آفتاب
متن کامل مصاحبه بشار اسد با مجله فرانسوی والور اکتوئل؛

"مقامات فرانسوی مدعی به حمایت از دموکراسی مردم سوریه بهتر است از مردم عربستان حمایت کنند"

"مقامات فرانسوی مدعی به حمایت از دموکراسی مردم سوریه بهتر است از مردم عربستان حمایت کنند"

رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد: اگر مقامات فرانسوی طبق آنچه که ادعا می‌کنند، می‌خواهند از مردم سوریه در زمینه دموکراسی حمایت کنند، پس بهتر است که در وهله نخست از مردم عربستان حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با مجله فرانسوی والور اکتوئل در پاسخ به سوالی نسبت به واکنش وی به سخنان فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه اسد نمی‌تواند راه حل باشد، چرا که بخشی از مشکل است، گفت: بخش نخست از پاسخ من این است که از وی بپرسم آیا مردم سوریه اولاند را مکلف کردند تا به نمایندگی از آنها صحبت کند، این سوال اول است. آیا تو به عنوان یک شهروند فرانسوی پاسخی مشابه را از سوی هرگونه سیاستمداری در این جهان می‌پذیری که بگوید فرانسوا اولاند شایسته نیست که رئیس جمهوری فرانسه باشد؟ آیا این اهانتی به مردم فرانسه نیست. ما به این مساله به نحوی مشابه می‌نگریم، آیا زمانی که چنین حرفی گفته می‌شود اهانتی به مردم سوریه نیست؟ آیا به این معنا نیست که وی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد؟

وی افزود: دوم اینکه فرانسه به عنوان کشوری که همواره به میراث و اصول انقلاب فرانسه و چه بسا به دموکراسی و حقوق بشر می‌بالد، باید این مساله را مورد توجه داشته باشد که اصل اول در دموکراسی حق ملت‌ها در تعیین رئیس جمهوری‌شان است و این گونه است که ننگ است که کسی که نماینده ملت فرانسه است چیزی را بگوید که با اصول جمهوری فرانسه و ملت آن مغایرت دارد. سوم اینکه بر وی ننگ است که تلاش کند به یک ملت متمدنی اهانت کند که تاریخی دارد که به هزاران سال کشیده می‌شود. این پاسخ من است و معتقدم که این مساله و این سخنان در رخدادها در سوریه تاثیر نخواهد گذاشت، چرا که رخدادها از چنین اظهاراتی تاثیر نمی‌پذیرد.

اسد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه پیامی به اولاند و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به ویژه پس از رخدادها در پاریس دارد و اینکه آیا این پیام به آنها این است که روابطتان را هرچه سریعتر با قطر و عربستان قطع کنید، عنوان داشت: این پیام چند وجه دارد، من پیام خود را با یک سوال آغاز می‌کنم. آیا این دو شخص دارای استقلال هستند تا من پیامی را به آنها بفرستم تا بتوانند اجرا کنند. در واقع سیاست فرانسه در این روزها مستقل از سیاست آمریکا نیست. همچنین دادن یک پیام فایده‌ای نخواهد داشت. علی رغم آن اگر من امیدی داشته باشم که تغییری در سیاست فرانسه رخ دهد اولین چیزی که باید انجام دهم بازگشت به سیاست واقع بینانه و مستقل و دوست برای خاورمیانه و سوریه است. دومین این که فرانسه از روش آمریکا که همان معیارهای دوگانه است دور شود. این گونه اگر طبق آنچه که ادعا می‌کنند که می‌خواهند از مردم سوریه در زمینه دموکراسی حمایت کنند پس بهتر است که در وهله نخست حمایتشان را به مردم عربستان ارائه دهند.

اسد گفت: اگر شما مشکلی مربوط به دموکراسی با دولت سوریه دارید پس چگونه ممکن است که روابط خوب و دوستی را با بدترین کشورها در جهان برقرار می‌کنید و بهترین روابط را با کشورهایی چون عربستان و قطر برقرار می‌کنید که در زمینه دموکراسی شاهد کمترین پیشرفت بوده‌اند و این تناقضی است که نشان می‌دهد حرف‌های آنها هیچ اعتباری ندارد. مساله سوم این که طبیعی است هر مسئولی به نفع ملت خود عمل کند. سوالی که من در این پیام مطرح می‌کنم این است که آیا سیاست فرانسه ظرف پنج سال گذشته هیچ خیری را به مردم فرانسه رسانده است. مردم فرانسه چه فایده‌ای به دست آوردند. من مطمئنم که جواب هیچ چیز خواهد بود. شاهد این امر سخنان من ظرف چند سال قبل است که گفتم بازی با پس لرزه‌های سوریه به تمام جهان برمی‌گردد و این مساله در وهله نخست در اروپا رخ خواهد داد، چرا که ما حیات پشتی اروپا از لحاظ جغرافیایی و ژئوپولوتیکی هستیم. در آن هنگام آنها گفتند که آیا ما را تهدید می‌کنید، اما من کسی را تهدید نکردم.

اسد افزود: رخداد شارلی ابدو در اوایل سال جاری میلادی رخ داد و من در آن هنگام گفتم که این رخداد تنها نوک یک کوه یخی است، آنچه که در پاریس اتفاق افتاد، یک شاهد دیگر را ایجاد می‌کند و اینگونه است که آنها باید سیاست خود را در قبال منافع مردمشان تغییر دهند ودر آن هنگام منافع ما با ملت فرانسه به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم مشترک خواهد بود. پیام نهایی من این است که از شما دعوت کنم زمانی که در مورد مبارزه با تروریسم صحبت می‌کنید، در این امر جدی باشید.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به سوال این مجله مبنی بر اینکه کارشناسان فرانسوی تاکید می‌کنند که تروریست‌ها در خاورمیانه آموزش می‌بینند، اما ما اطلاعی در این خصوص نداریم و اینکه چه شرایطی باید برای همکاری میان پاریس و دمشق پیرامون چنین اموری فراهم شود، گفت: شرط مهمتر جدیت است. اگر دولت فرانسه در مبارزه با تروریسم جدی نباشد، ما زمان خود را با همکاری با هیچ کشور یا دولت یا موسسه حامی تروریسم به هدر نخواهیم داد. اول اینکه آنها باید سیاست خود را تغییر دهند و یک معیار و نه چند معیار را در پیش بگیرند و اینکه این کشور بخشی از ائتلافی باشد که کشورهای ما در آن با تروریسم مبارزه می‌کنند، نه آنکه عضو ائتلاف کشورهایی باشد که از تروریسم حمایت می کنند و در عین حال با آن مبارزه می‌کنند؛ این یک تناقض است. بنابراین این اصولی است که باید هرگونه همکاری بر مبنای آن استوار گردد. ما تمایل داریم چنین همکاری نه فقط با فرانسه بلکه با هر کشور دیگری برقرار شود. اما این همکاری باید در فضای مناسبی ایجاد شده و معیارهای معینی در آن اجرا شود و شروط مشخصی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در آینده دولت فرانسه تغییر کند آیا این مساله ممکن خواهد شد، گفت: در سیاست، دوستی و عواطف مطرح نیست. فقط منافع وجود دارد این نقش من به عنوان یک سیاستمدار است و نقش آنها به عنوان سیاستمدار در کشورتان نیز اینگونه است. مساله اینگونه نیست که آنها اسد را دوست دارند یا خیر یا اینکه من اولاند را دوست دارم یا ندارم، این مساله هیچ ربطی به این امر ندارد. وظیفه من این است که برای تحقق بهترین چیز برای سوری‌ها تلاش کنم و وظیفه آنها این است که برای بهترین چیز به نفع فرانسوی ها تلاش کنند، ما در آینده برای همکاری هیچ مشکلی نداریم، مشکل در سیاست‌ها و نه در عواطف و احساسات است.

بشار اسد در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: زمانی که از تروریسم صحبت می‌شود، میدان یک چیز خواهد بود، اینگونه نیست که میدانی در سوریه و میدانی دیگر در لیبی و عرصه سوم در یمن و میدان چهارم در فرانسه وجود داشته باشد؛ میدان در اینجا یک چیز است.

خبر در حال تکمیل است

کد N1035963

وبگردی