آفتاب

سیروس ناصری: پرونده پی ام دی در اجلاس آتی شورای حکام بسته می شود

سیروس ناصری: پرونده پی ام دی در اجلاس آتی شورای حکام بسته می شود

ایرنا- عضو تیم پیشین مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: پرونده پی ام دی در اجلاس آتی آژانس بسته می شود و طرفین بر خاتمه اتهامات گذشته تعهد جدی دارند.

سیروس ناصری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سرنوشت پی ام دی در اجلاس آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: به نظر می رسد در سطح تصمیم گیران کشور در زمینه اتهامات گذشته نگرانی ها باقی است اما شخصا زیاد این نگرانی را ندارم و بر اساس نقشه راه و برنامه قطعی طرفین، تصمیم جدی بر خاتمه اتهامات گذشته دیده می شود.
عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: روندی که آژانس طی می کند به جمع بندی نهایی درباره اتهامات گذشته خواهد رسید و برای آژانس خیلی دشوار است که بخواهد در این مسیر مانعی ایجاد کند و یا عامل تاخیر در اجرای آن باشد.
ناصری ادامه داد: حتما آمانو و تیم وی به خوبی این را درک می کنند که این اتهامات گذشته ناشی از تله ها و طرح های فریب اسرائیلی ها و سرویس های اطلاعاتی است و آژانس با وقوف به این امر و با فضای جدید ناشی از برجام بایستی این موضوع را به نحو مثبتی پیش ببرد.
وی اضافه کرد: خاتمه اتهامات گذشته علیه ایران از تعهدات 1+5 است و این اتهامات هم در همین بازه زمانی پیش بینی شده به نحو مطلوبی جمع بندی خواهد شد.
عضو تیم اسبق مذاکره کننده هسته ای همچنین مبادله اورانیوم را از تعهدات طرف مقابل عنوان کرد که در این زمینه کار اصلی بر عهده روسیه است و گفت:از مجموع اظهارات مسئولان سازمان انرژی اتمی چنین برمی آید که روسها همکاری مثبتی در این مورد داشته اند.
ناصری افزود: توافق های درستی انجام شده که بر مبنای آن، برای نخستین بار اورانیوم به طور قانونی وارد ایران می شود و این یک تحول عمده و اساسی در تعاملات هسته ای ایران با جهان خارج است.
وی ادامه داد: بالاخره نقل و انتقال اورانیوم در دنیا از حساسیت برخوردار است و اغلب کشورها برای اینکه بتوانند وارد این تعاملات شوند، باید مجوزهای ویژه ای اخذ کنند و خیلی از کشورها هم این اجازه به آنها داده نشده است.
عضو تیم اسبق مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: علاوه بر امکاناتی که در داخل داریم، تامین اورانیوم از خارج مجاز شد و این یکی از امتیازات عمده برجام و تعهدات طرف مقابل است و به نظر می رسد تا اینجا به تعهد خود عمل شده است.
ناصری همچنین درباره تعهد طرف مقابل برای مدرن سازی راکتور اراک گفت: طرف مقابل برمبنای برجام می بایستی یک سند رسمی حاوی اسناد روشن و قطعی در مورد تغییر و تحول این کارخانه ارائه می کرد که به نظر می رسد چینی ها در ابتدا با سرعت عمل نکردند تا شاید تایید بقیه اعضا را دریافت کنند.
وی یادآور شد: بر اساس آخرین اظهارت به نظر می رسد این سند به زودی اجرایی شود.
ناصری تعهد جدی و سنگین دیگر اروپا و آمریکا را مربوط به رفع تحریم ها دانست و تاکید کرد: هم آمریکا و هم اروپا متعهد هستند قوانین جدید را با ایران به مشورت بگذارند و ایران باید از نحوه این تغییرات رضایت داشته باشد.
وی با اشاره به کمیسیون مشترک که هفته گذشته در بروکسل برای رفع تحریم ها برگزار شد، اظهار کرد: به نظر می آید مجموعه تعهداتی که طرفین از روز تصویب تا روز اجرا بر عهده دارند، طبق برنامه پیش بینی شده جلو می رود.
دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: آنچه هنوز نمی توان درباره آن به روشنی قضاوت کرد، تغییر مقررات داخلی آمریکا و اتحادیه اروپا است چرا که این قوانین لایه های متعدد دارند و باید قوانین و ضوابط در سازمان ها و تشکیلات داخلی این کشورها مثل بانک مرکزی، موسساتی که مجوزهای صادرات و واردات اجناس را می دهند، بخش کشتیرانی و بیمه تغییر کند که اینها کار ساده ای نیست.
ناصری تاکید کرد: حتما طرف ایرانی با دقت خیلی زیاد این مسئله را دنبال خواهد کرد و هر بخش از این قوانین به طور روشن تغییر نکند، در عمل برای رفع تحریم معضلاتی را ایجاد می کند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: تعیین زمان قطعی در این زمینه اگرچه سخت است،اما چون اراده طرفین اجرای برجام است،می توان گفت پایان سال میلادی زمان معقولی برای اجرای این توافق است و از این مقطع برنامه هسته ای وارد مرحله جدید می شود تا با همکاری کشورهای دنیا بتواند برنامه کامل و جامع هسته ای داشته باشد.

4949

کد N1034589

وبگردی