آفتاب

آیت‌الله مکارم شیرازی: تندرو‌ها از مشکلات کشور هستند

آیت‌الله مکارم شیرازی: تندرو‌ها از مشکلات کشور هستند

آنا نوشت:‌آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از مشکل‌های کشور را وجود تندروها دانست و گفت: تندروها کسانی هستند که تا صحبت از سرمایه خارجی می‌شود، مباحثی را مطرح می‌کنند و شروط دست و پا گیری را وضع می‌کنند.

این مرجع تقلید در دیدار رئیس و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، بر ضرورت وحدت آحاد جامعه، مسئولان و دولت تاکید و اظهار کرد: دولت نباید خود را از جامعه و ملت جدا بداند؛ بلکه همه باید در یک مسیر حرکت کند تا مشکل‌ها یکی پس از دیگری برطرف شود.

وی بیان کرد: علما و مراجع در متن مباحث کشور نیستند و در حاشیه قرار دارند؛ اما می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که مشکل‌ها را درک می‌کنیم. یکی از مشکل‌های امروز کشور این است که هر نهاد و گروهی به خود فکر می‌کند و متاسفانه فرهنگ فکر جمعی در مملکت حاکم نیست.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: زمانی موفق خواهیم بود و مشکل‌ها کمتر خواهد شد که تمام دستگاه‌ها به فکر یکدیگر باشند و برای حل مشکل‌ها، همه با هم تلاش کنند؛ اما متاسفانه هنوز این فرهنگ در کشور حاکم نشده است.

وی فشار خارجی را مشکل بعدی کشور عنوان کرد و افزود: دشمنان نمی‌گذارند اقتصاد کشور پیشرفت کند؛ بنابراین فکر جمعی، سعه صدر و مراقبت از نفوذ آنان، از اموری است که باید با دقت بر روی آن برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به موضوع اسراف در کشور، بیان کرد: امروز گروه‌هایی در کشور وجود دارند که به فکر جامعه نیستند و ماشین‌های میلیاردی وارد می‌کنند؛ حال این ماشین‌ها چگونه و برای چه کسی وارد می‌شود، معلوم نیست؛ اما اگر بخواهند در داخل فلان جنس تولید شود، ناراحت می‌شوند؛ زیرا این دسته از انسان‌ها به فکر تأمین سود خود از راه واردات خارجی هستند.

این مرجع تقلید گفت: متاسفانه امروز مباحث اخلاقی از طریق رشوه، ربا و اسراف متزلزل شده و برای برطرف نمودن این مشکل‌ها نیاز به فکر جمعی و اراده همگانی است.

مکارم شیرازی با بیان این مطلب که بزرگترین نعمت کشور امنیت است، به صحبت اخیر وزیر اطلاعات درباره حادثه فرانسه اشاره کرد و افزود: این مقام مسئول در سخنان خود جریان فرانسه را هشداری برای کشور دانست؛ اما سوال اینجاست که صرف اعلام هشدار کفایت می‌کند یا باید کارهای عملی در این باره انجام داد؟

2729

کد N1035446

وبگردی