آفتاب

روسیه برنامه ایمنی هسته‌ای‌اش را به تصویب رساند

روسیه برنامه ایمنی هسته‌ای‌اش را به تصویب رساند

بنابر اعلام یک مقام شرکت روس اتم دولت روسیه، برنامه ایمنی هسته‌ای و رادیواکتیو این کشور برای سال‌های 2016 تا 2020 به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر، شرکت هسته‌ای روس اتم متن سخنان نشست روز سه‌شنبه میان سرگئی کرینکو، ‌مدیرکل شرکت هسته‌ای روس اتم و دمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه را بر روی وب سایت خود قرار داده است. در این دیدار، کرینکوف گزارش شرکت روس اتم را در مورد این برنامه به نخست‌وزیر روسیه تحویل داد.

کرینکو در این نشست گفت: در سال 2007، زمانی که برای نخستین‌بار طرح ایمنی هسته‌ای و رادیواکتیو در روسیه به تصویب رسید، خطرات بزرگی به دلیل وجود پسماندهای هسته‌ای انباشته شده و سوخت مصرف شده ما را تهدید می‌کرد چرا که بیش‌تر این مقدار پسماند هسته‌ای برای 50 سال ذخیره شده بودند.

او افزود: هم‌چنین مقادیر بسیار زیادی از پسماندهای رادیواکتیو وجود داشت که در دهه 50 میلادی به سادگی در مناطق باز و بدون وجود هرگونه پوشش رها شده بودند.

مدیرکل روس اتم تاکید کرد: هدف اصلی برنامه ایمنی هسته‌ای جلوگیری از بروز حادثه‌های هسته‌ای در مقیاس گسترده و ایجاد یک فضای ایمن در استفاده از مواد هسته‌ای و رادیواکتیو و نیز دفع و نگه‌داری این پسماندهای هسته‌ای است.

اجرای این برنامه بین سال‌های 2015- 2007 حدود 2 میلیارد دلار هزینه برای دولت روسیه داشته است.

کرینکو افزود: بیشتر هزینه‌ این برنامه (حدود 73 درصد) به طور مستقیم به انجام بازرسی‌های ایمنی منظم از راکتورهای هسته‌ای اختصاص خواهد یافت؛ حدود 20 درصد از بودجه، صرف ایجاد و ساخت زیربناهای مناسب و مورد نیاز برای دفع بی‌خطر پسماندهای رادیواکتیو و سوخت هسته‌ای مصرف شده خواهد شد. 5 درصد هزینه به نظارت بر ایمنی هسته‌ای و رادیواکتیو و حدود 2 درصد نیز صرف حمایت‌های فنی و علمی این پروژه خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1036148

وبگردی