آفتاب

امضای قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای در مصر توسط روسیه

امضای قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای در مصر توسط روسیه

مسکو و قاهره قراردادی را مبنی بر ساخت نیروگاه هسته‌ای و تامین اعتبارات مالی آن توسط روسیه به امضا رساندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، این قرارداد همکاری هسته‌ای روز پنج‌شنبه به امضای دو کشور رسید.

بنابر اعلام سخنگوی شرکت هسته‌ای روس اتم دولت روسیه،‌ این نیروگاه که نخستین نیروگاه هسته‌ای مصر خواهد بود، در منطقه دابا در شمال مصر ساخته می‌شود که انتظار می‌رود روند ساخت آن تا سال 2022 ادامه یابد.

عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر با حضور در تلویزیون دولتی مصر گفت: این پروژه شامل ساخت یک نیروگاه هسته‌ای نسل سوم با 4 راکتورهسته‌ای خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که هزینه این پروژه چقدر است اما السیسی اعلام کرد که وامی که روسیه برای ساخت این نیروگاه به مصر اعطا خواهد کرد، ظرف مدت 35 سال بازگردانده خواهد شد.

روس اتم در ماه اکتبر اعلام کرده بود که در مراحل آخر مذاکره با مصر مبنی بر ساخت نیروگاه هسته‌ای دابا قرار دارد و انتظار می‌رود این مذاکرات تا پایان سال میلادی به یک توافق نهایی ختم شود.

مصر از اوایل دهه 80 میلادی قصد ساخت یک نیروگاه هسته‌ای را در دابا داشت که در سال 1986 به علت وقوع فاجعه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین، برنامه هسته‌ای خود را تعلیق کرد.

در سال 2006 حسنی مبارک، رییس‌جمهور برکنار شده پیشین مصر بار دیگر اعلام کرد که مصر قصد دارد برنامه‌های خود برای ساخت این نیروگاه را از سر گیرد.

السیسی که در سال 2014 به قدرت رسید، در ماه فوریه اعلام کرد که با روسیه یک تفاهم‌نامه مشترک هسته‌ای را به امضا رسانده است.

رییس‌جمهور مصر هم‌چنین در مورد دستیابی کشورش به انرژی هسته‌ای گفت: دستیابی به یک برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای برای تولید برق همواره رویای مصر بوده است.

انتهای پیام

کد N1036182

وبگردی