آید.

مقام‌های لبنانی ماه جاری یک شاهزاده سعودی و 9 تن دیگر را به قاچاق مواد مخدر متهم کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که حدود دو تُن کپسول کاپتاگون و کوکائین آماده بارگیری به هواپیمای شخصی آنها در فرودگاه بیروت کشف و ضبط شد.

انتهای پیام

کد N1037109

وبگردی