آفتاب
تحلیل بین الملل؛

اهداف سفر رئیس ستاد ارتش پاکستان به آمریکا

اهداف سفر رئیس ستاد ارتش پاکستان به آمریکا

« راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان در سفری پنج روزه و در راستای همکاری های مشترک برای مبارزه با تروریسم و برقرای امنیت در منطقه به ویژه افغانستان با مقامات بلند پایه پنتاگون دیدار و گفتگو کرد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، راحیل شریف رئیس ستاد راتش پاکستان در سفری ۵ روزه به منظور افزایش همکاری دو کشور در راستای مبارزه با تروریسم و برقرای امنیت در منطقه به آمریکا سفر کرد.

وی در ابتدای سفرش با مقامات بلندپایه پنتاگون از جمله «اشتون کارتر» وزیر دفاع، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد ارتش، «مارک مایلی» فرمانده ارشد نظامی، «لوید آستن» فرمانده ارتش این کشور دیدار کرد. اما پیش از همه این ها وی با «جان برنان» رئیس سازمان سیا آمریکا نیز دیدار کرده بود.

 همچنین قرار است که در ادامه این سفر با «جوبایدن» معاون رئیس جمهور و «جان کری» وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار و گفتگو  کند.

علاوه براین حدس و گمان هایی راجع به دیدار وی با «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نیز وجود دارد.

اگرچه محور همه این دیدارها بررسی مسائل امنیتی منطقه و تلاش برای همکاری های مشترک در راستای مبارزه با تروریسم و بررسی ویژه مسئله افغانستان مطرح شد اما بازهم به نظر نمی رسد که این سفر پنج روزه تنها برای افزایش روابط نظامی و همکاری های دفاعی دو کشور صورت گرفته باشد و مسلما اهداف دیگری را نیز دنبال می کند.

پیش از سفر وی به واشنگتن برخی از رسانه های آمریکایی بیان داشتند که احتمال دارد مسئله محدویت هسته ای پاکستان در این سفر دوباره از سوی آمریکا مطرح شود اما رسانه های پاکستانی با رد این اخبار بیان کردند که سفر راحیل شریف تنها در راستای برقراری امنیت در منطقه و به خصوص مذاکرات درباره مسئله افغانستان و همکاری های مشترک دو کشور صورت می گیرد.

 لازم به ذکر است که رئیس ستاد ارتش پاکستان در حالی به آمریکا سفر کرد که نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان چندی قبل با امید بهبود روابط واشنگتن-اسلام‌آباد، به آمریکا سفر کرد اما دستاورد چندانی در پی نداشت.

 در این سفر با وجود مذاکرات چهار روزه نخست‌ وزیر پاکستان با مقامات عالی رتبه از جمله رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور آمریکا به نظر می‌رسید که دو کشور در مورد مسائل پاکستان با هند و افغانستان به توافق نرسیده‌اند و مشکلات با افغانستان، هند و اختلافات بر سر تهدیدات هسته‌ای در جنوب آسیا همچنان باقی ماند.

برخی کارشناسان معتقد بودند که به دلیل اینکه مشکلات مذکور جزء مسائل امنیتی است احتمال دیدار سفر راحیل شریف به آمریکا و جود دارد و در واقع سفر راحیل شریف را تکمیل سفر نواز شریف دانستند. این درحالی است که برخی از روزنامه های پاکستانی از نارضایتی نواز شریف از سفر راحیل شریف به امریکا خبر دادند و اینکه اختلافات دولت و ارتش تنها بر سر مسائلی نظیر مبارزه با پولشویی و ناخشنودی دولت از عملیات (ضرب عضب) - عملیات مبارزه با تروریسم در پاکستان-  و عدم همکاری دولت با ارتش نیست.

در واقع شکاف بین روابط ارتش و دولت پاکستان مسئله انکارناپذیری است که این روزها بیشتر محسوس است.

در تحلیل سفر این فرمانده ارتش به آمریکا روزنامه پاکستانی «جنگ» طی گزارشی نوشت: سفر راحیل شریف به آمریکا و دیدار با مقامات پنتاگون قراربود ۱۷ نوامبر آغاز گردد اما راحیل شریف در ۱۶ نوامبر وارد این کشور شد و  برخلاف برنامه قبل از دیدار با مقامات پنتاگون با رئیس سازمان سیا این کشور دیدار کرد. این دیدار از سوی «عاصم باجوه» مدیر کل روابط عمومی ارتش پاکستان و هم چنین پس از طرف سخنگوی پنتاگون نیز تایید شد و باعث شگفتی همه شد.

 در ادامه این گزارش چنین آمده است: این که در این دیدار علاوه برافغانستان و مبارزه مشترک علیه تروریسم در مورد چه موضاعات دیگری بین طرفین بحث و گفتگو شد موضوعی است که راحیل شریف و عاصم باجوه نیز در مورد آن سکوت اختیار کرده اند و شاید بعدها در خبرهای تحلیلی واشنگتن بتوان آن را دریافت کرد. اما همین امر که دیدار راحیل شریف و جان برنان روزنامه نگاران پاکستانی موجود در واشنگتن را نیز شگفت زده کرد خود بیانگر این امر است که به غیر از امنیت و تروریسم مسائل دیگری نیز وجودارد که دانستن علل و اسباب و پیش زمینه آن ضروری است.

همچنین این گزارش در ادامه بیان داشت: اگر دیدار رئیس ستاد ارتش پاکستان با رئیس سازمان سیا را تنها توافق برای همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم بدانیم پس می توان گفت که مابقی سفر نیز مطلوب بوده و با موفقیت انجام شده است.

کد N1034738

وبگردی