آفتاب

واشنگتن پست: اتحاد با روسیه در سوریه یک اشتباه خطرناک برای آمریکا و غرب است

واشنگتن پست: اتحاد با روسیه در سوریه یک اشتباه خطرناک برای آمریکا و غرب است

واحدمرکزی به نقل از واشنگتن پست نوشت: با توجه به مواضع کنونی روسیه درباره تحولات و اوضاع کنونی سوریه، اتحاد با آن در این خصوص یک گام اشتباه و بسیار خطرناک برای غرب خواهد بود.


پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در سرمقاله امروز خود نوشت: حملات پاریس یک فرصت تاکتیکی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بوجود آورد. برای دو ماه حکام روسیه تلاش کردند کشورهای عربی و غربی را متقاعد کنند- حتی با وجود این که در حملاتش در سوریه مواضع نیروهای شورشی مورد حمایت غربی ها را مورد هدف قرار می دهد- به آن چیزی که اتحاد علیه دولت اسلامی(گروه تکفیری صهیونیستی داعش)توصیف می کند، بپیوندند. تا امروز کسی به این درخواست روسیه روی خوش نشان نداد و کمپین نظامی اش با غرب هنوز تشکیل نشده است. اکنون در پی حملات پاریس، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، ناگهان درباره این پیشنهاد اتحاد تغییر موضع داده است و قصد دارد هفته آینده برای به نتیجه رساندن آن به واشنگتن و مسکو سفر کند.
پوتین هر چه در توان داشته، به کار بسته است تا خود را به عنوان یک شریک بالقوه ترسیم کند. پس از چند هفته پیچیده جلوه دادن موضوع سقوط هواپیمایش در صحرای سینای مصر، روز سه شنبه، دولت پوتین به ناگاه تایید کرد که داعش مسئول بمب گذاری در هواپیمای مسافربری روسیه بوده است و نیروهای روسیه دراقدامی غیرعادی موج حملات خود را علیه رقه- پایتخت داعش- تشدید کردند. کرملین چیزهای بسیاری به دست خواهد آورد: اتحاد درباره سوریه به شکل پیشنهادی مسکو می تواند به معنی پایان تحریم های اروپایی ها علیه روسیه باشد- البته در صورت تمدید نشدن این تحریم ها در ماه ژانویه ملغی خواهند شد. در نتیجه حمایت های روسیه از جدایی طلبان اوکراین، غرب علیه مسکو تحریم هایی اعمال کرده است و درگیری های روزانه در این کشور همچنان ادامه دارد.
سوالی که برای دولت های غربی مطرح است- از جمله دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که به درستی به روسیه بدبین است- این است که آیا پیوستن به پوتین برای نابود کردن داعش اقدامی سازنده یا مخرب خواهد بود؟ در حال حاضر، تصمیم گیری درباره این موضوع دشوار نیست. روسیه پیشنهادهای اندکی برای ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا دارد، مگر این که اثبات کند، قصد دارد تنها بر روی حمله بر مواضع داعش تمرکز کند و دیگر نمی خواهد به شورشیان در حال جنگ با نیروهای رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمله کند. سیاست پوتین برای حمایت از اسد به جای کمک به برکناری اش- که با رویکرد ایران در این خصوص یکی است- بزرگ ترین مانع شکست دادن جهادی های سوریه است.
روسیه تلاش می کند در سوریه نشان دهد نیروهای نظامی اش نسبت به زمان جنگ چچن- تلاش برای شکست دادن شورشیان چچنی در یک دهه گذشته- مدرن سازی شده است. اماتاکیتیک های نظامی روسیه در حمله به نیروهای مخالف اسد در شمال سوریه، اصلا نتوانست تحلیلگران نظامی را شگفت زده کند.
پوتین به موقع وزیر امور خارجه اش را در آخر هفته گذشته به وین فرستاد تا درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه مذاکره کند. اما مسکو و تهران همچنان به تلاش های خود برای به کرسی نشاندن شرایطی که اسد را تا هجده ماه یا بیشتر بر سر قدرت نگه می دارد، ادامه دادند. این در حالی است که پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه آماده شده و برنامه انتخابات آن نیز تنظیم شده است.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با ظرافت خطرات پذیرش شرایط روسیه توضیح داد. وی گفت اگر غرب توافقی کند که بر اساس آن اسد بتواند برای مدت طولانی تری بر سر قدرت بماند، جنگ سوریه متوقف نخواهد شد. وی گفت« دیکتاتور سوریه به آهن ربایی تبدیل شده است که مبارزان خارجی را برای پیوستن به داعش جذب می کند».
تنها همکاری سازنده ای که پوتین می تواند با ائتلاف ضد داعش داشته باشد این است که موضعش را کاملا تغییر دهد و از نفوذش برای حذف اسد از قدرت و متوقف کردن حملات علیه نیروهای مورد حمایت غرب، استفاده کند. در غیر این صورت اتحاد با روسیه، یک گام خطرناک نادرست برای آمریکا و فرانسه خواهد بود.

4949

کد N1035392

وبگردی