آفتاب

ایندیپندنت:عوامل حملات پاریس گریخته اند و می توانند کشتارهای بیشتری انجام دهند

ایندیپندنت:عوامل حملات پاریس گریخته اند و می توانند کشتارهای بیشتری انجام دهند

واحدمرکزی خبر نوشت: یک روزنامه انگلیسی نوشت شماری از عوامل حملات اخیر در پاریس گریخته اند و می تواند کشتارهای بیشتری را انجام دهند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در پی حملات تروریستی اخیر در پاریس، عوامل انجام این حملات گریخته اند و همچنان از توانایی انجام حملات و کشتارهای بیشتر برخوردارند. همزمان نیز به نهادهای امنیتی در اروپا هشدار داده شده است. پلیس فرانسه هم اعلام کرد سه برادر هسته مرکزی اقدامات تروریستی اخیر پاریس را تشکیل می دهند که تنها یکی از آنها بنام «عبدالسلام صلاح» در این حملات جان سالم به در برده، پلیس فرانسه وی را فردی خطرناک توصیف کرده و عملیات برای بازداشت این فرد در سراسر اروپا گسترش یافته است. تصور بر این است که دیگر اعضای این گروه هم در فضای هرج و مرج ناشی از حملات موفق شده اند از دست پلیس فرانسه بگریزند. گفته می شود پلیس فرانسه چند ساعت بعد از حملات پاریس عبدالسلام را در نزدیکی مرز بلژیک متوقف کرده و بعد از بررسی دی ان ای وی اجازه داده است که وی برود.
عبدالسلام بهمراه دو نفر دیگر سوار یک خودرو بودند که پلیس فرانسه در نزدیکی مرز بلژیک خودروی آنها را متوقف کرد. یکی از این سه نفر که احتمال می رود وی نیز بخشی از یک طرح بسیار گسترده تر بوده است و خودروی گلف خود را که در حملات مورد استفاده قرار گرفته در اختیار اعضای گروه قرار داده است بعد از ورود به خاک بلژیک توسط پلیس این کشور بازداشت شد. سومین فرد سوار این خودرو همچنان مفقود است.
وزیر دفاع فرانسه گفت تحقیقات نشان می دهد که برنامه حملات و انفجارهای اخیر پاریس در خارج از خاک فرانسه توسط گروهی در خاک بلژیک طراحی شده بود. وی گفت این گروه از همکاری برخی افراد داخل فرانسه هم استفاده کرده است. مقامات فرانسه معتقدند صلاح یکی از هشت نفری است که در حملات اخیر پاریس شرکت داشتند. گفته می شود که شش نفر از اعضای این گروه خود را منفجر کرده اند و یک نفر از آنها به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. گمانه زنی ها مبنی بر این که برخی از افراد مرتبط با حملات اخیر پاریس گریخته اند تشدید می شود بویژه که یک خودروی مدل «سیتِ» سیاه رنگ در اطراف مونتریال کشف شده است یعنی چهار مایل دورتر از جایی که شاهدان گفته اند عوامل حملات جمعه شب پاریس سوار این خودرو بودند و در آن جا بعد از کشتن چهار نفر از محل دورشده بود. همچنین سه سلاح کلاشنیکف بهمراه چهار خشاب پر از فشنگ و یازده خشاب خالی در صندوق عقب یک خودرو کشف شده اند.
نهادهای امنیتی معتقدند یک شبکه فراتر از فرانسه و بلژیک عملیات جمع آوری سلاح ها و قاچاق آنها را از شرق اروپا به عهده داشته است. احتمالا طرح اجرای این حملات در پاریس نهایی شده است. مواد منفجره که در حملات پاریس مورد استفاده قرار گرفته اند شامل یک ماده منفجره بسیار قدرتمند اما با ثبات و پایداری کم بوده است که انتقال آن از مناطق دور به پاریس می توانست بسیار خطرناک باشد. در پی آن که در یکی از مناطقی که قتل ها به وقوع پیوسته است گذرنامه سوری پیدا شد برخی مدعی شدند عامل حملات ممکن است در میان پناهجویان از سوریه وارد فرانسه شده باشد. اما مسئولان امنیتی در این خصوص تردید دارند.
ابراهیم و عبدالسلام صلاح بهمراه برادر دیگرشان که در حملات پاریس نقش داشته اند هر سه در اصل فرانسوی هستند و مقامات می گویند پیش از این هم در فعالیت های تروریستی نقش داشته اند. هر چند این سه برادر اصالتا فرانسوی هستند اما از مدت ها پیش در بلژیک زندگی می کردند. ابراهیم در یکی از حملات پاریس خود را منفجر کرد اما عبدالسلام که گفته می شود مسئولیت هماهنگی و تامین نیازهای لجستیکی گروه را برعهده داشته است موفق شده فرار کند. یکی دیگر از عوامل حملات پاریس فردی بنام بلال هادفی است که وی هم در بلژیک زندگی می کرد اما تجربه جنگ در کنار داعش را در سوریه داشت.
فردی که خونین ترین انفجار را در باتاکلان انجام داده است فردی بنام عمر اسماعیل مصطفی بوده که بیست و نه سال داشته است. وی هم یک فرانسوی الجزایری الاصل بود و مدتی در سوریه در کنار داعش جنگیده بود. وی در سال دو هزار و ده بعد از شرکت در برنامه های یک مسجد در نزدیکی محل زندگی اش در اطراف پاریس به گروه های افراطی جذب شد. پدر مصطفی، برادرش و همسر برادرش بعد از حملات پاریس بازداشت شده اند. برادر مصطفی بنام «هوری» که مامور امنیتی است قبل از آن که بازداشت شود گفته بود چند سال است برادرش مصطفی را ندیده است. هفت نفر در بلژیک به اتهام ارتباط با حملات پاریس بازداشت شده اند.

4949

کد N1035242

وبگردی