آفتاب

هادوی: فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی، دانش کافی ندارند

هادوی: فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی، دانش کافی ندارند

مدیر کارگروه اشتغال وزارت ورزش و جوانان معتقد است فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی در زمان تحصیل خود از دانش کافی برخوردار نمی‌شوند تا پس از فارغ‌التحصیلی شغل مناسب برای خود پیدا کنند.

دکتر فریده هادوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، در رابطه با میزان آمار بیکاران فارغ‌التحصیلان رشته علوم ورزشی افزود: آمار دقیقی در رابطه با تعداد شاغلان و بیکاران رشته علوم ورزشی به صورت رسمی نداریم و در هیچ کجا چنین آماری ثبت نشده است. البته طبق آماری که از سوی وزارت علوم مطرح شده است، در طول سال تعداد 10 هزار فارغ‌التحصیل رشته علوم ورزشی داریم که در گذشته این میزان بسیار اندک بوده است.

وی گفت: زمانی می‌توانیم میزان بیکاران یا شاغلان رشته علوم ورزشی را به صورت رسمی اعلام کنیم که سازمان نظام ورزشی تشکیل شود و در این سازمان همانند سازمان نظام پزشکی، صلاحیت‌ها تعریف و افراد کدبندی شوند تا برحسب این کدها، جایگاه افراد مشخص شود. متاسفانه هنوز این جایگاه در ورزش تعریف نشده است.

هادوی در پاسخ به این پرسش که آیا در وزارت ورزش کارگروهی برای بررسی چالش‌های اشتغال در ورزش وجود دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: کارگروهی از متخصصان ورزش از بهمن سال 93 به دستور دکتر گودرزی تشکیل شده و تلاش‌های زیادی نیز از سوی وزارت ورزش برای جذب فارغ‌التحصیلان رشته علوم ورزش انجام شده است. اما آیا این فارغ‌التحصیلان در زمان تحصیل خود از دانش کافی برخوردار هستند که پس از فارغ‌التحصیلی در آن جایگاه قرار بگیرند تا مشکل اشتغال‌زایی نداشته باشند؟ متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

هادوی در پاسخ به این پرسش که ضعف اصلی فارغ‌التحصیلان از کجا نشات می‌گیرد، تصریح کرد: ضعف اصلی از تعلیم دهندگان و محتوای درسی است که در ابتدا باید دانش‌آموختگان رشته علوم ورزشی را برای بازار کار تربیت کنند و سپس بعد از فارغ‌التحصیلی جایگاه مناسبی را برای انجام فعالیت‌های مختلف ورزشی پیدا کنند. البته این مساله یک بحث دو سویه و جاده دو طرفه است. زیرا در ابتدا باید دانشجویان رشته علوم ورزشی در دانشگاه‌ها به درستی تربیت شوند و مشاغل نیز به درستی تعریف شود تا پازل شغل ورزشی را کامل‌تر کنند.

مدیرکل گروه اشتغال وزارت ورزش و جوانان همچنین پیرامون این پرسش که چه اقداماتی از سوی وزارتخانه برای رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته علوم ورزشی صورت گرفته است، اظهار کرد: فعالیت‌های زیادی برای ایجاد شغل و جذب فارغ‌التحصیلان این رشته با همکاری وزارت علوم، تعاون و سازمان شهرداری‌ها صورت گرفته تا فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی با قرار گرفتن در این سازمان‌ها، ضمن گذراندن دوره‌های کارورزی، مهارت لازم را نیز برای ورود به بازار کار کسب کنند. علاوه بر این طی مذاکراتی که با ستاد مشترک نیروهای مسلح و سردار باران چشمه برای طرح سرباز - معلمی فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی داشتیم، مقرر شد تا فارغ‌التحصیلان ضمن گذراندن طرح سربازی خود به عنوان کارورز در ادارات تربیت بدنی استان‌ها، مهارت نیز کسب کنند. البته قطع ارتباط بین بازار کار ورزشی و دانشگاه‌ها به عنوان تربیت کنندگان نیروهای متخصص، مشکل بزرگی است که ابتدا باید این معضل برطرف شود.

هادوی در پاسخ به انتقاد هادی حسینی نماینده مجلس که معتقد بود به دلیل بالا رفتن آمار بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی، توصیه‌ای برای ورود افراد به دانشکده‌های تربیت بدنی نمی‌کنم، خاطرنشان کرد: این امر به منزله متوقف شدن ورود افراد به دانشکده‌های تربیت بدنی نیست. البته تمام تلاش ما این است تا با اصلاح امور، روند کار را در مسیر درستش هدایت کنیم. به عنوان مثال، در حال حاضر مسئولان نسبت به معضل زلزله حساس‌تر از گذشته شده‌اند و سعی می‌کنند با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، میزان تخریب را تا حد امکان کاهش دهند. در زمینه ورزش نیز ما در ابتدا باید سعی کنیم، ساختمانی را که در زلزله ورزش قرار گرفته، مقاوم‌سازی کنیم و سپس در ارتباط با مشاغل شروع به تجمیع و تکمیل آن نماییم. البته همزمان با این کار باید مشاغل جدید نیز برای فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی تعریف شود.

هادوی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ورزش برای رفع مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی راهکار خاصی دارد یا خیر، گفت: وزارت ورزش قرار نیست به عنوان مجری وارد این گونه قضایا شود، بلکه باید به عنوان یک مغز متفکر و تصمیم‌گیرنده عمل کند. هرچند در برخی موارد مجبور است به صورت یک سازمان ستادی عمل کند.

وی در پایان گفت: برای اینکه بتوانیم آمار بیکاری را در بین فارغ‌التحصیلان رشته علوم ورزشی به حداقل برسانیم، باید در ابتدا یک کار زیربنایی صورت بگیرد و دانشجویان را در دانشگاه‌ها برای چگونگی ورود به بازار کار تربیت و سپس شغل‌هایی تعریف کنیم که برحسب آن شغل‌ها، فارغ‌التحصیلان فعالیت‌های مختلفی انجام دهند.

انتهای پیام

کد N1035839

وبگردی