آفتاب

مقیمی:نمی‌گذاریم هیچ نهادی در برگزاری انتخابات دخالت کند/پول‌های کثیف رانمی‌توان در انتخابات خرج کرد

مقیمی:نمی‌گذاریم هیچ نهادی در برگزاری انتخابات دخالت کند/پول‌های کثیف رانمی‌توان در انتخابات خرج کرد

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: برگزاری انتخابات بر عهده وزارت کشور است و نمی‌گذاریم هیچ نهادی در این امر دخالت کند.

محمدحسین مقیمی در جمع خبرنگاران استان همدان افزود: اجرا و سلامت برگزاری انتخابات، بر عهده وزارت کشور است و دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی یا غیر دولتی نمی‌توانند در امر برگزاری انتخابات دخالت کنند. اعضای هیأت نظارت بر انتخابات، از چهار مرجع قانونی در زمینه صلاحیت نامزد‌ها استعلام کرده و بر اساس نظر این چهار مرجع، تصمیم گیری می‌شود. تلاش و هدف وزارت کشور برگزاری انتخابات قانونمند، سالم و با حضور حداکثری مردم است.

اهم اظهارات وی را به نقل از ایلنا بخوانید:

** انتخابات دارای ۲۵ مرحله و فرایند است که ۲۳ مرحله از آن بصورت ماشینی و دو مرحله شامل رأی گیری و شمارش آرا به صورت دستی انجام می‌شود. با تصویب دولت، اعتبار مورد نیاز برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در یک سوم حوزه‌های انتخابیه تامین شده است.

** سخت افزار مورد نیاز برای برگزاری انتخابات الکترونیکی تهیه شده و نرم افزار نیز تهیه شده ولی جوانب آن در حال بررسی است. نرم افزار پیش بینی شده باید به تایید وزارت کشور و شورای نگهبان برسد تا در انتخابات پیش رو، مورد استفاده قرار گیرد. در صورت تایید نرم افزار، وزارت کشور حوزه‌های انتخابیه‌ای که قرار است انتخابات الکترونیکی برگزار شود را به شورای نگهبان پیشنهاد داده و در صورت تایید این مرجع، انتخابات در این مناطق به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

** امسال در ۴۳۰ شهرستان با ۲۰۷ حوزه انتخابیه انتخابات برگزار می‌شود و احتمال می‌رود در این دور از انتخابات، حدود چهار تا پنج هزار نفر داطلب شوند.

** زمان پیش بینی شده برای تبلیغ کاندیدا‌ها از ۲۹ بهمن تا پنجم اسفندماه است و داوطلبان فقط در این زمان، مجاز به تبلیغ هستند.

** هر اقدامی که فضای عادی تخلف تلقی شود، انجام آن در فضای مجازی نیز جرم است.

**مجلس جای قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است. مردم نمایندگانی را انتخاب کنند که در امر قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون فعال باشند و رسانه‌ها نیز در این خصوص برای مردم روشنگری کنند.

** یکی از بندهای لایحه شفاف سازی هزینه انتخابات این بود که پول‌هایی که از منابع حاصل از پول شویی، خلاف و مواد مخدر به دست می‌آید را نمی‌توان در انتخابات هزینه کرد. پول قاچاق، مواد مخدر پس از ورود به بازار در بخش‌های مختلف از جمله انتخابات هزینه می‌شود بنابراین برای پیشگیری از این امر، این لایحه در دولت به تصویب رسید.

2727

 

 

کد N1035332

وبگردی