آفتاب
یک مدرس حوزه:

همه ارزش‌ها با هدایت مرتبط است

همه ارزش‌ها با هدایت مرتبط است

مراسم چهلمین سالگرد درگذشت آیت‌الله‌العظمی بهبهانی، مرجع تقلید جهان تشیع، با حضور علما در دارالعلم آیت‌الله بهبهانی برگزار شد.

مراسم چهلمین سالگرد درگذشت آیت‌الله‌العظمی بهبهانی، مرجع تقلید جهان تشیع، با حضور علما در دارالعلم آیت‌الله بهبهانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، آیت​الله سیدجعفر سیدان مدرس حوزه علمیه مشهد در این مراسم اظهار کرد: مهمترین گوهر در دوران زندگی انسان​ها و افراد بشر، هدایت به معنای شناخت صحیح اعتقادی، اخلاقی و عملی است. این حقیقت است که به حکم عقل و نقل مهمترین محصول دوران زندگی یک انسان به شمار می‎رود و بر این اساس خداوند، قرآن کریم را سعادت بخش، پیامبراکرم(ص) را هادی و ائمه اطهار(ع) را هدایت‌گر معرفی فرموده است.

وی ادامه داد: برخی از مفسران متذکر شده​اند که در سوره حمد خداوند به بندگان دستور فرموده که هدایت را از باری​تعالی بخواهند، با بررسی بیشتر روشن می‌شود همه ارزش‌ها مرتبط با هدایت است.

وی عنوان کرد: شخصیت آیت‌الله بهبهانی میان علمای شیعی در مباحث اعتقادی، اصولی، فقهی، کلامی و تفسیری کم نظیر بوده است، آثار ایشان و شاگردانشان شاهد بر این مدعاست. آثار ایشان از استوانه‌های علم و فضیلت بوده که در آنها گوهر هدایت را در جهت صحیح خود یافته و در نشر آن به صور مختلف تلاش کردند.

سیدان بیان کرد: ایشان در مطالب اصولی، فقهی، اخلاقی، کلامی، تفسیری و ولایی دقت‌های خاص خود را داشته‌اند، در کتاب شریف مصباح الهدایه فی اثبات الهدایه که 40 حدیث و 40 آیه قرآن در آن آمده و در هر بخشی به بهترین صورت مطرح شده است، موضوعات مختلفی به عنوان اشکال مطرح شده و به دقیق‌ترین صورت پاسخ داده شده است.

این مدرس حوزه علمیه مشهد گفت: شخصیت آیت‌الله بهبهانی بسیار ممتاز بوده و بجاست هرچه بیشتر درباره بیانات​شان تحقیق شود و نشر یابد.

همچنین حجت‎الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم اظهار کرد: تکریم بزرگان و عالمان براساس سخن امام علی(ع) «مَنْ وَقَّرَ عالِماً فَقَدْ وَقَّرَ رَبَّهُ» تکریم خداوند است.

وی بیان کرد: یکی از افتخارات جهان اسلام آن است که در دوران غیبت، مردم با وجود عالمانی که با علم و دانش حقایق دین را فهم می‌کنند دچار حیرانی نمی‌شوند. این افتخار است که مکتب تشیع مکتب اجتهاد است یعنی در فهم دین کوشش کرده و با رفتار و گفتار منطقی با انسان‌ها برخورد می‌کند. افتخار مکتب تشیع استنباط احکام الهی بر پایه دقت روشمندگونه از منابع دینی است و در اختیار مسلمانان و غیرمسلمانان قرار گرفتن است.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: یکی دیگر از امتیازات مکتب تشیع همراهی عالمان با مردم است، یکی از شخصیت‌های این سلسله آیت‌الله بهبهانی است. حضور در کنار مظلومان نیز افتخار بزرگی است که متوجه تشیع شده است.

وی گفت: نهضت امام خمینی(ره) در دنیا غوغا کرد و هرچه تاریخ به پیش رود عظمت انقلاب اسلامی بیشتر درک می‌شود از این رو باب اجتهاد که باز باشد می‌تواند نظام سازی کند.

معزی در ادامه با اشاره به حوادث تروریستی پاریس گفت: بخشی از این اقدامات در راستای مخدوش کردن چهره اسلام است چراکه اسلام در اروپا رو به رشد بود.

وی با بیان این‌که «اکنون دین به معنای انقلاب، نظام سازی، مبارزه برابر استکبار جهانی، نشستن بر میز مذاکره و احقاق حقوق است» گفت: اکنون در لحظات حساس تاریخ اسلام قرار گرفته‌ایم.

آیت‌الله‌العظمی سید‌علی بن‌محمد بن‌علی موسوی بهبهانی از فقهای برجسته جهان تشیع است که در سال ۱۳۰۲ یا ۱۳۰۳ ه. ق. در شهر بهبهان متولد شد. وی دروس مقدماتی خود را در بهبهان، تا ۱۸ سالگی نزد آقا میرزا محمدحسن بهبهانی، آقا شیخ عبدالرسول بهبهانی، آیت‌الله آقاسیدمحمد ناظم‌الشریعه بهبهانی و علمای دیگر بهبهان فرا گرفت.

از آغاز تحصیل، آثار نبوغ و استعداد در سیمای وی آشکار بود، به طوری که بارها استادانش این موضوع را یادآور شدند. وی اواخر سال ۱۳۲۲ ه. ق. برای ادامه تحصیل، از بهبهان عازم نجف اشرف شد و ۶ سال در درس آخوند خراسانی و آیت‎الله سید محمد کاظم یزدی شرکت کرد و سطح عالی فقه و اصول را فراگرفت. بیشترین استفاده علمی او از محضر آیت‎الله سیدمحسن کوه‎کمری بود.

این عالم در سال ۱۳۲۸ ه. ق. به بهبهان بازگشت و در این شهر ازدواج کرد و به تدریس علوم اسلامی پرداخت و سال بعد عازم عتبات عالیات شد. بیماری باعث شد که بهبهانی یک سال بیشتر در عراق نماند و به شهر بهبهان بازگردد.

آیت‌الله‌العظمی سیدموسوی بهبهانی ۷ سال در حوزه علمیه بهبهان، به تدریس پرداخت و در سال ۱۳۳۸ ه. ق. به درخواست گروهی از شاگردان ممتاز آیت الله سید محسن کوه کمری، برای سومین بار عازم نجف اشرف شد. بهبهانی پس از تهیه منزل، به ایران باز می‌گردد تا خانواده خود را نیز به نجف ببرد.

بهبهانی همراه همسرش به سوی عراق حرکت می‌کند، اما بیماری همسرش در رامهرمز که در مسیر راه بهبهان اهواز قرار داشت، ‌سبب شد تا برای معالجه همسرش در رامهرمز بماند. مردم رامهرمز با اصرار از وی خواستند تا در شهرشان اقامت کند و به ارشاد آنها بپردازد. آیت‌الله‌العظمی بهبهانی ۲۳ سال(۱۳۳۹ ۱۳۶۲ ه . ق.) در رامهرمز، به هدایت مردم پرداخت و بیشتر مردم رامهرمز از وی تقلید می‌کردند.

وی در سال ۱۳۶۲ ه . ق. برای چهارمین بار به قصد زیارت ائمه(ع) به عتبات عالیات مشرف می‌شود و بنا به درخواست آیت‌الله‌العظمی حسین طباطبایی قمی که مرجع تقلید و رئیس حوزه علمیه کربلا بود در کربلا اقامت گزید. او ۲ سال در حوزه علمیه کربلا، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و بعد از آن، به نجف رفت. در همان آغاز ورود او به نجف، جمعی از فضلا و دانشمندان از وی درخواست کردند تا تدریس را آغاز کند، او نیز به تدریس خارج فقه پرداخت.

ایشان بیش از نیم قرن تدریس کردند و شاگردان فراوانی در حوزه‌های علمیه بهبهان، رامهرمز، کربلا، نجف، اهواز و اصفهان تربیت کردند.

از آثار ایشان می‌توان به «مصباح الهدایة فی اثبات الولایة»، «القواعد الکلیه فیما یبتنی علیه کثیر من معضلات مسائل الفقه و الاصول»، «الاشتقاق» یا «کشف الاستار عن وجه الاسرار المودعه فی الروایه الشریفه»، «اساس النحو»، «حاشیه عروة الوثقی»، «بیست پرسش و پاسخ آن»(مشتمل بر مسائل مختلف اعتقادی)، «التوحید الفائق فی معرفه الخالق» (درباره کلام و حکمت الهی) و «مقالات حول مباحث الالفاظ» اشاره کرد.

آیت‌الله‌العظمی سیدعلی موسوی بهبهانی در شب ۱۸ ذی‌القعده سال ۱۳۹۵ ه ق. در ۹۲ سالگی چشم از جهان فروبست.

انتهای پیام

کد N1035954

وبگردی