آفتاب
از سوی رئیس جمهوری؛

لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی تقدیم مجلس شد

لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی تقدیم مجلس شد

رییس جمهور، لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی را برای طی تشریفات قانونی، به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات، در نشست چهارشنبه گذشته هیات دولت با قید دو فوریت تصویب و برای روند بررسی و تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

گفته می‌شود این لایحه مبتنی بر منویات رهبر معظم انقلاب در مبارزه با فساد و نیز ممانعت از هر گونه سوء استفاده مالی و رانت در جریان برگزاری انتخابات است.

پیش از این نیز برخی مقام‌ها نسبت به ورود پول های کثیف در عرصه سیاست هشدار داده بودند و نمایندگان برخی از احزاب نیز وجود پول های کثیف در عرصه رقابت های سیاسی را یک واقعیت دانسته اند که می خواهد قدرت سیاسی مبتنی بر رای و اراده مردم را مخدوش کند.

به اعتقاد این احزاب و جریان های سیاسی، با شفاف شدن منابع مالی و هزینه های انتخاباتی از ورود این پول ها در عرصه انتخابات جلوگیری خواهد شد.

اگرچه در قوانین موجود، به برخی از ضوابط تبلیغات انتخاباتی اشاره شده، اما به چگونگی تامین منابع مالی داوطلبین و چگونگی هزینه آن پرداخته نشده و سازوکاری برای نظارت بر اینگونه مخارج پیش‏بینی نشده است.

درحالی ‏که این موضوع به نحو موثری با عدالت انتخاباتی، شایسته‏سالاری، رفع تبعیضات ناروا و زمینه‏سازی مشارکت همه‏جانبه مردم مرتبط است و مباحث متعدد در زمینه لزوم صرفه‏جویی نامزدها و مشخص بودن منابع مالی هزینه‏های انتخاباتی در دوره برگزاری انتخابات، همگی بر لزوم ایجاد سازوکار لازم به منظور قانونمند نمودن چگونگی فعالیت‏های دارای جنبه مالی نامزدها تاکید دارد.

از این رو، وزارت کشور با عنایت به خلاء احکام قانونی موجود، لایحه‌ای شامل احکام لازم برای شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی نامزدها ارائه نمود که موضوع پس از انجام بررسی‌های تخصصی و همه‏جانبه در کمیسیون مربوط، در هیئت وزیران مطرح و با توجه به نزدیک بودن به زمان برگزاری انتخابات آتی، با قید دوفوریت به تصویب رسید تا به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

در صورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، نامزدهای انتخابات ملزم می‏شوند منابع مالی خود را تنها از منابع مجاز اعلام‏شده تامین نمایند و این منابع را صرفاً برای هزینه‏های تعیین‏شده پرداخت نمایند و به همین منظور، علاوه بر افتتاح حساب خاص به‏عنوان تنها محل واریز و برداشت منابع نقدی، باید تمامی منابع و مصارف خود را برای امکان حسابرسی، ثبت نمایند.

متن این لایحه به شرح زیر است:

مقدمه توجیهی:

یکی از مهمترین مسایل مربوط به انتخابات، چگونگی تأمین هزینه‌های انتخاباتی و منابع مالی داوطلبان و چگونگی هزینه آن و همچنین نظارت بر اینگونه مخارج است. این موضوع به نحو مؤثری با عدالت انتخاباتی، شایسته سالاری، رفع تبعیضات ناروا و زمینه سازی مشارکت همه جانبه مردم مرتبط است. به منظور شفاف شدن منابع مالی هزینه‌های انتخاباتی در دوره برگزاری انتخابات و ایجاد سازوکار لازم در قانونمند نمودن آن، لایحه زیر برای طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود:

لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی

ماده 1- منابع نقدی و غیرنقدی مجاز برای هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی، منحصراً شامل موارد زیر است:

الف- دارایی شخصی داوطلب.

ب - کمک‏های مستقیم احزاب و تشکل‏های سیاسی دارای مجوز معتبر.

پ - کمک‏های اشخاص حقیقی ایرانی.

ت – منابع و امکانات عمومی که مطابق قانون استفاده از آن برای تبلیغات انتخاباتی مجاز است.

تبصره- ارزش ریالی منابع غیرنقدی موضوع این ماده و اجاره ‏بهای سایر امکانات، توسط نماینده مالی داوطلب انتخاباتی موضوع ماده (4) این قانون تقویم و در سرجمع هزینه‌ها لحاظ می‌‏شود.

ماده 2- تأمین منابع از سایر محل‏ها از جمله موارد زیر به‏صورت مستقیم یا غیرمستقیم ممنوع است:

الف – هرگونه کمک بیگانگان اعم از دولت‏ها و اشخاص حقیقی و حقوقی.

ب – استفاده از منابع نامشروع از جمله منابع ناشی از جرایم سازمان‏یافته، قاچاق و مواد مخدر و پولشویی.

پ- کمک‏های دستگاه‌های‏دولتی، نهادهای‏ عمومی‏ غیردولتی، موسسات، سازمان‏ها و شرکت‌هایی که به‏ هر نحو و به هر مقدار از بودجه عمومی دولت و شهرداری‏ها استفاده می‌کنند، به‏ جز موارد بند (ت) ماده (1).

تبصره- کمک‏های موضوع بند (پ) ماده (1)، صرفاً از محل منابع قانونی ممنوع‏نشده در این ماده و تنها درصورت اطلاع و اجازه داوطلب انتخاباتی مجاز است.

ماده 3- هزینه انتخاباتی هر داوطلب صرفاً شامل موارد زیر است:

الف – هزینه های مربوط به دایر کردن محل ستاد انتخابات و اجاره بهای آن و هزینه‌های حمل و نقل مربوط.

ب – هزینه های برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی.

پ- هزینه های تبلیغات مجاز در رسانه ها و سایر تبلیغات مجاز.

ت- هزینه و حق الزحمه عوامل اجرایی و کارشناسی در فعالیت های انتخاباتی.

تبصره – سایر هزینه ها و تعهدات به جز موارد موضوع این ماده از جمله ارایه کمک و خدمات نقدی و غیرنقدی به افراد توسط داوطلب یا از طرف وی ممنوع است و فرمانداری ها موظفند در صورت مشاهده، برای رفع اثر به داوطلب تذکر دهند و درصورت عدم ترتیب اثر، ضمن اعلام به هیئت های اجرایی از انجام آن جلوگیری به عمل آورند.

ماده 4- هر داوطلب موظف است حسابی را به‏عنوان تنها محل واریز، برداشت و نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی هزینه‌های انتخاباتی، افتتاح نماید و همزمان با ثبت نام، شماره و مشخصات آن و گواهی بانک در این خصوص و نیز نام و مشخصات یک نفر را به عنوان نماینده مالی خود به مرجع ثبت نام ارایه دهد.

تبصره- بررسی حساب موضوع این‏ ماده، توسط مسئولان رسیدگی‏کننده مجاز است و رسیدگی به این حساب مشمول الزام به رعایت مقررات مربوط به محرمانه بودن اطلاعات شخصی نیست.

ماده 5- داوطلبان شرکت در انتخابات موظفند تمامی منابع و مصارف مرتبط با فعالیت های انتخاباتی خود را در دفاتر یا سامانه مخصوص ثبت و منابع تأمین مالی این هزینه ها را با رعایت مقررات این قانون به نحو شفاف و با رعایت روش های استاندارد حسابداری ثبت نمایند به گونه ای که از طریق هیئت های اجرایی قابل حسابرسی و رسیدگی باشد.

تبصره – هیئت های اجرایی انتخابات در صورت نیاز برای اجرای وظایف می توانند کارگروه تخصصی تشکیل دهند.

ماده 6- احزاب و تشکل های سیاسی مجاز موظفند کلیه هزینه های مرتبط با فعالیت های انتخاباتی خود را که به صورت مستقیم یا کمک به داوطلبان انجام می دهند در دفاتر یا سامانه مخصوص با رعایت مقررات این قانون و روش های حسابرسی ثبت نمایند تا در صورت درخواست کمیسیون موضوع ماده (10) قانون فعالیت احزاب، جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده – مصوب 1360- قابل رسیدگی باشد.

ماده 7- آیین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

انتهای پیام

کد N1034512

وبگردی