آفتاب
به بهانه نقض حقوق بشر صورت گرفت؛

تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی دیگر در سازمان ملل متحد

تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی دیگر در سازمان ملل متحد

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل موسوم به کمیته حقوق بشر، یک قطعنامه ضد ایرانی دیگر تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما از نیویورک، این قطعنامه به پیشنهاد کانادا و بر مبنای گزارش از راه دور «احمد شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ایران با ۷۶ رای موافق از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، ۵۵ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید.

غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: این قطعنامه به وضوح نشان‌دهنده تحریفی انتخابی و سیاسی از حقایق است.

وی افزود: رای‌گیری درباره قطعنامه ضد ایرانی در زمانی صورت گرفت که توافق اتمی اخیر، افق جدیدی از همکاری بین ایران و جامعه بین‌المللی درباره دیگر موضوعات گشوده است.

متن قطعنامه یاد شده بر مبنای گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران است که بر اساس همان گزارش حاکی از افزایش اعدام‌ها از سال ۲۰۰۵ تاکنون است.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل علاوه بر تصویب قطعنامه ای ضد ایران، دو قطعنامه دیگر درباره نقض های حقوق بشر در سوریه و کره شمالی را نیز تصویب کرد.

قطعنامه نقض حقوق بشر در سوریه که عربستان سعودی پیش‌نویس متن آن را ارائه کرده بود، با ۱۱۵ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۵۱ رای ممتنع تصویب شد.

قطعنامه درباره نقض حقوق بشر در کره شمالی نیز با ۱۱۲ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۵۰ رای ممتنع به تصویب رسید.

اتحادیه اروپا و ژاپن، بانیان متن پی‌ نویس قطعنامه نقض حقوق بشر در کره شمالی بودند.

با وجود آنکه هر یک از این قطعنامه ها غیرالزام‌آور هستند، ولی به منظور توجه بیشتر در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهند شد.

کد N1036168

وبگردی